Byggahus.se
En ett år gammal braskamin orsakar just nu rabalder efter att en sotare utfärdat eldningsförbud och paret anmält sotaren till länsstyrelsen.

Du kan läsa artikeln här: Bråk om kamin går upp i länsstyrelsen

E
E
Skrivet av: Thomasx

Läst lite artiklar och sotarupprorets hemsida om det där, och sotarens hemsida där sotaren själv säger att han tror på långsiktiga relationer och vill att kunderna ska ha något snällt att säga om honom. Med tanke på all media han fått nyligen lär det inte finnas många som låter sig luras av det. Av allt att döma en riktig skitstövel.
Ännu en bransch med riktiga avarter till reglering och monopolism.
Här där vi bor är sotarna ok, men de bokar konsekvent sotning var 11-månad. Jag flyttar konsekvent fram den 1 månad varje gång. Men nu har de slutat acceptera det utan extra avgift. Och jag tycker inte det är ok att de fuskar på det viset, så eftersom jag ändå sotar på egen hand utöver det sotarn kommer för att göra så har jag nu ansökt om egensotning jag med. Sotaren har hittills "glömt" att göra brandskyddskontroll här, det har aldrig hänt. Men när jag ansökte om egensotning så kom de plötsligt på att de glömt det.
Nej, fritt fram för fri företagsamhet och valfrihet i sotarbranschen. Kan vi ha det på bilbesiktningen kan vi ha det på sotningen.

G
bra

G
Sotarbranchen drar till sig auktoritetsfolk som gilla att bestämma över andras liv precis som polis- väktarbranschen osv, men tyvärr är det känsligt att släppa detta fritt då det handlar om bedömningar angående brandrisker, det krävs utbildning för den som skall utföra kontrollerna.

Kanske skulle man dela på det så en statlig instans, styrd av MSB, endast utför brandskyddskontroll och privata aktörer sotar efter att ha fått någon typ av "licens" från MSB...

gäst skrev:
... tyvärr är det känsligt att släppa detta fritt då det handlar om bedömningar angående brandrisker, det krävs utbildning för den som skall utföra kontrollerna.
Varför skulle det vara svårare att släppa sotningen fri, än det var att låta fler sköta bilbesiktning? Jag ser det som en betydligt större risk med bilar, än hus som brinner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.