Byggahus.se
Hej!

Har precis köpt vårt första hus. Ett mindre tegelhus med krypgrund. Huset är besiktigat av besiktningsman och vi har själva undersökt allt vi kunnat flera gånger. Fönstren är bytta till 3-glas för en ca 10 år sedan. Alla element är oljefyllda. Dvs inga vattensystem i vardagsrummet.

Idag började vi riva bort gammal tjock vävtapet som är uppsatt på gipsskivor. Tyvärr visade det sig att det var fuktskador bakom väven och ner mot golvet under fönster i vardagsrummet (ca 2,5m bredd). Gipsskivorna var på sina ställen halvt upplösta. Det är inte vått ovan fönstren och ej brevid så vitt jag kan se.

Frågor:

1: detta måste väl klassas som dolt fel? Jag kunde väl inte gärna brutit upp golv, list och tapet innan köpet.

2: Är det fönstren som läcker in vatten? Jag kan se att man fipplat med nån slags tätning under fönsterbläcket (utomhus) på ett ställe, men det var fan inte lätt att upptäcka och det är inget vi blivit informerade om.

Det har bara bott en familj i huset sedan byggnation på 70-talet och jag tror knappast tanten kände till detta då gubben gått bort och hon lidit av stroke.

Även om man är less nu är jag glad att vi beslutade oss för att ta bort väven och det gamla parkettgolvet 😁😁😁

Uppdatering:

Besktningsmannen som genomförde besiktningarna skall komma på måndag och undersöka vidare. Vi skall skriva skaderapport och skicka till säljaren som i sin tur ska rapportera till sitt försäkringsbolag. Säljaren ska även kontakta fönsterfirman för att se vad dom har att säga om saken. Garantin har säkert gått ut, men de kanske vill undvika dålig publicitet (hoppas jag i min enfald :) )

Mäklaren trodde inte det skulle vara något problem att få säljarens försäkringsbolag att ta på sig kostnaden. Har även tala med mitt eget bolag som nog trodde detta skulle gå att lösa.

Jag är dock fortfarande smått i chock och begriper inte riktigt hur det kan rinna in vatten. Jag är inte så orolig för den ekonomiska biten, mer orolig för att det här kommer ta tid att åtgärda. Inte vad jag längtat efter som nybliven husägare. Har inte ens haft huset i mer än ett par dagar.

• Gilla
AnneFi
  • Laddar…
Uppdatera oss gärna med hur det går!

Angående förhoppning om att säljarens försäkring skulle täcka något är det tyvärr inte särskild sannolikt. Skador från vatten som kommer utifrån täcks inte av en villaförsäkring. Mycket okunnigt av mäklaren att inge sådana förhoppningar. Skadan beror på byggfel och det täcker av förklarliga skäl inte en villaförsäkring.

injonil skrev:
Uppdatera oss gärna med hur det går!

Angående förhoppning om att säljarens försäkring skulle täcka något är det tyvärr inte särskild sannolikt. Skador från vatten som kommer utifrån täcks inte av en villaförsäkring. Mycket okunnigt av mäklaren att inge sådana förhoppningar. Skadan beror på byggfel och det täcker av förklarliga skäl inte en villaförsäkring.
Okej, det låter ju inte bra. Så en vattenskada som uppstår av att en firma felaktigt monterat fönster som läcker bör betalas av....vem? Det är ju inte så att vi blivit uppmärksammade på att bytta fönster automatiskt inneburit ett potentiellt konstruktionsfel. Ett konstruktionsfel på fönster är ju något annat än vad vi skriftligt avtalat om vid köp.

Enkelt uttryckt kan man säga att konstruktionsfel som ni kunde upptäckt vid en noggrann besiktning eller som ni pga andra omständigheter, som husets ålder, husets pris etc borde kunnat misstänka, det är sådant ni själva får ansvara för.

Sedan finns det då ockå det som kallas dolda fel. För sådana fel är säljaren ersättningsskyldig för mellanskillnaden av vad huset köptes för och vad huset skulle sålts för om felet vore känt vid försäljning.

yess, har kollat upp det. Vi har ju varit så noggranna vi kunnat på egen hand samt haft besiktningsman, så nog har vi väl fullgjort vår undersökningsplikt. Jag är väl dock lagom glad på besiktningsmannen (även säljarna var irriterade).

säljarna tror jag la en 12-14 000 kr på omfattande besiktning innan försäljning.

Det är förmodligen så att dina fönster är på söderväggen eller väster vägg. Då är det troligast att fönsterblecket som är i plåt har rört på sig med skiftande temperatur och därmed förorsakat en liten springa som då har dragit in vatten i väggen. Det är mycket vanligt och inte ett dolt fel isf. det är eftersatt underhåll, och syns om man vet vad man letar efter.
Men i just ditt fall vet vi ju inte, men en bra bild skulle underlätta avgörandet.

Det är södervägg och den är väderdrabbad. Jag har sett att någon försökt täta med spackel. Detta har inte rapporteras till oss. Gubben som antagligen gjorde det lever inte längre och tanten kan nog inte anses ansvarig. Det är hemskt olyckligt både för oss och säljaren. Ska dit och dokumentera nu och undersöka övriga fönster.

Sackta i backarna.

Lackage vid fönster beror ofta på att blecken inte håller tätt, lägg upp en bild pä blecken, gavlarna måste synas.

Det synas vart problemet är.

Nu låter det ju som att du faktiskt har rejält med fukt i väggen. Har du slitit ner gipsskivan så att du faktiskt kan se att det är blött inne i väggen?
Jag gjorde samma upptäckt som du när vi köpt vårat hus. Både gipsskivan och golvspånet nedanför uppvisade rejäla spår av fukt. När väl gipset var bortrivet så fanns inga tecken på att det någonsin varit fuktigt inne i väggen. I mitt fall så berodde det på oerhört slarvigt och överdrivet vattnande av blommor på fönsterbänken av den föregående ägaren.

hantverkare1 skrev:
Sackta i backarna.

Lackage vid fönster beror ofta på att blecken inte håller tätt, lägg upp en bild pä blecken, gavlarna måste synas.

Det synas vart problemet är.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Fortsätt gå på besiktningsmannen är mitt råd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.