Ska installera miniköket på bilden och söker en temporär lösning för att skydda vägg mot fukt och smuts. Har inte bestämt än om miniköket ska vara kvar i framtiden, därför vill jag helst inte kakla.
Det finns speciella lister som du skruvar upp på väggen som du sedan ställer glasskivan i. Nu är det tveksamt att Ikea har sådana, men det borde ju gå lika bra med fästen för spegelväggar också.
Måttbeställer du glasskivan hos en glasmästare kan dom nog fixa list också. Som prisindikation så betalade jag runt 2000 för en 2,5m lång glasskiva (6mm härdat) inkl hemkörning.
Hur fäster man dessa på väggen? Vill helst skruva fast om man ev ska ta bort miniköket i framtiden.
Monterar du köket mot väggen så räcker det med att dra silikon mellan glaset och diskbänken samt runt kanten på glaset. Jag gjorde så i ett badrum för cirka 8 år sedan och den skivan sitter ännu fast utan tendens att lossna.
Ett alternativ till Fibo-trespo skivor kan vara att du köper något billigt klickgolv och sätter upp som en skiva där bakom.
Vill du inte ha trä-look så finns det ju laminatgolv med klinkerutseende. Byggmax har t.o.m ett högblankt vitt som påminner om jättestora kakel. Men det ligger dock aningens högt i pris.
Är jag helt galen om jag sprayar NeverWet på väggen mellan miniköket och överskåp? Någon som testat denna produkt själv under längre tid? Läst om att beläggning tappar fuktavstötande egenskaper med tiden.
Produkten gick på ca 200-250kr om jag minns rätt, blir inte billigare än så
(Naturligtvis blir det silikon mellan pentryt och vägg)