Hej
Jag har två borö tankar som jag ska seriekoppla och ladda med vedpanna. Hur blir det när returen på radiatorslingan kommer ut i tanken närmast laddningen. ( bivalent borö shunt) Dvs närmast pannan på trycksidan. Kommer skiktningen att fungera eller kommer den andra tanken stå varm medans den första laddas ur?
Jag har två borö tankar som jag ska seriekoppla och ladda med vedpanna. Hur blir det när returen på radiatorslingan kommer ut i tanken närmast laddningen. ( bivalent borö shunt) Dvs närmast pannan på trycksidan. Kommer skiktningen att fungera eller kommer den andra tanken stå varm medans den första laddas ur?
Är shuntens anslutningar inbyggda i tanken? Isf är det inget vidare med seriekopplade tankar, normalt ska du koppla returen längst bort och nedtill i slingan så det alltid är flöde som driver på mellan tankarna vid uttag.
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
det låter inte som en bivalent shunt, mer som en fyrvägsshunt.
Ja dom är inbyggda. Men jAg tror att det går att vrida t-röret och plugga returen ner i botten av den första tanken och istället dra ett rör till botten av slav tanken. Det borde väl fungera ok?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär ser den ut.
Sitter på toppen av en tekniktank på 500l från borö.