Byggahus.se
Pensel är lättare att använda tycker jag också

Jag har aldrig gjort detta, så verkligen allt är främmande för mig. Och skrämmande.

Skippar roller, kör pensel, check.

Ehm, aceton verkar jag ha missat helt. Det har jag för att.. tvätta av ytorna, händerna eller nagellacket? :)

Googlar lite, och åker och handlar det på morgonen.

Kattvovven skrev:
Jag har aldrig gjort detta, så verkligen allt är främmande för mig. Och skrämmande.

Skippar roller, kör pensel, check.

Ehm, aceton verkar jag ha missat helt. Det har jag för att.. tvätta av ytorna, händerna eller nagellacket? :)

Googlar lite, och åker och handlar det på morgonen.
Såvitt jag vet så är aceton det enda du kan tvätta bort ej härdad polyester med.
Jag skulle bli mycket imponerad om du inte skulle få användning för det;)
Funkar även på nagellack har jag hört:)

Aceton för att kunna tvätta alu-rollern så du kan använda den igen, resten är engångs artiklar.

• Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
1 liter aceton och engångshandskar inhandlat. Kul projekt :) återkommer med bilder

ImageUploadedByByggahus.se1411309122.302487.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skurit färdigt bitar är redo att sätta igång.

ImageUploadedByByggahus.se1411309160.098964.jpg
Skapa konto

Stora, mindre och jättesmå bitar (30x10)

ImageUploadedByByggahus.se1411309244.898416.jpg
Skapa konto

Första lagret satt.
Luktar inte gott! Gasmasken gjorde ett för bra jobb. Kände ingenting alls.

Blir nog två lager runt om, sen kommer 5kg polyester ta slut. Går åt mer än man tror. Borde köpt 10kg istället.

Man brukar föredra att riva mattorna istället för att klippa.
Det blir lite som generalskarvar annars.
I ditt fall tror jag inte att det spelar någon större roll eftersom du säkert redan har en någorlunda stabil grund och säkert lite överlapp på mattorna, men för framtida projekt kan det vara bra att veta.

• Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Kul att läsa om erat projekt, Hur mycket har ni betalat hitills?

MaoLin skrev:
Kul att läsa om erat projekt, Hur mycket har ni betalat hitills?
Vet ärligt talat inte. Vi har ingen budget, kanske låter som att vi är världens rikaste, vi är allt annat. Men vi letar inom rimliga gränser alltid efter bra priser, gör det absolut mesta själv, och genom det kan vi fortfarande köpa bra saker som får kosta lite mer när det behövs, typ vitvaror i köket där allt blivit Siemens, utan att vi gråtit massa eller får kliva ner i kvalite.

150.000 kanske. 60.000-70.000 för hela köket inkl vitvaror, plattsättning osv, sen är dom flesta resterande grejerna material då vi gör så mycket själva.

Som rörmokeriet har nog inte kostat mer än kanske 5-6000 totalt, inkl frysning av rör osv. Dom kommer mest hit och kopplar ihop sakerna. Materialet ligger oftast framme när dom kommer.

Dock är badrummet inte klart, så det och elen dom sista två stora posterna.

Gissar runt 250.000-300.000 totalt när allt är klart.

Lostmoose skrev:
Man brukar föredra att riva mattorna istället för att klippa.
Det blir lite som generalskarvar annars.
I ditt fall tror jag inte att det spelar någon större roll eftersom du säkert redan har en någorlunda stabil grund och säkert lite överlapp på mattorna, men för framtida projekt kan det vara bra att veta.
Ah, låter logiskt.

Jodå, allting överlappar 5-10cm, eller mer.

Blir nog att förskjuta andra lagret glasfiber ungefär en halv längd. Sen i hörn har jag lappat över så mkt jag kan. Vissa ställen är det nog 2-3 lager redan. Det här vet du redan som garanterat gjort det förr, men det var intressant att lägga glasfibermattan, som är rätt bånglig och svårjobbad med, tills den är genomblöt av polyester och blir då helt formbar runt hörn och kanter, och tom. delar på sig om man drar lite med penseln. Riktigt kul projekt känner jag, tack alla för hjälpen!

ImageUploadedByByggahus.se1411320700.807364.jpg
Skapa konto

Botten är ungefär 1cm tjockare än resterande badkar. Fötterna ska skruvas fast där i, därför har jag bara dragit upp mattan dit och slutat där utan att försöka få det jättebra.

Har du vänt på det och sett om det inte blir konstigt på insidan?

Före och efter.
Efter ;
ImageUploadedByByggahus.se1411361151.857701.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1411361212.625031.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1411361229.243773.jpg
Skapa konto

Flyttade badkaret nu på morgonen, märkbart mycket tyngre än det var igår.

Före ;
ImageUploadedByByggahus.se1411361179.525445.jpg
Skapa konto

Vaknade 6 timmar senare, luktade polyester i lägenheten, trots stängda dörrar och enda frånventilationen i lägenheten inne i badrummet, fönster öppna så det blev genomsug från där jag sov, till badrummet. Tyckte det borde fungerad.. gjorde det teoretiskt iallafall :)

Noseone skrev:
Har du vänt på det och sett om det inte blir konstigt på insidan?
Yes. Ser jättebra ut.
Enda som hänt är att jag var spillt lite polyester på kanten, men en vass kniv så gick det att sprätta loss.

Sätt in en värmefläkt där så härdar det genom snabbare och slutar lukta snabbare

ImageUploadedByByggahus.se1411684289.975560.jpg
Skapa konto

Igår började golvet läggas. 30x60.. hmm .

ImageUploadedByByggahus.se1411684326.316994.jpg
Skapa konto

1.5 säck fix. Sen hade vi inget mer, blev att ge upp för dagen.

ImageUploadedByByggahus.se1411684368.530111.jpg
Skapa konto

Blev till att lägga sista två raderna idag med snabbfix.

ImageUploadedByByggahus.se1411684400.558519.jpg
Skapa konto

Fogning av vägg och golv.

ImageUploadedByByggahus.se1411684421.138031.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1411684443.977153.jpg
Skapa konto

Gillar lösningen vid golvbrunnen.
Otroligt nog lyckades han lägga 30x60, med fall i hela badrummet. Lite mer fix, men jäfflar vad bra det blev tillslut.

ImageUploadedByByggahus.se1411684326.316994.jpg
Skapa konto

Observera hur det börjar med en hel platta från övre högra hörnet, och avslutar med en hel platta nere till vänster. Det är på mm perfekt.

Absolut inte räknat på, och toalettarmaturen freestylades fram utan specifika mått. Galen tur alltså.

ImageUploadedByByggahus.se1411684666.090798.jpg
Skapa konto

Blev även till att bygga en tröskel själv, originaltröskeln var alldeles för låg och smal, så en av dom lång kapningarna ifrån köketsbänken blev till tröskel med uppvikt tätskikt.

Vi har kört rollad system då väggarna är extremt stabila, med våtrumsskivor runt om. Zon 1 rollad 4 ggr och övriga väggar 3 ggr. Golvet rollat rikligt 4 ggr. Känns riktigt bra just nu, saker har fungerat, och vi har haft lite tur och medvind.

Kvar är att hitta kranar, bygga om duschpanelen så att man styr tappvattnet till badkaret ifrån panelen istället för separat för dusch och badkar, montera toastolen, bygga ihop badrumsmöbler och få dit komod och tvättmaskin.

Risken är stor att vi tar vårat första bad i helgen, även om det betyder att vi blir tvungna att fylla med hink ifrån köket :)

Redigerat:
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.