165 062 läst · 156 svar
165k läst
156 svar
Grannens tujahäck 6 m hög täcker solen för oss samt den går 1,5 m in på våran tomt.
Det finns vissa möjligheter att klaga på höjden om den innebär "betydande olägenhet" och det gör den ju.
Sedan har ni som sagt rätt att ta bort det som är på er tomt, både grenar och störande rötter (vilket de ju är om ni planerat att ha rosor där tex
) men grannen måste beredas möjlighet att åtgärda det först. Räkna med att den blir riktigt ful av kapningen både vad gäller bredd och höjd.
Sedan har ni som sagt rätt att ta bort det som är på er tomt, både grenar och störande rötter (vilket de ju är om ni planerat att ha rosor där tex
Men vad händer om häcken är planterad i tomtgränsen, får man då kapa alla grenar in emot ens egen tomt och sedan klyva stammarna längs centrumlinjen?
Jag tror att det inte skulle vara så kul för träden utan de skulle vissna då.
Förutsätter att planteringen gjorts i tomtgränsen förstås. Om de står säg 50 cm inne på grannens tomt så är det ju en annan sak.
För övrigt anser jag det vara ett otyg att plantera växter som blir jättehöga (granar, popplar, lönnar etc) på små villatomter eftersom de kommer att växa sig orimligt stora efter ett tag. Tujor som i detta exempel är ju en sort som ofta används som häckar men inte är lämpade för detta på en längre tidsskala.
Jag tror att det inte skulle vara så kul för träden utan de skulle vissna då.
Förutsätter att planteringen gjorts i tomtgränsen förstås. Om de står säg 50 cm inne på grannens tomt så är det ju en annan sak.
För övrigt anser jag det vara ett otyg att plantera växter som blir jättehöga (granar, popplar, lönnar etc) på små villatomter eftersom de kommer att växa sig orimligt stora efter ett tag. Tujor som i detta exempel är ju en sort som ofta används som häckar men inte är lämpade för detta på en längre tidsskala.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 49 inlägg
Något måste gått snett i byråkratin, när man inte får bygga ett staket som når Tujahöjd, då problemet ju är d
!
Om den mjuka 'fika- och fjäska'-linjen med grannarna inte ger något och de framhärdar i sin monsterhäck, så kan en lätt motorsågsmassaker ge god hjälp, både fysiskt och psykiskt:
Fräs rötterna på din tomthalva och klyv tjockdelen på stammarna (förutsatt att häcken står i tomtgränsen) så är problemet snart löst.
Fräs rötterna på din tomthalva och klyv tjockdelen på stammarna (förutsatt att häcken står i tomtgränsen) så är problemet snart löst.
Du har ju rätt att ta bort allt som går in på din tomt. Står häcken på tomgränsen eller ens nära tomtgränsen kommer den inte vara så vacker efter det...
Så, förklara för grannen vad som gäller, dvs du vill och har rätt att ta bort allt på din sida men att du inte vill förstöra tujorna och det kanske är bäst att ni klipper ner och sköter häcken tillsammans.
En tuja som klipps ner brutalt blir inte så vacker direkt efter, men den skapar snabbt nya toppar som stävar uppåt. Håller du efter dem så blir den fin igen. Vi har en 30 meter lång tujahäck som fick växa sig lite väl hög när vi hade småbarn och andra prioriteringar. Vi halverade höjden för något år sedan och den ser bra ut nu.
Så, förklara för grannen vad som gäller, dvs du vill och har rätt att ta bort allt på din sida men att du inte vill förstöra tujorna och det kanske är bäst att ni klipper ner och sköter häcken tillsammans.
En tuja som klipps ner brutalt blir inte så vacker direkt efter, men den skapar snabbt nya toppar som stävar uppåt. Håller du efter dem så blir den fin igen. Vi har en 30 meter lång tujahäck som fick växa sig lite väl hög när vi hade småbarn och andra prioriteringar. Vi halverade höjden för något år sedan och den ser bra ut nu.
Som sagt bjud in grannen en fin eftermiddag på kaffe på altanen/uteplatsen och låt dom upptäcka hur tråkigt det blir med den höjden på häcken. När eller om dom upptäcker er situation som var väldigt vänlig och erbjud er allt ni mäktar med för att minska/få bort häcken. För som sagt grannen har inget att vinna på detta, mer en grannsämja då kanske.

Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 078 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 078 inlägg
I värsta fall om inget funkar den ödmjuka vägen kan man kräva att dom tar bort det som sticker in på TS sida och göra det själv om grannarna inte vill.
Typ ställa ultimatumet ta 1 meter på höjden eller ta bort allt på min tomt.
Efter en sån behandling kommer häcken så för djävlig ut och troligen kan man se igenom den med.
Inte bra för grann sämjan men det är det å andra sidan inte det heller om dom inte tar ner 1 meter på höjden vilket jag tycker inte är något orimligt krav med tanke på att den är 6 meter hög.
Typ ställa ultimatumet ta 1 meter på höjden eller ta bort allt på min tomt.
Efter en sån behandling kommer häcken så för djävlig ut och troligen kan man se igenom den med.
Inte bra för grann sämjan men det är det å andra sidan inte det heller om dom inte tar ner 1 meter på höjden vilket jag tycker inte är något orimligt krav med tanke på att den är 6 meter hög.
Börja med en charmoffensiv. Funkar inte det så säger du att du klyver häcken mitt itu. Du kan ju antyda att du hoppas att den överlever den behandlingen men du har inget annat val. Då ger de sig nog och går med på att kapa ner den. Du kan ju också prata med båda grannarna om de är ett par. Kanske är det så att den ena av dem älskar träd och den andra tvärtom. Jag har varit om det själv... Sen så går det ju att köps lite ibland. Du kanske kan göra något som din granne kan ha nytta av (vakta huset när de är borta, rasta katten) 

Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 078 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 078 inlägg
Häckar är ett väldigt känsligt kapittel.
Så går varsamt fram först och se om det funkar annars ........
Min granne blev minst sagt sur när jag tog död på och sågade ner MIN häck i marknivå på baksidan av huset.
Så går varsamt fram först och se om det funkar annars ........
Min granne blev minst sagt sur när jag tog död på och sågade ner MIN häck i marknivå på baksidan av huset.