Byggahus.se
Har ett hallgolv som består av 28 mm spontade brädor+golvreglar+betongplatta. Skall lägga parkettgolv och känner att det sviktar lite grann i trägolvet och står inför följande val:
1. Strunta i det och hoppas nya parkettgolvet blir tillräckligt stadigt.
2. Riva ur trägolvet och lägga in golvspånskivor. Problemet är att flera av golvreglarna har cc 70-75 och klarar man sig med att bygga på nuvarande golvreglar så att cc måttet minskar eller är det bättre att kortla mellan reglarna. Har helst ingen lust med att lägga in nya reglar, med de problem de medför vid fastsättning i betonggolvet.

Om det sviktar är det stor risk för att parketten kommer att knarra så något bör du göra.
Att lägga spån är nog ingen bra idé då du har så stora cc-mått mellan reglarna. Jag skulle lyfta upp brädgolvet och lägga till ett par reglar där det behövs och eventuellt staga upp och förstärka de befintliga reglarna.

Jag har själv rivit upp ca 90 m[SUP]2[/SUP] med spåntat trägolv för att förbättra isolering samt staga golvreglar. Det golvet har också en grovavjämnad betongplatta i botten som alla reglar står på. Det absolut viktigaste verktyget som jag använde var en spikutdragare från Hultafors. När man får in snitsen så tar det bara några sekunder att dra upp en spik och lämna brädan nästan helt oskadd. Om du använder en sådan så går det hyfsat fort att frigöra golvet och sedan kunna återmontera alla brädor där de tidigare låg.

Om din betongplatta ligger mot mark så måste du naturligtvis ta hänsyn till fuktproblem men om den tillhör ett mellanbjälklag (som min platta gör) så är det inga problem att lägga till en golvregel och kila den mot plattan med träkilar. Jag använde själv en billig elhyvel för att justera in kilarna så att de passade bra under åsarna.

Det gamla golvet kan svikta pga att vissa spikar släppt lite och att det därför inte sitter riktigt stumt mot reglarna på alla ställen. Prova att skruva fast golvet ordentligt.

Om inte det funkar skulle jag ha rivit det spontade golvet och lagt golvspån. Några cm längre cc än det korrekta 60 cm är inte hela världen. Går också att skruva t ex 45x70-reglar längs befintliga reglar där cc är för långt. Är det t ex 70cm och du skruvar reglar på båda sidor minskar avståndet till 61cm.

Tack för era råd.
Jag ser också att det är en del springor på upp till 4mm som förmodligen bidrar till att det sviktar.
Jo, Janus82, det är ett mellanbjälklag så jag behöver inte fundera mycket på fuktisolering. Det blir nog så att jag river upp golvet ändå och lägger golvspånskivor, efter att jag lagt dit några nya reglar. Spikutdragaren är säkert bra, men i dyraste laget. Kostar lika mycket som 5 golvspånskivor och det är hälften av vad jag behöver.

Jo spikutdragaren är ju inte helt gratis. Jag har själv dragit ut någonstans runt 5000 spik med min så den har betalat sig ganska bra. :p

Ett tips när du öppnar upp golvet är att om du har ingjutna brädor i betongen som reglarna är kilade mot så borra hål rakt genom brädan och skruva fast den i betongen. Jag drabbades nämligen av att på några platser började brädan i betongen att röra lite på sig med knarr som följd. Eftersom jag lade tillbaka brädgolvet så var det lätt att lossa några en liten bit av golvet (jag skruvade tillbaka det) och fästa brädan i betongen. Om du lägger spånskivor så är det ju omöjligt att lyfta golvet igen och då är det bäst att du är lite nitisk innan du lägger igen golvet.

För att förtydliga så kunde golvet vara knarrfritt innan jag lade tillbaka brädorna och hoppade runt på åsarna men när golvet var lagt uppstod en dovt knarr som tydligt kom djupt underifrån. Så se till att vara nitisk så att du inte behöver svära när spånet väl ligger på plats.

• Gilla
quilding
  • Laddar…
Tack Janus, skall tänka på det :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.