Byggahus.se
injonil skrev:
hehe, roland53, du får nog kalkylera vidare ;)
Ja, man behöver väl inte lägga sig i den högsta spannet om en ersättning skulle vara aktuell, :cool:

Det mest rättvisa är nog att räkna på försäkringsvärdet ?

• Gilla
Suneee
  • Laddar…
En 7 år gammal anläggning med borrad brunn är så gott som ny.

hempularen skrev:
vi vet inte vad den kostade (siffran 122 000 var ju för en ny, för en familj idag).
.
Det kan väl inte vara rimligt att TS sitter kvar med en anläggning dimensionerad för två familjer utan att ha behov för det och dessutom ersätta grannen för en anläggning som kanske varit dyrare än grannens nya anläggning. :thumbdown:

Eftersom priset på grannens nya anläggning är känt så är det väl en bra utgångspunkt att göra en beräkning på.
Värderingen av den gamla är enligt min mening något suspekt.

injonil skrev:
Tror du ett försäkringsbolag skulle ha samma åsikt om detta. :confused:

Sannolikt används 20 års avskrivningstid slentrianmässigt. Den större delen av kostanden har dock betydligt längre livslängd. Och vissa billiga detaljer kan behöva bytas innan dess.

injonil skrev:
Det framgår inte tydligt vad som ingår i värderingen. TS nämner inte borrad brunn :x

Hemmakatten
Är det en gemensamhetsanläggning och/eller det finns ett officialservitut så är grannen fortfarande delägare i anläggningen även om denne väljer att inte använda den längre. Grannen är fortsatt skyldig att betala sin del av reparationer och underhåll. Och så länge servitutet/gemensamhetsanläggningen inte är upphävd har grannen all rätt att när som helst återkoppla sig på anläggningen.

Jag kan inte se någon anledning att betala något alls till grannen, då det är dennes val att avstå från användande. Istället borde det vara i grannens intresse att hos Lantmäteriet upphäva servitutet/gemensamhetsanläggningen. Det kostar en slant, förmodligen uppemot 10.000. Den summan kan ni kanske tänka er att erbjuda att dela med grannen. Det, eftersom det, enligt mig, är en fördel att slippa dela anläggningar som vatten och avlopp med andra som kanske inte sköter det lika bra som ni vill.

PS. Delar i övrigt mycke_nu's åsikter i inlägg #6.

Redigerat:
roland53 skrev:
Det framgår inte tydligt vad som ingår i värderingen. TS nämner inte borrad brunn :x
Det är inte så att du tjafsar emot bara för sakens skull, va?

roland53 skrev:
Men backa nu lite!!!

TS vill hålla sig vän med grannen!
Att låta sig utnyttjas är knappast grunden för en vänskap värd namnet..

• Gilla
GK100
  • Laddar…
injonil skrev:
Första inlägget:
Eva Roden skrev:
Vi har en gemensam avsaltningsanläggning.
Grannen äger 1/3 och vi 2/3 då vi har två hus.
Anläggningen ligger på vår tomt...
Vad Roland53 skrev:
roland53 skrev:
Någon brunn har alltså inte omnämnts.

Ok, sorry, my bad. Bara avsaltning verkligen? Låter mysko!

Då förstår jag dina invändningar Roland.

injonil skrev:
Som du vet så är det ofta vid frågor på forat att inte alla detaljer framkommer.

Efter lite pennfäktande klarnar ibland bilden och svaren kan bli bättre/annorlunda.

VI vet inte vad som ingår i värderingen på 70 lakan: borra? filter? pumpar? vattenledning?

VI vet ej heller vad som ingår i grannens nya anläggning för 122 lakan.

I övrigt så håller jag med mycke_nu i inlägg #6 att som huvudprincip inte betala något alls

MEN om TS av snällhet/dumhet/grannsämje- eller annat skäl VILL betala så har jag mfl. kommit med olika bra/dåliga värderingar.

Om du tycker detta är att tjafsa emot så varsegod- det bjuder jag på för debattens skull. :)

Jag hade av någon anledning fått för mig att det handlade om en brunn :surprised:

mycke_nu skrev:
Att låta sig utnyttjas är knappast grunden för en vänskap värd namnet..
Om man blir utnyttjad är det förkastligt men det kan också handla om (som kineserna säger) att inte tappa ansiktet.

Om båda är nöjda efteråt så är allt bra, man behöver ju inte vara bästa vänner för det. ;)

Hmm, ja.. det är nog bättre att stå upp för sig själv, och sin sak.

Kill a chicken in front of the monkeys brukar min Hustru säga.

Hon är Kinesiska. :)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.