5 449 läst · 36 svar
5k läst
36 svar
Delar vatten med grannen
Det kan väl inte vara rimligt att TS sitter kvar med en anläggning dimensionerad för två familjer utan att ha behov för det och dessutom ersätta grannen för en anläggning som kanske varit dyrare än grannens nya anläggning.hempularen skrev:
Eftersom priset på grannens nya anläggning är känt så är det väl en bra utgångspunkt att göra en beräkning på.
Värderingen av den gamla är enligt min mening något suspekt.
Är det en gemensamhetsanläggning och/eller det finns ett officialservitut så är grannen fortfarande delägare i anläggningen även om denne väljer att inte använda den längre. Grannen är fortsatt skyldig att betala sin del av reparationer och underhåll. Och så länge servitutet/gemensamhetsanläggningen inte är upphävd har grannen all rätt att när som helst återkoppla sig på anläggningen.
Jag kan inte se någon anledning att betala något alls till grannen, då det är dennes val att avstå från användande. Istället borde det vara i grannens intresse att hos Lantmäteriet upphäva servitutet/gemensamhetsanläggningen. Det kostar en slant, förmodligen uppemot 10.000. Den summan kan ni kanske tänka er att erbjuda att dela med grannen. Det, eftersom det, enligt mig, är en fördel att slippa dela anläggningar som vatten och avlopp med andra som kanske inte sköter det lika bra som ni vill.
PS. Delar i övrigt mycke_nu's åsikter i inlägg #6.
Jag kan inte se någon anledning att betala något alls till grannen, då det är dennes val att avstå från användande. Istället borde det vara i grannens intresse att hos Lantmäteriet upphäva servitutet/gemensamhetsanläggningen. Det kostar en slant, förmodligen uppemot 10.000. Den summan kan ni kanske tänka er att erbjuda att dela med grannen. Det, eftersom det, enligt mig, är en fördel att slippa dela anläggningar som vatten och avlopp med andra som kanske inte sköter det lika bra som ni vill.
PS. Delar i övrigt mycke_nu's åsikter i inlägg #6.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Första inlägget:injonil skrev:
Vad Roland53 skrev:Eva Roden skrev:
Någon brunn har alltså inte omnämnts.roland53 skrev:
Som du vet så är det ofta vid frågor på forat att inte alla detaljer framkommer.injonil skrev:
Efter lite pennfäktande klarnar ibland bilden och svaren kan bli bättre/annorlunda.
VI vet inte vad som ingår i värderingen på 70 lakan: borra? filter? pumpar? vattenledning?
VI vet ej heller vad som ingår i grannens nya anläggning för 122 lakan.
I övrigt så håller jag med mycke_nu i inlägg #6 att som huvudprincip inte betala något alls
MEN om TS av snällhet/dumhet/grannsämje- eller annat skäl VILL betala så har jag mfl. kommit med olika bra/dåliga värderingar.
Om du tycker detta är att tjafsa emot så varsegod- det bjuder jag på för debattens skull.