4 891 läst · 10 svar
5k läst
10 svar
Att överklaga detaljplan, hur ?
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Hur ser läget ut, vilket stadie har planen kommit till? Finns det ett beslut att överklaga, eller pågår det samråd? Om det finns ett beslut så bör det framgå av beslutet hur man överklagar.
Jag tror inte att det finns någon speciell formalia om vad överklagandet skall innehålla, mer än en motivering om på vilka grunder man överklagar.
Om du inte uppenbart ingår i gruppen sakägare som får överklaga (ägare till fastighet som berörs) så skulle jag tro att du kan behöva motivera på vilka grunder du anser dig vara sakägare (typ jag rastar hunden där varje morgon).
Jag tror inte att det finns någon speciell formalia om vad överklagandet skall innehålla, mer än en motivering om på vilka grunder man överklagar.
Om du inte uppenbart ingår i gruppen sakägare som får överklaga (ägare till fastighet som berörs) så skulle jag tro att du kan behöva motivera på vilka grunder du anser dig vara sakägare (typ jag rastar hunden där varje morgon).
Läget är att detaljplanen kommer upp i kommunstyrelsen i slutet av månade och kommer då troligtvis att fastställas/godkännas, efter detta så har vi 2 v på oss tror jag ?
Jag är en av sakägarna, närmast granne.
Frågan kvarstår, hur går det till, vad ska man tänka på osv,
Vi vill vara så förberedda som möjligt, helst ha överklagan klar att dunka in direkt efter ev godkkänade
Jag är en av sakägarna, närmast granne.
Frågan kvarstår, hur går det till, vad ska man tänka på osv,
Vi vill vara så förberedda som möjligt, helst ha överklagan klar att dunka in direkt efter ev godkkänade
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Har de skött informationen / samråd till er korrekt? Annars är det i sig själv en orsak att få beslutet ogiltigförklarat.
Allvetare
· Stockholm
· 1 774 inlägg
Om du inte har framfört synpunkter under samrådet och nu när planen skall antagas kommer med överklagan då kommer det vara svårt att få rätt om du inte har väldigt goda argument mot planen.
Nedanstående står på en Länsstyrelses hemsida:
Sedan finns möjligheten att överklaga om kommunen handlagt ärendet på fel sätt.
Så har man inte redan lämnar synpunkter finns det risk att ens ärende inte tags upp, och vad jag förstår har man tre veckor på sig efter beslut att överklaga.
Sedan finns möjligheten att överklaga om kommunen handlagt ärendet på fel sätt.
Synpunkter, namnlistor mm har skickats in vid två tillfällen, men vi är inte överens, (flera berörda fastigheter)Villa vista skrev:
Min fråga kvarstår,
Hur ska en överklagan se ut, vad ska vara med på dokummentet etc.
ska den skicka till både kommun och länstyrelse, eller är kommunen skyldiga att själva vidarebefodra till lännstyrelsen ?
Jag söker alltså tips och råd på hur det går till rent praktiskt, vad man ska tänka på osv.
Hur ska en överklagan se ut, vad ska vara med på dokummentet etc.
ska den skicka till både kommun och länstyrelse, eller är kommunen skyldiga att själva vidarebefodra till lännstyrelsen ?
Jag söker alltså tips och råd på hur det går till rent praktiskt, vad man ska tänka på osv.
Allvetare
· Stockholm
· 1 774 inlägg
Du skickar brevet/överklagan till kommunen, planenheten eller liknande, dock "ställer" du brevet till Länsstyrelsen för ditt län/område.
Skriv i överklagan vad som överklagas, tex BYA, byggnadshöjd etc
Orsak till överklagan, dvs varför du inte samtycker till planen
Bilägg stöjande dokument, tex överiktsbild med skuggbildning, förstörd natur, namnlistor om ni är fler, etc
Signera
namnförtydliga samt kontaktuppgifter, adress etc
Det var nog allt,
Lycka till
Skriv i överklagan vad som överklagas, tex BYA, byggnadshöjd etc
Orsak till överklagan, dvs varför du inte samtycker till planen
Bilägg stöjande dokument, tex överiktsbild med skuggbildning, förstörd natur, namnlistor om ni är fler, etc
Signera
namnförtydliga samt kontaktuppgifter, adress etc
Det var nog allt,
Lycka till
Liknande trådar
-
Kan en kommun i efterhand ändra ett bygglov efter att byggnaden är byggd?Bygglovet följer detaljplan för området.
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Allemansrätt inom detaljplanerat område
Juridik -
Fortsatt många överklagade detaljplaner
Artikelkommentarer -
Ej rätt att överklaga bygglov enligt detaljplan?
Juridik -
Bostadsministern: "Borde vara svårare att överklaga detaljplaner"
Artikelkommentarer