Byggahus.se
Hej.

Tjejen kom härom veckan hem med en pool till ungarna. Den är på ca 3.5 kbm vilket innebär att det är för mycket för att hålla på att tömma och fylla när vattnet blir "otjänligt". Vill minnas att stillastående vatten är bakteriefrämjande. Har hittils köpt ett poolöverdrag för att hindra drunkning men frågan kring rengöring återstår.

Idag tömde jag poolen för att fylla igen, något som jag alltså vill slippa i framtiden. Insidan var väldigt hal och "glattig" vilket jag misstänker beror på beläggning av något slag.

För en pool i den storleken, skall man köra med:
- Enbart klortabletter
- Enbart pump eller
- Kombination av båda?

Jag vet inte vad pumpen hjälper mot, är det bara fysiskt större skräp eller är det även mot bakterier?

Duger t ex biltemas poolpump:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhus-sommar/Pool/Pump-45842/

Poolen har två gummiliknande anslutningar på olika nivåer så den verkar ju vara förberedd för pump...

Tack på förhand, mvh Jonas

Du behöver både klor och pump!
Finns startkit med diverse kemikalier, rekommenderar sandfilterpump!

Och för att slippa klordoften över allt, så så finns det rengöringssystem utan klor

Sköter man kemin rätt så luktar det inte klor. Det är overksamt, sk bundet klor, som "luktar klor" och sådant ska man inte ha i poolen.

Biltema har både pump, filter och kemikalier, men inte sandfilter vad det verkar. Finns det någon annan säljare med humana priser?

Öb har sandfilterpump för 1500...

ClasO har också.

Vi har en pool i ungefär samma storlek (ca 5 kbm) och har dels ett filter som följde med poolen och dels klor och då håller den sig fräsch.

Köpte en klorbehållare på Rusta (verkar inte finnas kvar på hemsidan så jag kan inte länka). Hette någonting med "easy" och den är väldigt enkel. Den flyter runt i poolen utan att man behöver hålla på att fixa och tänka själv och räcker 1-2 månader.

• Gilla
Jonbeee
  • Laddar…
Ok, tack för all hjälp. Känner att jag har mer kött på benen nu,

Får man fråga vad det är för poolskydd du hittat till en så liten pool? Är det bara en sån där presenning som du lägger över så är det betydligt värre än att inte ha poolskydd alls, men det kanske du har koll på?

Hej.

Det är en pressening med vajer och någon slags liten vinsch. Poolen har en uppblåst ring högst upp och vajern går under denna. Var starkt som tusan, jag lyckades inte slita upp den.

Misstänker att du syftar på vad som händer om någon ramlar i på presenningen... Har också tänkt tanken men konstruktionen kändes bra och säker.

Jag hade inte räknat med det om jag var du..

Nehepp. Men då kanske jag kan ge de lugnande beskeden att tomten är helt inhägnad utifrån och att barnen aldrig leker själva på tomten då den lilla är för liten för att vara utan uppsyn.

Jag känner mig lugn med situationen. Men tack för omtanken.

Det låter ju bra. Vill bara inte att du ska lita på ett poolskydd som det senare visar sig du inte skulle ha litat på..

..och som redan sagts, pump, filter och klor!

Liemannen skrev:
Jag hade inte räknat med det om jag var du..
Läskigt när Liemannen kommer med dessa påståenden... 😬

• Gilla
Liemannen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.