Byggahus.se
Hej!

Ja precis som det står i rubriken så har man en undran det är nämligen så att vi byggt ett nytt hus där dörrarna är inköpta av oss själv från bygghemma.se av följande modell( Ytterdörr Diplomat Britta Klarglas Grafitgrå).

Huset är slutbesiktat och inflyttning skett och bygget har varit en general entreprenad dock har vi nu upptäckt att på båda ytterdörrarna (entre & groventren)så ser det ut som att dörren har en form av en banan.
Nämligen så att på sidan där låskistan sitter så är det på både ovan sidan och under sidan av dörren en lite springa så man kan skymta dagsljuset utvändigt. Samt om man håller ett vatten pass (180cm långt) längst efter dörren uppifrån och ner får man en springa på mitten.
Är det möjligt på något sätt att dörrarna eller karmen monterats felaktigt eller är dörrarna felaktigt tillverkade.
Undrar detta mest bara för att få lite koll på om man ska vända sig till snickarfirman eller bygghemma som sålt dörrarna ev direkt till dörrtillverkaren.

Tack på förhand!

Hej! det är den som har installerat karm o dörr du skall prata med,

//Goerana

Tack!
Då ska jag höra av mig till snickarna som monterade det.

Om det är själva dörren och inte karmen som är böjd, då är det inte snickarna som är boven utan dörrleverantören. För en dörr kan man inte varken böja eller räta så den är felaktig i så fall. Är det karmen så kan den vara dåligt monterad men troligtvis inte.

Troligtvis dörrbladet som är skevt u-format.
Är dörren väldigt mörkgrå? Ingen specialkulör du beställt?

Bild med rätskiva (lång/vattenpass) så felet syns så blir det lättare att svara.
Är du säker på att det är dörren som är fel och inte att karmstycket bågnar pga slarvigt montage?
Även gångjärnen kan vara justerbara och behöva justeras.
Hur ser springorna ut runt dörren sett utifrån? Är springan jämn?
Det vanligaste bukar vara att karmen bågnar och inte dörrbladet.

Redigerat:
Kommer här med en bild på problemet med dörren vattenpasset är ett 180 cm långt och springan som störst ca 5mm :(
IMG_0700.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är dörren som slagit sig och är inget som snickarna orsakat. Reklamera dörren där du köpte den.
Ommontering får du ta med dörrleverantören.
Orsak är troligen stora temperaturskillnader mellan yttersida och insida av dörren.

Tyvärr är nog din garanti på dörren begränsad pga ditt val av kulör. Diplomat lämnar nog bara garanti på skevheten pga temperatur för dörrar i vit standardkulör. Så börja med att kolla garantivillkoren som jag nästan kan garantera har en friskrivning för just detta. Om dom inte ändrat de senaste året.

Det där går på garantin! Färgen är inte så mörk att några garantier inte skall gälla. Reklamera dörren och bifoga ditt foto till diplomat.

verktygsgurun skrev:
Det där går på garantin! Färgen är inte så mörk att några garantier inte skall gälla. Reklamera dörren och bifoga ditt foto till diplomat.
Jag håller med om att deras garantivillkor är tokiga och vet detta sedan tidigare så det var en varning om att se upp med detta och vara påläst.

Jag kollade deras garantivillkor och dom är samma nu som tidigare, det är bara att läsa. Naturligtvis ska man reklamera dörren men vara medveten om att Diplomatdörrar har friskrivit sig i garantin för detta.

Det är bara att läsa själv ! Läs under garantiförutsättningar....

http://www.diplomatdorrar.se/_sitefiles/2014/05/Diplomatgaranti 2014 (20131101).pdf

Redigerat:
oceanis skrev:
Jag håller med om att deras garantivillkor är tokiga och vet detta sedan tidigare så det var en varning om att se upp med detta och vara påläst.

Jag kollade deras garantivillkor och dom är samma nu som tidigare, det är bara att läsa. Naturligtvis ska man reklamera dörren men vara medveten om att Diplomatdörrar har friskrivit sig i garantin för detta.

Det är bara att läsa själv ! Läs under garantiförutsättningar....

[länk]
Läste nu....helt kasst! Klarar de inte tillverka dörrar annat än i vitt skall de syssla med annat.
Leksandsdörren har bättre garantivillkor på färgen om jag minns rätt.

Dörren har suttit där i mindre än 6 månader och nog bör dom hålla bättre =(

Följande är tagit i texten från garanti omfattningen

Har varan levererats till ett projekt för vilket slutbesiktning
skall ske, räknas angiven tid från den dag projektet blivit
godkänt.

Huset blev besiktigat och godkänt i slutet av april så därefter ska då tiden räknas och då är det inte alls länge dörrarna varit på.

robban_78 skrev:
Dörren har suttit där i mindre än 6 månader och nog bör dom hålla bättre =(
Absolut !!

Problemet är att det kan bli mycket stora temperaturskillnader på en mörk dörr och speciellt nu i sommar med hög värme, mycket sol och en ny dörr som kanske t.o.m hade lite fukt i sig när den monterades. Sen har du en sval insida och kanske t.o.m lite högre luftfuktighet från byggfukt som finns kvar i nybygget.
Detta gör att dörren får enorma spänningar pga dessa betingelser och även om man har tunn plåt i dörren så orkar denna inte hålla emot. Detta är ett problem på alla dörrar med olika temperatur på ut resp insida men det visar sig lite mer eller mindre beroende på kvalitet.

Jag skulle reklamerat dörren men jag tror att du får vara beredd på att du kommer att få jobba i en uppförsbacke mot leverantören.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.