57 368 läst · 18 svar
57k läst
18 svar
platonmatta inget bra??
Jag vet att det är lite gammalt ämne, men jag ska dränera om och står i valet och kvalet mellan enbart platonmatta eller även isolering. Jag uppskattar dock att källaren är så kall som den är, hur mycket varmare kommer den bli på sommaren? (Är nu runt +15-16 i källaren och +24 i övriga huset.)Bezt skrev:
Marken består av gammal sjöbotten, dvs lera!
Isolering spelar mindre roll under marknivå. Den största värmeförlusten el tillskottet kommer från delen ovan mark. Om man inte har påtvingad ventilation så blir källaren sval hur man än gör. Jag fattar inte varför man isolerar en massa under mark men struntar i övre halvmetern som verkligen är kall på vintern.
Fick svar även här!
Tack för det!
Nej, jag förstår inte heller varför man skippar att isolera den biten av källarvägg som är den absolut största köldbryggan! Marken håller sig rätt varm på vintern, därför markvärme fungerar på vintertid!
Nej, jag förstår inte heller varför man skippar att isolera den biten av källarvägg som är den absolut största köldbryggan! Marken håller sig rätt varm på vintern, därför markvärme fungerar på vintertid!