Byggahus.se
E
Skrivet av: Anonym

Jag undrar kort och gott vad det finns för möjligheter att häva och avsluta ett påbörjat bostadsbygge? Vi har köpt en tomt och tecknat ett kontrakt och påbörjat de omfattande markarbetena med vår totalentreprenör, med vilken vi också tecknat ett kontrakt ABS05. Nu är det så att vi sprungit på vårt drömhus på en annan ort och undrar vad det skulle kosta oss att helt enkelt häva kontraktet. Vad jag förstår kommer vi att behöva betala för avslutade arbeten samt sådant som är nödvändigt att avlsuta men vad kan det kosta att betala övrigt skadestånd till näringsidkaren? Om det skulle vara möjligt på vilket sätt bör vi fortsätta: sälja enbart tomten eller försöka sälja både tomt med ritningar och färdigt hus inkl. vår entreprenörs arbete?

E
Skrivet av: Anonym

Enligt konsumettjänstlagen har ni rätt att häva avtalet hinder för beställning skett som kan hänföras till föordningsregler, myndighetsbeslut eller i de fall man stöter på något annat som är riktig jäkla bra. Entreprenören har då rätt att kräva ersättning om 500 kronor för kvarstående arbeten.
Du är dock ålagd att plantera perenner i gropen

E
Skrivet av: Mange

Hej,
Vi har köpte ett nytt hus & tomt. Vi har tecknat ett köpekontrakt avseende fastigheten och ett entreprenadavtal avseende småhusentreprenaden, enligt ABS05. Vi har önskemål om smärre förändringar vilka vi framfört till säljaren, men de nekar och vill inte ens lämna pris på det.

Finns det stöd för dem att neka till att ens lämna pris på ändringar och tillägg? Eller finns det någon paragraf som ger mig rätt?
Mvh
Mange

E
Skrivet av: Jessica

Hej,

Jag om min man funderar på att köpa en fastighet som idagsläget är obebyggd. Säljaren ska där bygga ett hus till oss. Vad gäller vid fastighetsköp när fastigheten vid köpetillfället är obebyggd och säljaren åtar sig att uppföra ett småhus? Vi är lite oroliga för vad som gäller i sådana situatuoner, eftersom att fastigheten kommer att ha ett annat utseende vid tillträdet än vid köpetillfället? Vad gäller beträffande undersökningsplikten i denna situationen? Finns det någon gräns där man måste betrakta förändringen som en entreprenad? Många frågor, men tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,
Jessica

E
Skrivet av: Gäst

Vad gäller generellt vid leveransförsening vid nybyggnation av småhus? Avtal är tecknat om totalentreprenad till en part och ABS09 är tillagt i avtalet att gälla som generella avtalsbestämmelser. Dock är det inte avtalat om en särskild summa som skall gälla vid leveransförsening. Vad gäller? Hur mycket kan jag dra av priset per vecka? Har jag som konsument någon annan skyldighet såsom att informera om att jag inte tycker det är ok med en leveransförsening?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.