Byggahus.se
Om två månader, 2 maj 2011, börjar den nya plan- och bygglagen gälla. En trolig effekt är ett ökat utbud av tomter för småhus, men det är osäkert hur snabbt detta ger lägre tomtpriser.

Du kan läsa artikeln här: Är din tomt värd mer än huset?

E
Skrivet av: Gäst

Morningstar: "Så länge tillräckligt många spekulanter är nöjda med en liten tomt, så behöver inte en avstyckning påverka budgivningen på huset särskilt mycket, vilket betyder att nästan hela priset på den avstyckade tomten kan bli vinst".

Kommentar: Förutsatt att säljaren och alla spekulanter känner till att tomten är styckningsbar kommer mervärdet definitivt att märkas i priset. Efter avstyckning kommer villan utan "extratomt" därför att minska med ungefär samma värde som tomtförsäljningen inbringat.

Alltså borde Morningstars artikel till denna delvara rent nys. Annars är jag tacksam för bevis.

billy_baver

E

Jag är övertygad om att du har fel Billy Bäver. Den som är insatt i husmarknaden runt ex. Stockholm kan relativt enkelt konstatera att hus med små tomter är marginellt billligare (ofta inte alls billigare) än hus med stora. Därmed kommer värdeminskningen vara avsevärt mindre efter avstyckning än vad tomtförsäljningen inbringar.

E

Förtätning och exploatering är fenomen som hör samman med de stora städerna och de heta kustlinjerna. Det är inget nytt. Däremot fortsätter jag att betvivla att outnyttjade exploateringsmöjligheter ligger latent undervärderade.

Om det verkligen skulle stämma att "hus med stora tomter" inte värderas högre av marknaden än "hus med små tomter" KAN bero på att detaljplanen hindrar hårdare exploatering (och att några outnyttjade värden således inte finns).

Men det skulle också kunna bero på att marknadens alla aktörer inte är lika kunniga om relevanta fakta. Vilket i så fall (än en gång) visar att vi inte har någon fungerande marknad.

Jag välkomnar fakta med uppriktig nyfikenhet.

billy_baver

E

Exploateringen av befintlig infrastruktur gör att förtätningen förstör kvalliteer och annat som dom boende märker först när dom flyttat in.

Det kan vara saker som att man inte kan ha gäster med bil. Grannar ligger på för mycket.
Huset tar bort solen från uteplatsen från grannen.

Dessutom så är det ofta så att man exploaterar andras tomtmark genom att man lägger sikt in hos grannen för att parasitera på deras utrymme.

I jakten på gräsmattor på omöjliga tomter så bygger man plattformar med sprängsten på kanten av stup ner mot grannar

Det märkliga är att priserna nästan ökar eftersom det bara är desperata idioter som köper hus i dessa lägen.

E

Förtätning och avstyckning borde förbjudas. När oljekrisen vidareutvecklar sig så kan vi hamna i samma sits sin innan den gröna revolutionen, dvs att fler och fler måste arbeta med jordbruk och odla på sin gård för att kompensera för brist på olja för transporter och jordbruksmaskiner. Har vi då förtätat så finns inte de ytorna och många hus kommer tvingas rivas.

Kanske låter konstigt att vi ska tillbaka 100-150 år i tiden men tyvärr är det en trend som kan påbörjas redan inom några decennier och våra barn kommer troligen uppleva ett samhälle där man måste arbeta mer med lokalt jordbruk för att få mat på bordet.

För bara 130 år sedan så arbetade 90% av svenskarna med jordbruk. Oljan möjliggjorde sedan att vi kunde ersätta arbetskraften med maskiner. Nu när oljan sinar och alternativen saknas så kommer trenden bli den motsatta.

E

I Göteborgsregionen ligger fokus på att forcera in lägenheter i de centrala delarna av stan då det råder extrem lägenhetsbrist här. Samtidigt finns det mängder med familjar i lägenheter i stan som vill bygga nytt men som inte kan då det inte finns några tomter. De får tomter som finns på marknaden blir då svindyra.
För varje familj som flyttar från stan blir en lägenhet ledig och då borde ju trycket minska....?

Den nya plan- o bygglagen är ett steg i rätt riktning men det är ännu viktigare att tillsätta mer resurser inom kommunerna att ta fram fler kommunala tomter.
Den byggbara mark som tas fram här delas oftast ut till de stora drakarna i branchen som exempelvis Skanska, JM o NCC vilka har som målsättning göra maximal vinst genom att stycka så många tomter som möjligt från tilldelat markområde vilket i sin tur ger små tomter med små tvåplanhus "lådor" till ett maximerat pris, köparna har då heller ingen möjlighet att välja leverantör men det är mycket enklare för kommunerna att hantera 1 st bygglovsansökan mot en professionell aktör jämfört med 100 st bygglovansökningar mot olika konsumenter.

Kalle GBG

E
Skrivet av: Anonym

Kompromiss med strandskyddet

Min pappa äger en halvholme vid en sjö i Heby kommun. Han får inte bygga där inte ens sätta upp en brygga på sin egen mark. Medan på samma holme finns 3st fritidshus dessa personer har fått bygga för att det var en annan lagstiftning då.

Så orättvist ska det inte behöva vara? Som det är nu så är det Allemansrätten som bestämmer över min pappas mark. Alltså inte får göra någonting, inte ens hugga ner lite träd för att ha till sin kamin, Han tycker man ska få göra en kompromiss att få bygga längre upp ca 50m från stranden och göra en privat zon på ca 10m i en fyrkant runt den eventuella stugan. Han ska även få ha en liten brygga. Och ett litet dass det är allt.

Sedan så kan folk få vara där hur mycket de vill, men det ska finnas en lag som säger att Han inte får bussa i väg folk som vill vara på hans brygga. Och inte heller säga att det är privat här. Man ska inte få bygga mer än så. Inte som det är idag att de som har bygglov kan få sätta upp en massa friggebodar. Och vi som inte har något bygglov inte kan sätta upp ett endaste dugg. Lantbrukstomten är på ca13.000kvm. Med min pappas förslag så är endast stugan och zonen privat. Men resten av tomten är för allemansrätten och djurriket. Sådan kompromiss är han med på helt till fullo. Då har man gjort en kompromiss av att få bygga men även fått behålla allemansrätten och strandskyddet.Det är så det borde vara.

E

Lindmark skriver att 2 mil från stan finns det gott om tomter. Problemet är att ingen i de yngre generationerna vill bo där. Innerstan eller närförort för att få livet att gå ihop. Därför finns ingen bobubbla i centrala sthlm. Prisfall att vänta på lyxvillor i nykvarn/kungsängen.

E

"kvarteret bredvid mitt köpte en fastighetsmäklare själv först det hus han var anlitad för att sälja och sedan även grannhuset som också var till salu. Därefter styckade mäklare av en mindre bit av båda tomterna, samt sålde dessa bitar för nästan två miljoner till en firma som byggde ett tredje hus. Slutligen sålde han de två gamla husen vidare för ungefär samma pris som han köpt dem för."

Hoppas mäklaren sitter i fängelse idag

E

Jag anser mig representera den unga generationen, född på 70-talet och dagisbarn. Problemet är konstig stadsplanering och kommunikation. I Kista som jag anser inte ligger i innerstan direkt planeras det för 30-våning högt bostadshus, men inte på Gärdet... Alla mina utlänska vänner tycker att det är det konstigaste de har hört! Så ena problemet är att det byggs inte vad det skulle behövas byggas där det borde byggas. Nu kan man fråga sig varför vi vill alla bo inne i stan, ja, det är inte för att det är något exceptionellt över det hela, vi har helt enkelt inte lust att sätta oss i ett pendel-tåg som inte kan hålla tidtabellen, går sällan, och som står i "tåg kö" in till centralen. Det finns tillräckligt med "grönt och blått" i innerstan också så man behöver inte flytta till bushen för att få friskt luft.
/AJ

E
Skrivet av: oskars

Huset på bilden ligger 1 väg upp från strandpromenaden i bjärred och har slående likheter med en förskola. Huset som skymtar till höger i bilden är mycket intressantare då det renoverats på ett mycket smakfullt sätt

De må finns gott om skog inom 2 mil från tex Stockholm på kartan.
Sen tillkomemr det att mycket mark ligger för nära industrier/stora vägar etcför att vara attriaktiv villamark.
Sen skall kommunerna också se till att fixa infrastruktur (vilket dom kanske borde göra i större utsträckning), och sen, inte minst, bör det ligga bra till kommunikationsmässigt (spårväg)...men fler och fler områden bebyggs.
Norr om sthlm byggs tex i Barkarby 20000 nya bostäder på gamla Barkarby flygfält - vilket också drar med sig nybyggnationer runtom i kommunen...

Det sägs att runtom Sotckholm så byggs det nu ungefär med samma takt som under miljonprogrammet...och ändå räcker det inte :/

/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.