Byggahus.se
E
Skrivet av: ...

Tyvärr gör de svenska reglerna runt ränteskillnadsersättning att långa bindningstider inte är ett vettigt alternativ förutom för dem som är 100% säkra (hur man nu kan vara det) på att man ska bo kvar under hela bindningstiden.

Bankerna har rätt att ta ut ränteskillnadsersättning om man måste säga upp lånet innan bindningstiden gått ut, vilket är rimligt. Problemet är att ersättningen inte räknas ut genom att jämföra med banken verkliga upplåningskostnader utan mot statslåneräntan som är mycket lägre. På ett villalån på 2-3 miljoner och 10-årig bindningstid kan man få betala 100 000-tals kronor i ersättning.

Vilken vettig människa vill göra det?

E
Skrivet av: wall-enberg

det måste löna sig att vara bank

E
Skrivet av: Daniel

Varför inte bara flytta med lånen till nästa boende? banken tar bara ett par tusen för att lägga över lånen på en ny säkerhet (nya boendet).
Visst, funkar inte om man flyttar till hyresrätt, men annars, vem betalar ränteskillnadsersättning?? ingen jag känner har gjort det.

E
Skrivet av: Gäst

PS)

Bunden ränta gör att man i händelse av flytt får betala all kvarvarande ränta. Dvs man låser lånen den ingångna tiden. Tänk på det, jag önskar ngn hade varnat mig för det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.