721 läst · 7 svar
721 läst
7 svar
Firma får inte hänga ut kunder
På konsumentens sida
· 2 940 inlägg
Även om det rör sig om allmänna handlingar är det inte tillåtet att på nätet publicera namn på personer som anmält företag till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), enligt ett utlåtande från Datainspektionen.
Du kan läsa artikeln här: Firma får inte hänga ut kunder
Du kan läsa artikeln här: Firma får inte hänga ut kunder
Skrivet av: Magnus
Det kan tyckas, men det finns en rätt sund tanke i att det inte är tillåtet att publicera persondata även om det är offentligt tillgängligt hos en annan part. Undantaget är ex. tidningar och webbplatser med en ansvarig utgivare som kan antas ha relevanta skäl att återge viss information om en enskild person (även om det duktigt missbrukas av delar av presskåren).
I det här fallet finns det nog ingen annan förlorare än företaget i fråga, för vem vill anlita ett företag som "straffar" sina kunder.
Det kan tyckas, men det finns en rätt sund tanke i att det inte är tillåtet att publicera persondata även om det är offentligt tillgängligt hos en annan part. Undantaget är ex. tidningar och webbplatser med en ansvarig utgivare som kan antas ha relevanta skäl att återge viss information om en enskild person (även om det duktigt missbrukas av delar av presskåren).
I det här fallet finns det nog ingen annan förlorare än företaget i fråga, för vem vill anlita ett företag som "straffar" sina kunder.
Liknande trådar
-
Får inte i växlar efter kopplingsbyte
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hjälp! Köpt min första villa och får inte upp temperaturen!
Värmepumpar -
Varför får jag inte upp temperaturen i ackumulatortanken ?
Ved, Pellets, Flis -
varför får jag inte ut värmen till elementen från pannan ? pannan håller 55-60c
Värmepumpar -
Jag får inte varmare framledning än 30c, CTC GSI 12?
Värmepumpar