Byggahus.se
E
Skrivet av: phl

Tycker spontant att det vore bra om byggvaruhusen var bättre på att upplysa kunder om krav på installation av behörig elektriker. De osäkra kanske inser sin begränsning, de självsäkra fnyser åt det och de med nödig kunskap löser problemet utan att fråga tomtarna på byggvaruhuset.

Däremot kan jag inte annat än reflexmässigt spy över att EIO, elektrikernas skråmässiga branchorganisation, publicerar denna typ av undersökningar och pressreleaser...

E
Skrivet av: Erik

Istället för att sticka huvudet i sanden kanske man skulle ha ett öppet och tydlig regelverk för hur installationerna SKA se ut. Så kan de som, oavsett hur reglerna ser ut, kopplar själva koppla rätt.

E
Skrivet av: LH

Det är klart att EIO tycker det. Frågar man SBK (Sveriges Bagare & Konditorer) tycker de självklart också att det skulle vara behörighetskrav på surdegsjäsning.

Varför inte bara ett lättöverskådligt och tillgängligt regelverk för hur en installation skall se ut. Jag har många högskolepoäng i elkraftteknik, elektronik och trefassystem. Jag jobbar dagligen med elsystem som hanterar 100-tals kW men får inte göre ett skit hemma.

Det handlar bara om protektionism och skråväsende.

E
Skrivet av: Svensson

Jag håller helt med LH. Problemet är inte att butikerna inte tvingas informera om lagstiftningen. Problemet är istället att lagstiftningen inte ger vanligt folk möjlighet att utföra elinstallationer. Om de fick det skulle det skapas en marknad för böcker, kurser och film om hur man gör rätt. Butikerna skulle då kunna informera om hur materialet skall användas rätt istället för att sätta ut förbudsskyltar.

Sen är hela j-vla systemet feltänkt. Idag ställs samma krav på behörighet för enkla installationer i bostadsmiljö som för komplicerade arbeten i industri och distributionsanläggningar. Tänk er ett Sverige med ett enda körkort; samma för moped som för tung lastbil med släp. Utforma dessutom systemet så att man bara kan få det genom att arbeta på en transportfirma så är vi plötsligt väldigt nära elbranschen. Vanligt folk skulle aldrig kunna få ett körkort.

Slutligen; Allt snack om "behörighet" är rent skitprat. Dagens system är utformat så att majoriteten av alla yrkesverksamma elektriker _INTE_BEHÖVER_HA_ egen behörighet. De arbetar under delegerad behörighet via sin anställning. Det kan sitta en gubbe på kontoret med behörighet och sedan kan företaget ha några hundra elektriker ute i fält som gör det faktiska arbetet. Elsäkerhetsverket har fösökt ändra på det så att alla elektriker måste ha behörighet. Detta har skapat ett uppror bland elektrikerna och facket driver en stor kampanj som hävdar att det skulle rasera vår elsäkerhet. Ett argument som är nästan lika obegripligt som dagens system.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.