Hej!
Finns det någonting att man kan göra om sin granne helt stuntar i att ta hand om sin tomt?
Grannen har en gammal trädgård med många gamla träd överallt som riskera att rasa. För några månader sedan ett av deras stora björkträd rasade på vår tomt och träffade vårt hus utan att göra skador, tack och lov!
Det var struligt när vi försökt att prata med dem - de vägrade att svara mobilen eller sms. Efter två dagar sa hon att de skulle ta bort trädet men det skulle ta upp till 2 veckor eller så. För att få bort trädet från vår tomt snabbt som möjligt, så tog vi hand om problemet och sågade upp allting själv. De bad oss att lägga grenarna på deras tomt. Nu vägrar dem att frakta bort trädet. De har flera stora högar av grenar på sin tomt som är synliga för oss och jätteful måste jag säga.
De har stora gamla träd som riskera att rasa.
De klippar sin gräsmatta bara två gånger under hela sommaren.
Det finns ogräs samt grenhögar överallt.
De vägrar att klippa ner nya träd som dyker upp överallt på deras tomt.
Tomten är övergiven fastän det finns folk som bor där.
Vad kan man göra???
Tack i förväg!
/Kattis
Finns det någonting att man kan göra om sin granne helt stuntar i att ta hand om sin tomt?
Grannen har en gammal trädgård med många gamla träd överallt som riskera att rasa. För några månader sedan ett av deras stora björkträd rasade på vår tomt och träffade vårt hus utan att göra skador, tack och lov!
Det var struligt när vi försökt att prata med dem - de vägrade att svara mobilen eller sms. Efter två dagar sa hon att de skulle ta bort trädet men det skulle ta upp till 2 veckor eller så. För att få bort trädet från vår tomt snabbt som möjligt, så tog vi hand om problemet och sågade upp allting själv. De bad oss att lägga grenarna på deras tomt. Nu vägrar dem att frakta bort trädet. De har flera stora högar av grenar på sin tomt som är synliga för oss och jätteful måste jag säga.
De har stora gamla träd som riskera att rasa.
De klippar sin gräsmatta bara två gånger under hela sommaren.
Det finns ogräs samt grenhögar överallt.
De vägrar att klippa ner nya träd som dyker upp överallt på deras tomt.
Tomten är övergiven fastän det finns folk som bor där.
Vad kan man göra???
Tack i förväg!
/Kattis
Tack för svaren, jag var rädd att det fanns inget att man kunde göra åt denna situation. 
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Om du noga överväger "konsekvenserna", så kan du anmäla till kommunen, tror att det är stadsbyggnadskontoret. De kan i praktiken inte göra något, men de kommer att ta kontakt med grannen och dels höra grannens version, och ev. besöka tomten för bedömning.
Kommunen kan om de tyckerdet är motiverat utfärda ett föreläggande om att ex. fälla "farliga" träd. Och att tomten skall röjas upp.
De flesta någorlunda vettiga människor agerar utan protest om man får ett sådant föreläggande. Men den alternativa reaktionen kan vara att överklaga i all evighet.
Här i området där jag bor finns ett hus som i princip håller på att rasa. Det är ett stort hål i yttertaket, i hålet växer en björk som nått ca 2m höjd. Glasrutorna ramlar ut pga. karmarna murknat bort osv. Ägaren som inte är jättegammal bodde i huset till för några få år sedan.
De närmaste grannarna anmälde förhållandena år 2004 till kommunen. Man kan gå in på stadsbyggnadskontorets hemsida och följa bygglovsärenden, fast man ser bara rubrikerna. Det har skickats snart 200 dokument i detta enda ärende, det har varit uppe i ett tiotal mål i förvaltningsdomstolarna, viten på 400 000 har dömts ut (men ägaren har sluppit betala efter en dom i mark o miljödomstolen).
Huset skulle troligen varit värt ca 7 milj om det varit i normalskick.
Kommunen kan om de tyckerdet är motiverat utfärda ett föreläggande om att ex. fälla "farliga" träd. Och att tomten skall röjas upp.
De flesta någorlunda vettiga människor agerar utan protest om man får ett sådant föreläggande. Men den alternativa reaktionen kan vara att överklaga i all evighet.
Här i området där jag bor finns ett hus som i princip håller på att rasa. Det är ett stort hål i yttertaket, i hålet växer en björk som nått ca 2m höjd. Glasrutorna ramlar ut pga. karmarna murknat bort osv. Ägaren som inte är jättegammal bodde i huset till för några få år sedan.
De närmaste grannarna anmälde förhållandena år 2004 till kommunen. Man kan gå in på stadsbyggnadskontorets hemsida och följa bygglovsärenden, fast man ser bara rubrikerna. Det har skickats snart 200 dokument i detta enda ärende, det har varit uppe i ett tiotal mål i förvaltningsdomstolarna, viten på 400 000 har dömts ut (men ägaren har sluppit betala efter en dom i mark o miljödomstolen).
Huset skulle troligen varit värt ca 7 milj om det varit i normalskick.
Jag klipper också gräsmattan högst 2 gånger om året. Min granne klipper den minst 2 gånger i veckan vilket är fruktansvärt irriterande pga oljudet så man kan ju tycka olika om saker. Om han nu har som högsta hobby att klippa gräsmattan tycker jag att han kan komma och klippa gräsmattan åt mig om han hade haft problem med min oklippta gräsmatta Så där har du ett tips.. Om du irriterar dig på grannen så hjälp till och städa upp då. Erbjud dig att klippa gräsmattan med er dyra åkgräsklippare. Det verkar ju inte direkt vara några gamla skrotbilar som står där och är "jättefula" utan vissa har inte som hobby att sköta om tomten helt enkelt och vissa andra är fanatiska och klipper gräsmattan jämt och ständigt.Kattis2012 skrev:
Jag tror att den pragmatiska lösningen för TS är att erbjuda sig att såga ner de träd som riskerar att falla över TS tomt och sedan bygga ett så högt plank som möjligt så att man slipper se eländet. Alt plantera en thujahäck som man låter växa till hög höjd.
Eller så skaffar man hus för att man tex gillar att meka med bilar mycket plats att parkera och förvara annat på.Micro skrev:
Personligen gillar jag inte att klippa gräs så jag kommer ha en asfalterad uppfart.
En del bryr sig helt enkelt inte.