Nä fy hundan för politik, man blir bara ledsen.
De flesta pickisar får kåpa i Sverige, antar att snö och sommaregn samt möjligheten att låsa till avgör. Sen är synen på bilar lite annorlunda här och over there, bilar är lite mer som andra prylar där borta, har fått för mig att man behåller bilen längre i Sverige.
Du har inte möjlighet att ta med en bil som flyttgods om du bott därborta?
Den är fin . Inget går upp med en pickup vad gäller utility Hade själv en S10 i åratal. Det är den storleken jag är ute efter. Dubbel Cab är bra allround genom att man har ett låst slängutrymme för verktyg etc. Eller när man åker och handlar mat etc. Eller ett par jobbare. Sen på flaket med all som är skrymmande som en plywoodskiva eller så. Det korta flaket ligger på en 1.5 meter så man kan lasta ganska mycket. Åtminstone på en S10 typ.
De VW pickuper jag sett annonserad ser väldig rostangripna ut. Gäller väl japanerna också men VW verkar rosta mest.
Fanken också, detta påminde mig om att jag alltid velat ha en pickup men aldrig haft någon...men det är för tidigt att byta bil, den jag har ska gå ett par år till.
Men sen så
Ska man bara ha bilen som "skottkärra" för kortare skubb så känns inte diesel så viktigt. Jag har en Chevy S-10 med minsta motorn (122 hk bensin-fyra) och helt fri från utrustning. Går utmärkt att köra på under 0,8 liter/mil på landsväg. Vet inte vad den kostar i skatt, men trafikförsäkringen går på löjligt billiga 668 kr/år. Bilen rullar bara några hundra mil per år, då kan det kvitta om jag sparar några öre per mil i bränslekostnad på en diesel, totalekonomin i den här bilen är ändå svårslagen. Jag köpte den för att frakta fyrhjulingen, men upptäckte snabbt hur mångsidig den är. Har ingen kåpa, däremot ett flaklock som man lätt plockar av själv på mindre än en minut. Hytten har extra ljudisolering så den är dräglig att åka i också.
Dock ingen 4WD, så där sprack det för dig, tyvärr.
Rattade Mitsu diesel L200 dubbelhytt 4wd några år, om jag minns rätt var skatten 3500kr för den gick som lätt lastbil. Hade inga bekymmer med den utan det som gick åt var slitdelar, oslagbar i snö och slask med 4wd och difspärr för att komma loss ifall man körde fast. Har man E kort får man hänga på släpa på 2700kg bak på kulan. Sålde den till en jobbarkompis som har kvar den fortfarande som bruksbil i gott skick.
Ja en S10 till skull sitta bra, men jag har inte sett nån begagnad. Har man en så kör man väl slut på den och det tar sin tid.
Bra synpunkter vad gäller Diesel och bensin. Sen kör man ju alltid mer än man hade tänkt…...
4Wd kan jag väl kanske leva utan, eftersom det kostar mera bränsle. Men i snö och lite off road skogskörning så är det inte så dumt, nej det får bli en 4wd. Nått roligt ska man unna sig.
Du har inte funderat på ett skåp? En VW Transporter tex, finns med både diesel och bensin, 2wd och 4wd. Kort och lång hjulbas. Jag har inbillat mig att dom är mer användbara än en pickup.
Problemet med S-10 är ju att 4WD endast finns med V6 och automat, vilket är en törstig kombo. Men återigen, kör man inte så mycket kvittar det ju.
Begagnade S-10 finns det gott om. När jag letade sådan för ett år sedan var det inga problem att hitta en skabbig men besiktigad för 5.000 kronor och en fin faceliftad för 10-15.000. Min kostade nästan dubbelt men är i ovanligt bra skick, så jag tyckte den var prisvärd.
VW Transporter 3 (1980-1990) enkelhytt kan varmt rekommenderas som billig och pålitlig byggbil, flaket är ca 170x270cm och den lastar lagligt 1,1 ton (har kört närmre två ton på min utan problem). Drar en dryg liter milen, kostar ca 10.000 i inköp.
VW Transporter 3 (1980-1990) enkelhytt kan varmt rekommenderas som billig och pålitlig byggbil, flaket är ca 170x270cm och den lastar lagligt 1,1 ton (har kört närmre två ton på min utan problem). Drar en dryg liter milen, kostar ca 10.000 i inköp.
Låter ifs bra men de jag sett verkar sönderrostade
Hur törstig blir den?
Automat är ett krav och större bilar med för klen (fyrcylindrig) motor har jag lite svårt för.
Jodå, håller med den. Körde en Doge Ram 1500 med 5 liters V8 automat etc. ett bra tag. Tills jag frontade med en bärgningsbil och totalkvaddade. Och jag gick med egna ben från den händelsen tack vare den.
Men det var lite väl nära. Tur att man föddes i tid att få uppleva riktiga bilar.
Hehe...ja jämfört med en fullsizepickis från over there är den ju liten, men med svenska mått mätt lite större, jmf med tex Golf caddie...min manlighet klarar sig självt men hursomhelst blir det en behagligare gång i en bil med fler cylindrar och slagvolym, och med modern motorstyrning blir det inte så törstigt heller.
Har faktiskt aldrig ägt en v8, har liksom inte blivit så.