Byggahus.se
Jag använder penseltvätt när jag rengör penslar. Försöker att vara sparsam och sedan samla upp använd penseltvätt i en dunk för att lämna in som kemavfall. Problemet är när man ska få penslarna helt rena från färg och penseltvätt, man måste skölja med ganska mycket vatten, flera gånger och det blir svårt att samla upp sköljvattnet då det blir ganska mycket, dessutom blir det så utspätt så att det knappast går som kemavfall. Samtidigt så känns det ju inte bra att hälla ut i avloppet. Hur gör ni andra med detta ?

När jag rengör penslar från vattenbaserad färg har jag inget problem att spola det i avloppet. Lösningsmedelsfärg undviker jag så långt det är möjligt. Jag såg nånting om att rengöra penslar med centrifugalkraft, man skulle sätta dom i nån hållare så att man kunde spinna dom i en borrmaskin. Är det någon som testat?

mlkjhr skrev:
Jag såg nånting om att rengöra penslar med centrifugalkraft, man skulle sätta dom i nån hållare så att man kunde spinna dom i en borrmaskin. Är det någon som testat?
Det låter ju annars som ett ganska effektivt sätt att måla... :D

Nyfniken skrev:
Det låter ju annars som ett ganska effektivt sätt att måla... :D
Eller ett sätt att skapa ett ommålningsbehov. :p

• Gilla
johel572
  • Laddar…
>Det låter ju annars som ett ganska effektivt sätt att måla...
>Eller ett sätt att skapa ett ommålningsbehov.

Eller så gör man som det var tänkt, nämligen håller sig nere i en hink när man kör...
http://www.youtube.com/watch?v=0kXDcQ4LvQk

mlkjhr skrev:
Eller så gör man som det var tänkt, nämligen håller sig nere i en hink när man kör...
Men då försvinner ju allt det roliga...:p

Jaaa, vi har ju alla olika sätt att roa sig på. Tycker det var ett bra sätt att rengöra på, penseln ser ju faktiskt ut att bli helt ren utan att skölja med vatten

Jag har en stor 10-litershink som jag sköljer penslarna i. Först löser jag upp färgen i vattnet i hinken, sen sköljer jag över hinken. Vattnet får sedan stå och avdunsta tills jag ska använda den igen. Blir en tjock sörja av färg i botten som jag till sist kör till åvc med.

Eller så tvättar man det sista med maskintvättmedel för kläder det gäller även om man fixat med bilen och är olje/smuts/skitig om händerna

Viktigt här att tänka på att benämningen "vattenbaserad" inte på något sätt gör färger miljövänligare. Det är enbart en bra benämning för färgtillverkarna eftersom det låter bättre. Vattenburen är den korrekta termen då vatten endast används som lösningsmedel och för spädning.

De miljöfarliga ämnena är i mångt och mycket samma i både vattenburna och oljeburna färger. Dessa är bindemedlen (akrylat, alkyd, polyuretan), konserveringsmedlen, svamp- och antimögelmedlen, vissa pigment samt tillsatsmedlen.

Det är snarare så att det är för tidigt att säga exakt hur miljöfarlig vattenburen färg är då den inte funnits på marknaden tillräckligt längre för att långtidseffekter i miljön skall kunna upptäckas.

Här är t.ex en studie från 2010 som visar att vattenburna inomhusfärger (vilka ofta ses som de säkraste och mest miljövänliga) ökar allergirisken hos barn med 180%
http://www.corren.se/Sverige/artikel.aspx?articleid=5393354

Tvätta därför aldrig penslarna i handfatet och spola aldrig ner restvattnet i avloppet. Samla allting i kärl och lämna in på återvinningscentralen.

Redigerat:
Helioz skrev:
Viktigt här att tänka på att benämningen "vattenbaserad" inte på något sätt gör färger miljövänligare. Det är enbart en bra benämning för färgtillverkarna eftersom det låter bättre. Vattenburen är den korrekta termen då vatten endast används som lösningsmedel och för spädning.

De miljöfarliga ämnena är i mångt och mycket samma i både vattenburna och oljeburna färger. Dessa är bindemedlen (akrylat, alkyd, polyuretan), konserveringsmedlen, svamp- och antimögelmedlen, vissa pigment samt tillsatsmedlen.

Det är snarare så att det är för tidigt att säga exakt hur miljöfarlig vattenburen färg är då den inte funnits på marknaden tillräckligt längre för att långtidseffekter i miljön skall kunna upptäckas.

Här är t.ex en studie från 2010 som visar att vattenburna inomhusfärger (vilka ses som de säkraste) ökar allergirisken hos barn med 180%
[länk]

Tvätta därför aldrig penslarna i handfatet och spola aldrig ner restvattnet i avloppet. Samla allting i kärl och lämna in på återvinningscentralen.
Kan tänka mig att det är så som du skriver och det är lite därför som jag startade tråden, hur man på ett enkelt och hanterbart sätt får rent penslarna utan att belasta miljön med tex sköljvatten

pelleprognos skrev:
Kan tänka mig att det är så som du skriver och det är lite därför som jag startade tråden, hur man på ett enkelt och hanterbart sätt får rent penslarna utan att belasta miljön med tex sköljvatten
Försök att aldrig tvätta penslarna, ha en separat pensel för varje färgtyp istället. Om det bara är några dagar mellan målningstillfällena plasta in penseln noga (t.ex med en plastpåse och gummiband) så torkar den inte ut.

Skall penslarna lagras längre tid så ställ de i en förslutningsbar burk med vatten (endast borsten skall vara under vatten). Här är några färdiga lösningar:
32885_9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bru291106_img02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

... och har man misslyckats med tvätten och fått lite styva strån som kanske har klumpat ihop sig funkar det bra att borsta ur tovorna med stålborste.

Gillade borrmaskinstricket! (y)

Jag doppar penseln i färgen och slår sedan in den i plastfolie. Penseln ska inte vara "torr". Tanken är att få ut så mycket luft som möjligt. Jag tror att jag använt penseln 1 vecka efter första användningstillfället och det funkat bra.
Jag har provat att rengöra men det fungerar inte bra. Släng o köp ny istället.

Kunde inte låta bli att testa med borrmaskin. Skruvade ihop ett fäste av lite vinkeljärn,avgasklämma mm.
Funkade faktiskt ganska bra, det "piskas" ju ut en hel del vätska/färg ur penseln och den blir hyfsat ren.
Foto0457.jpg

• Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.