33 289 läst · 271 svar
33k läst
271 svar
Parkeringsböter
Ja det verkar ju enkelt. Tack för tipset! Nu vet jag hur jag ska göra nästa gång jag storhandlar eller lastar bilen för att åka till landet. Att ställa mig med två hjul lite uppe på trottoaren i några minuter ska inte behöva hända igen när den helt lagliga lösningen är så enkel. Hoppas de lokala poliserna här i stan även läser detta, så att de fortsättningsvis kan göra rätt när de hämtar middagspizzan och inte blockerar delar av trottoaren på ett regelvidrigt sätt.Nerre skrev:Det är väl bara att kontakta kommunens tekniska kontor och säga "Hej, det datumet kommer vi behöva ta emot en last och undrar om det går att ordna så att det är avspärrat under några timmar på dagen" så kommer de att tala om hur avspärrningen ska göras och skyltas för att aktuella regler ska uppfyllas.
Nej du Nerre, vi lever nog i olika verkligheter.
Det argumenteras en massa här i tråden för att det ska vara ok att bryta mot reglarna ibland.
Svara då också gärna på frågan - Vem ska avgöra från fall till fall vad som är ok och hur ska den veta vart gränsen går om den inte ska gå där den går?
Svara då också gärna på frågan - Vem ska avgöra från fall till fall vad som är ok och hur ska den veta vart gränsen går om den inte ska gå där den går?
Det ska råda full framkomlighet för alla som platsen är avsedd för. Dvs du får inte parkera så att ett utryckningsfordon inte kommer fram (oavsett plats) att ett 25,25 meter långt ekipage kan komma förbi i alla riktningar på vägen och att gående, cyklister, barnvagnar etc. Kan ta sig fram obehindrat på gång och cykelbanor.thomasx skrev:
Är det svar nog?
(givetvis gäller detta bilar som har stannat för att lasta / lossa en det är nog redan avhandlat vid det här laget)
Redigerat:
Och du ser då att personen inte varit och hämtat nästa "lass" under tiden?Göran.W skrev:
Ska man som lastbilschaufför följa regelverket till punkt och pricka så ska man ställa sig i lastzonen och lasta av godset på trottoaren, köra iväg bilen till en lämplig parkeringsplats, gå tillbaka till sitt gods och leverera det till kunden, hämta lastbilen igen och ställa på pallvagnen / pirran och sedan köra iväg.sunqan skrev:
Med tanke på ur fyrkantigt ni verkar se på regelverket så känns det som att någon som "är och hämtar nästa lass" inte heller är tillåten att stå som han gör så vad spelar det för roll?
Det där är vääääldigt situationsberoende och bör inte generaliseras på så vis som du gör. Det finns otaliga ställen där gång / cykelbanor, trottoarer och refuger är att föredra i framkomlighets sammanhang.sunqan skrev:
Framkomlighet för han i rullstol, eller barnvagnen, eller personen med rullator?DeesL skrev:
Vad gör det ena viktigare än det andra?
Det är just det som inte går att diskutera.thomasx skrev:
Jag menar också att regler är till för att följas just därför att jag saknar tillräcklig retorisk förmåga att utveckla motsatsen.
Att ge sig in i en gränsdragningsargumentation kommer aldrig någonsin att leda till något.
Så, regler ÄR till för att följas och jag gör mitt bästa genom livet för att följa dem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Viktigt är också att förstå innebörden i reglerna, inte bara slaviskt följa dem. Regelrätt är inte alltid lämpligt och regelvidrigt behöver inte alltid vara olämpligt.
Jag vill minnas att jag skrev "framkomligt för alla som platsen är avsedd för". Jag har parkerat på mängder av trottoarer, gångvägar, cykelbanor, gågator mm. där gående, rullstolar, barnvagnar cyklister och mopedister har tagit sig fram utan problem men där en parkering på vägen hade inneburit ett direkt trafikstopp. I dessa lägen råder full framkomlighet på trottoaren och på vägen och det underlättar mitt jobb fantastiskt mycket så om alla är vinnare på det kan jag inte förstå varför jag ska straffas till följd av att min kund har råkat bosätta sig och sin verksamhet på ett sådant ställe..sunqan skrev:
Du gjorde alltså ett aktivt val att bryta mot lagen och stanna fordonet där det är stpppförbud. Klart uppsåt alltså 
Som jag skrev förut - arbetsgivaren och dennes organisationer är de som kan försöka lösa problemet innan total anarki bryter ut.
Regler finns av en anledning, och det är inte den dom bryter mot dem som har tolkningsföreträde.
Som jag skrev förut - arbetsgivaren och dennes organisationer är de som kan försöka lösa problemet innan total anarki bryter ut.
Regler finns av en anledning, och det är inte den dom bryter mot dem som har tolkningsföreträde.
Det finns f.ö. gott om trafikanter som hellre kör upp och blockerar heöa gång och cykelbanan än stsnnat och lastar av på gatan där det är pförbud, trots att vägen är bredare än normalt och utan andra parkerade bilar.
Men vem avgör vilka och vad som ingår i "alla som platsen är avsedd för"? Längs en allmän väg är platsen avsedd för alla, ingen utesluten, och där gäller regeln 10m från korsningen just för att det ska vara framkomlighet för alla, den som ska ta sig fram vet att det är vad man har att utgå ifrån när man lastar sitt ekipage. Då vet alla att det är det som gäller. På en privat parkering där något bolag kontrakterats för att sköta övervakningen så har ju lapplisan föga aning om vad den privata markägaren har för behov av framkomlighet av vilka ekipage det nu än må vara.DeesL skrev:Det ska råda full framkomlighet för alla som platsen är avsedd för. Dvs du får inte parkera så att ett utryckningsfordon inte kommer fram (oavsett plats) att ett 25,25 meter långt ekipage kan komma förbi i alla riktningar på vägen och att gående, cyklister, barnvagnar etc. Kan ta sig fram obehindrat på gång och cykelbanor.
Är det svar nog?
Allra svårast måste det vara för gemene man att förutse vilka alla dessa "alla som platsen är avsedd för" faktiskt är, så då är det ju återigen ganska bra att det finns regler att förhålla sig till, så man vet hur man ska, kan och får parkera för att inte stå i vägen för andra. Inte så dumt va, egentligen
Jag hade stannat på en vägsträcka utanför en entre för att lasta ur en del saker. Vägen var enkelriktad och så smal att det bara fick plats en bil i bredd, det gick inte att köra förbi en stillastående bil. Trottoaren vid vägen var minst 2m bred. Det var parkeringsförbud på platsen, men inte stoppförbud. Så helt ok att stanna för urlastning. Jag körde upp halvvägs på trottoaren för att möjliggöra för trafik att passera på gatan, men ändå med mer än 1m bredd kvar på trottoaren. Plötsligt dök en lapplarsa upp och talade om för mig att jag inte fick stå på trottoaren, rullstolar måste kunna komma förbi. Jag förklarade försiktigt min syn på saken och sa att jag kör gärna ner och ställer mig helt och hållet på vägen. Lapplarsan gick vidare mumlandes att man inte fick parkera på trottoaren. Det blev uppenbarligen en inre konflikt för honom när han insåg det vettiga i det otillåtna jag gjort. I mitt fall handlade dock det otillåtna att öka möjligheten till framkomlighet för alla andra, snarare än tvärtom som i huvudsak är ämnet i tråden