9 694 läst · 22 svar
10k läst
22 svar
Har du erfarenhet av att hyra ut "egen" bostad utomlands?
Sida 1 av 2
Vad jag förstått så lever svenskar i ett land där det är svårt att tjäna pengar. Det är regler o skatter för allt, jag väntar fortfarande på luftskatt, alltså om man vill andas så skall det beskattas.
I Sverige får man inte hyra 2st hyresrätter utan får bara hyra 1st lägenhet. Man kan som svensk inte hyra ut sin bostadsrätt eller hyresrätt som man vill, utan styrelsen/hyresföreningen måste godkänna detta - och hyrestiden är också tidsbegränsad.
I många andra länder i världen finns inte dessa regler, du kan köpa, hyra, hyra ut i princip hur som helst. Någon som har erfarenhet av att hyra ut bostäder utomlands? Berätta
Det är också intressant om hur man beskattar inkomsten(om den deklareras), antar man gör det i landet man har lägenheten(?)
I Sverige får man inte hyra 2st hyresrätter utan får bara hyra 1st lägenhet. Man kan som svensk inte hyra ut sin bostadsrätt eller hyresrätt som man vill, utan styrelsen/hyresföreningen måste godkänna detta - och hyrestiden är också tidsbegränsad.
I många andra länder i världen finns inte dessa regler, du kan köpa, hyra, hyra ut i princip hur som helst. Någon som har erfarenhet av att hyra ut bostäder utomlands? Berätta
I Sverige så anses man vara ett utsugande kapitalistsvin om man hyr ut sin bostad och sådant försöker samhället göra sitt bästa för att göra det så svårt o olönsamt som möjligt. Allmännyttan skall sköta uthyrning...basta!
I mer civiliserade länder så är privatuthyrning mycket vanligare och ses som en viktig del i hela bostadspolitiken. Det hjälper även till med att minska bostadsbristen.
Själva har vi en bostad vi hyr ut utomlands och den absolut största skillnaden iaf i det landet är att ALLA kostnader är avdragsgilla, tom våra egna reser dit är en avdragsgill kostnad.... man måste ju se till sin bostad..eller hur.
När det gäller hur ev beskattning ska tas upp i Sverige så är det olika för land till land och regleras i bilaterala avtal mellan länderna (iaf utanför EU)
I mer civiliserade länder så är privatuthyrning mycket vanligare och ses som en viktig del i hela bostadspolitiken. Det hjälper även till med att minska bostadsbristen.
Själva har vi en bostad vi hyr ut utomlands och den absolut största skillnaden iaf i det landet är att ALLA kostnader är avdragsgilla, tom våra egna reser dit är en avdragsgill kostnad.... man måste ju se till sin bostad..eller hur.
När det gäller hur ev beskattning ska tas upp i Sverige så är det olika för land till land och regleras i bilaterala avtal mellan länderna (iaf utanför EU)
Det finns en annan sida på det hela också.
I många stora städer i världen köper många lägenheter eller hus som investering.
Detta medför att enormt många lägenheter står tomma i attraktiva områden.
Vissa städer sägs ha upp emot 50% tomma lägenheter i centrala områden.
Inser att detta är en extrem åt andra hållet men tål att tänkas på.
I många stora städer i världen köper många lägenheter eller hus som investering.
Det finns en sak som jag reagerade över i TS inlägg. Det är en stor skillnad mellan en hyres- och bostadsrätt. Att man inte får hyra ut en hyresrätt hur som helst har jag full förståelse för, den hanteras ju redan som ett uthyrt objekt. En bostadsrätt ägs ju trots allt av den som har köpt den.
Då äger ni väl bostaden och sedan hyr ut den eller?Nimajneb skrev:I Sverige så anses man vara ett utsugande kapitalistsvin om man hyr ut sin bostad och sådant försöker samhället göra sitt bästa för att göra det så svårt o olönsamt som möjligt. Allmännyttan skall sköta uthyrning...basta!
Intressant, kan du ge några konkreta exempel på detta.GustavGBG skrev:Det finns en annan sida på det hela också.
Misstänkte att detta skulle komma....Nimajneb skrev:
Hörde detta i något program på SVT för kanske 1-2 år sedan.
Handlade bland annat om Mumbai och Hongkong om jag inte minns fel.
Hittade lite artiklar om ämnet.
http://www.theguardian.com/society/...s-fine-housing-developers-buy-leave-investors
http://www.asianews.it/news-en/Crisis-in-China:-64-million-empty-apartments-19459.html
http://english.peopledaily.com.cn/90001/90776/90882/7106629.html
Bra exempel på där politiska beslut slår totalt fel.
Att ge räntesubvensioner på en starkt expansiv marknad är ju helt åt skogen felaktigt. Jag hade själv gladeligen investerat i en lägenhet i Shanghai med dom villkoren. hade gärna sett att jag kunde hyra ut men uppenbarligen gillar inte Chineser att hyra sina lägenheter.
Det finns en annan variant på hur myndigheterna försöker se till så att lägenheter kommer lokalbefolkningen tillgodo och det är New York. Här är det förbjudet att hyra ut sin lägenhet på kort tid (<1mån) då 10-tusentals gör det till turister och NYC vill hellre att turister bor på hotell och NewYork bor kan bo i stans lägenheter.
Att ge räntesubvensioner på en starkt expansiv marknad är ju helt åt skogen felaktigt. Jag hade själv gladeligen investerat i en lägenhet i Shanghai med dom villkoren. hade gärna sett att jag kunde hyra ut men uppenbarligen gillar inte Chineser att hyra sina lägenheter.
Det finns en annan variant på hur myndigheterna försöker se till så att lägenheter kommer lokalbefolkningen tillgodo och det är New York. Här är det förbjudet att hyra ut sin lägenhet på kort tid (<1mån) då 10-tusentals gör det till turister och NYC vill hellre att turister bor på hotell och NewYork bor kan bo i stans lägenheter.
Visst kan ett hårt slitage på en lägenhet under en längre tid påverka det relativa värdet. I Sverige har vi då valt att ha ett system som gör det olönsamt för en privatperson att hålla en lägenhet i bra skick då kostnaderna för detta inte får läggas på hyran eller är avdragsgilla.GustavGBG skrev:
Tänkte främst på Bostadsrätter.Nimajneb skrev:
Exakt som i Sverige alltså.nattugglan11 skrev:
Här kan du också äga så många lägenheter du vill och dessa ägarlägenheterna kan du hyra ut om du vill, eller ha en bostad i varje stad om du vill.
Eftersom du inte äger en bostadsrätt är det dock naturligt att reglerna inte gäller för dessa.
Gick ju ett program på tv för några dagar sedan där ryssar köpte många lägenheter i ett attraktivt område 1h utanför Prag (hade tv´n på i bakgrunden) Men dessa stod till stor del tomma, och ryssarna själva tar in på Hotell. Jag noterade dock inte varför man inte hyr ut lägenheterna eller nyttjar dem.
Ang. uthyrning av bostadsrätter i Sverige så har i alla fall jag svårt att hyra ut. Eller snarare grannen som ville hyra ut sin 2:a bostadsrätt i samma fastighet, men fick nej efter nått år av uthyrning. Den har stått tom i många år, barnbarnet brukar ibland låna den om hon har ärende i Stockholm. Står det inte generellt i brf-stadgar att man skall nyttja sin bostad som bostad och förplikta sig som att vara med på städdagen, också släppa in hantverkare vid fastighetsingrepp osv. Och jag tolkar det som att hyra ut sin bostadsrätt kontinuerligt inte då anses som att man "bor i lägenheter" ...typ.
Ja, har man en ägandelägenhet så är det andra bullar som gäller. Dock så är väl den marknaden minimal i Sverige? Jag tror det är på gång med denna ägandetyp i Sverige - som är jättevanligt utomlands. Jag hade dock önskat att det var generösare uthyrningsregler för hyres- och bostadsrätter i Sverige. Banalt att det är så snårigt med regler kring detta, nån måtta får det väl ändå vara.
Ang. uthyrning av bostadsrätter i Sverige så har i alla fall jag svårt att hyra ut. Eller snarare grannen som ville hyra ut sin 2:a bostadsrätt i samma fastighet, men fick nej efter nått år av uthyrning. Den har stått tom i många år, barnbarnet brukar ibland låna den om hon har ärende i Stockholm. Står det inte generellt i brf-stadgar att man skall nyttja sin bostad som bostad och förplikta sig som att vara med på städdagen, också släppa in hantverkare vid fastighetsingrepp osv. Och jag tolkar det som att hyra ut sin bostadsrätt kontinuerligt inte då anses som att man "bor i lägenheter" ...typ.
Ja, har man en ägandelägenhet så är det andra bullar som gäller. Dock så är väl den marknaden minimal i Sverige? Jag tror det är på gång med denna ägandetyp i Sverige - som är jättevanligt utomlands. Jag hade dock önskat att det var generösare uthyrningsregler för hyres- och bostadsrätter i Sverige. Banalt att det är så snårigt med regler kring detta, nån måtta får det väl ändå vara.