Vi ska in med ett nytt golv i huset vi renoverar. Golvet kommer täcka hela nedervåningen FÖRUTOM sovrum, badrum och tvättstuga. Med andra ord kommer det läggas i hallen, köket och vardagsrummet (som ju går i ett).
Som rubriken då lyder... Vilket håll tycker ni att vi ska lägga golvet? Som nummer 1 eller 2 visar? Jag tycker själv att nummer ett känns bäst. Men alla håller inte med... Självklart kommer vi prova att lägga ut lite golv för att få en feeling för det hela innan vi bestämmer oss till 100%. Men det skulle också vara givande att höra hur ni andra tycker. Och även varför.
I sovrummet kommer det vara heltäckningsmatta så det golvet har ingen inverkan på resten av huset. Hit me!
"Vanliga" är inte alltid "rätt".. Folk verkar lägga sina golv lite hur som helst dessa dagar. Vi kommer lägga så som det känns bäst för oss förstås, frågan är vad ni tycker känns bäst. Det kan alltid ge nya idéer
En viktig sak är vad du har för tak och vilket håll det ligger. Själv får jag lite utslag när golv och tak pekar åt varsitt håll
Annars skulle jag lägga det längs ljussläppet.
Lamellparkett. Bruninfärgat ekgolv. Trestavs. Exakt som på bilden, som inte är den största och bästa och därför inte syns så bra men... Ja.
Och med "samma håll som ljusinsläppet" menar du att planket går längs med ljuset eller fönstren? 1 eller 2?
Längs med ljuset så alltså enligt 1. Fast det kanske främst gäller för ett massivt trägolv där skarvarna blir mer markerade. Och här har du väl också ljusinsläpp från flera håll även om det verkar vara mest fönster på den övre ytterväggen.
Håller också med om att det känns traditionellt att lägga det tvärs bjälklaget, dvs enl. 2...
Finns inget givet svar. Tänk lite på hur de vanliga siktlinjerna kommer se ut för er. Jag tycker då det känns mer klassiskt att se i linje med golvet snarare än tvärs det.
En viktig sak är vad du har för tak och vilket håll det ligger. Själv får jag lite utslag när golv och tak pekar åt varsitt håll
Annars skulle jag lägga det längs ljussläppet.
Tak och golv som pekar åt olika håll är inte i närheten av när golvet helt plötsligt byter riktning, som mellan 2 angränsande rum eller ännu värre med öppen planlösning mellan ex, hall kök och vardagsrum och det går i olika riktningar. Ush... ser ut så här hemma och jag längtar tills dagen då golvet ryker.
Enligt vad jag har fått lära mig skall det följa ljuset, alltså alt. 2.
Du säger inte att det förfärliga modet med heltäckningsmatta är på väg in igen? (Välkomna astma och allergier.)
Längs med ljuset så alltså enligt 1. Fast det kanske främst gäller för ett massivt trägolv där skarvarna blir mer markerade. Och här har du väl också ljusinsläpp från flera håll även om det verkar vara mest fönster på den övre ytterväggen.
Håller också med om att det känns traditionellt att lägga det tvärs bjälklaget, dvs enl. 2...
Finns inget givet svar. Tänk lite på hur de vanliga siktlinjerna kommer se ut för er. Jag tycker då det känns mer klassiskt att se i linje med golvet snarare än tvärs det.
Hm, måste rätta mig själv. Hade nog huvudet under armen när jag skrev detta - eller tittade iaf för snabbt på bilden :-/. Menar förstås tvärtom. Längs med ljuset är lika med 2, precis som haavard och KoW skriver.
Håller med i det. Om du menar det jag tror.. På något vis känns det som att det blir bättre "flow" om golvet flyter vidare från hallen in i vardagsrum och kök. Men med det sagt så har jag fått mig en funderare och kommer inte ta något beslut förrän vi klickat ihop en hel del golv och provat lägga det åt både det ena och det andra hållet.
Tack för alla inputs!
På theoikaris.com kan man följa med i förvandlingen. Vi håller på att "ta bort" Älvsby från ett Älvsbyhus. En riktigt rolig utmaning!