3 228 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Avgrävd inkommande till mitt hus
Hej grävde idagarna av inkommande till huset. De resultera att elektrikern skarvade ihop den snabbt och kontrollera allt. Innan elektrikern kom fråga jag grannen om dem hade ström så jag inte kortslutit hela gatan. De hade dem förutom spisen hade gått sönder precis samtidigt? Dem har haft där elektriker som säger att den gått sönder för att antagligen de gått 400v igenom den ist gör 230 när jag grävde av kabeln. Men inga andra är drabbade på gatan. Nån som vet om försäkring täcker ny spis?
Det får väl grannen kolla med sitt försäkringsbolag isåfall... 
Att du gräver av din egen serviskabel påverkar inte grannens spis, om det nu var din egen serviskabel du grävde av. Gäller det en distributionskabel så kan det såklart påverka, men då "bör" fler i området ha märkt av det.
Att du gräver av din egen serviskabel påverkar inte grannens spis, om det nu var din egen serviskabel du grävde av. Gäller det en distributionskabel så kan det såklart påverka, men då "bör" fler i området ha märkt av det.
Japp var bara min serviskabel, samt mina säkringar i skåpet som löst ut.
Men det kan ha varit en tillfällighet eller mitt fel?
Men det kan ha varit en tillfällighet eller mitt fel?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
En spis ska inte gå sönder pga 400 V, inte under den tid det tar för en säkring att lösa vid kortslutning. Om den "går sönder" vid några sekunders drift på 400 V så är det troligen ett inbyggt överspänningsskydd som brunnit upp, medan spisen i sig är fullt funktionsduglig. Alla apparater ska tåla en blixtströmspuls på 2500 V! Möjligen är moderna induktionshällar känsligare på denna punkt (=felkonstruerade).
Tack för era svar. Dem får lösa det med sitt försäkringsbolag.
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Så länge det inte är en äldre installation där de har sytt ett eller flera hur efter varandra i fasadmätarskåpet / Försäkringslådan så är det en omöjlighet att du har sönder grannens grejor. Även om du gräver av din nolla först och sen faserna försvinner så är det ändå förbundet som det ska i elskåpet på gatan och det är då stört omöjligt att det ska uppstå några fel hos grannarna.
Enda tänkbara är att någon av dina ledare delar samma plint etc i elskåpet och att det är dålig kontakt. Men detta borde synas rätt snabbt och även vara mätbart. Sen ska ju strömmen även gå "fel väg" och lasterna vara så jämna att nollan inte behövs. Så jag finner det ganska omöjligt att du har haft sönder grannens grejor.
Hade du begärt kabelvisning förövrigt?
Enda tänkbara är att någon av dina ledare delar samma plint etc i elskåpet och att det är dålig kontakt. Men detta borde synas rätt snabbt och även vara mätbart. Sen ska ju strömmen även gå "fel väg" och lasterna vara så jämna att nollan inte behövs. Så jag finner det ganska omöjligt att du har haft sönder grannens grejor.
Hade du begärt kabelvisning förövrigt?
Medlem
· Västernorrland
· 96 inlägg
Beror väl på hur man definierar "gått sönder". Har varistorn dragit och spisen inte fungerar efter säkringsbyte kan nog många anse att den gått sönder.Bo.Siltberg skrev:En spis ska inte gå sönder pga 400 V, inte under den tid det tar för en säkring att lösa vid kortslutning. Om den "går sönder" vid några sekunders drift på 400 V så är det troligen ett inbyggt överspänningsskydd som brunnit upp, medan spisen i sig är fullt funktionsduglig. Alla apparater ska tåla en blixtströmspuls på 2500 V! Möjligen är moderna induktionshällar känsligare på denna punkt (=felkonstruerade).
Tillräckliga spikar på nätet för att ett sådant skydd ska börja leda är väl inte orimligt vid ett fall som detta?
Vet att det händer, men inte riktigt varför, så jag hoppas ni fördjupar lite i teorin här.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Tänk dig tändsystemet till en bil (tändspole och brytare). Ungefär samma fenomen uppstår när du släcker lyset i rummet. Om det inte är spänningsspikar så är det högfrekventa spänningsvariationer som också kan ta död på skydden i elektronik, eller "bara" störa dem.
Tror din granne försöker få en ny spis på din bekostnad.
det är min första tanke.
1 han vet om att du skadat en kabel, efter som du går dit och frågar om han har ström.
2 att spisen av allt går sönder först nja, han bör ha annan elektronik som laddare, tv i standbye läge mm.
de grejerna bör vara känsligare.
3 om ni har separata serviskablar till husen, då ska det vara "omöjligt" att höja grannens spänning till 400Volt,
om du grävde av kabeln till ditt hus, och grannens kabel går till ett gatskåp. (ej till ditt hus)
annras skulle nollpunkten i kvarteret vara "svävande" det är inte troligt.
4 skulle grannens hus vara kopplat via din serviskabel, då skulle han också vara utan ström. när kabel skadades och säkringarna gick.
5 jag tror att grannens spis var trasig tidigare.
det är min första tanke.
1 han vet om att du skadat en kabel, efter som du går dit och frågar om han har ström.
2 att spisen av allt går sönder först nja, han bör ha annan elektronik som laddare, tv i standbye läge mm.
de grejerna bör vara känsligare.
3 om ni har separata serviskablar till husen, då ska det vara "omöjligt" att höja grannens spänning till 400Volt,
om du grävde av kabeln till ditt hus, och grannens kabel går till ett gatskåp. (ej till ditt hus)
annras skulle nollpunkten i kvarteret vara "svävande" det är inte troligt.
4 skulle grannens hus vara kopplat via din serviskabel, då skulle han också vara utan ström. när kabel skadades och säkringarna gick.
5 jag tror att grannens spis var trasig tidigare.
Liknande trådar
-
Behöver stänga av inkommande vatten till beredaren Nibe ES, det har uppstått läckage invändigt. Någon som vet? Huvudkranen in i huset stängd.
Vatten & Avlopp -
Vad gör denna ventil på inkommande kallvatten till värmepump?
Värmepumpar -
Byte av avlopp (utanför hus till kommunens ledning) + inkommande vatten, Mölnlycke
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Ansluta blandare till inkommande vatten
Vatten & Avlopp -
Muff/nippel till skyddsrör inkommande vatten
Vatten & Avlopp