Byggahus.se
Hej,
Har nyligen flyttat in i ett hus med direktverkande el. Det finns ett inrett garage där det även där finns direktverkande elelement. Nu är det så, att elementen i tillbyggnaden inte verkar fungera. Även ett par elluttag är "döda", men de flesta uttagen funkar. Det kommer tre trådar till elementen (ibland sex, men det dubbel uppsättning i de fallen) - svart, vit, röd. I huset är det 400 V mellan svart och vit, och 230 V mellan vit/röd och svart/röd. Alltså tänker jag svart+vit = faser, röd = jord. I tillbyggnaden (elementen som inte funkar) däremot visar voltmetern 0 mellan svart/vit men 230V mellan vit/röd och svart/röd. Vad är det som försiggår här? :-/

En trasig säkring!
Elementen matas med tvåfas, en av säkringarna är trasig och då får du detta fenomen!

sverre skrev:
En trasig säkring!
Elementen matas med tvåfas, en av säkringarna är trasig och då får du detta fenomen!
Tänker du bakström sverre? Mäter Ormen med anslutet och påslaget element mao...?
Ett tanke jag fick var att samma fas är kopplad till både svart och vit.

Lurvnos skrev:
Då får man inte 400 V om det är samma fas utan någon fasförskjutning mellan faserna.

CyberStoffe skrev:
Då får man inte 400 V om det är samma fas utan någon fasförskjutning mellan faserna.
Men det hade ju inte ormen heller på elementen i förrådet...  230V mellan L1 och jord liksom mellan L2 och jord. Och noll mellan L1 och L2.

Ja, det stämmer. Läste bara att han hade 400 V mellan svart och vit, inte att det var inne i huset. :)

Lurvnos skrev:
Tänker du bakström sverre? Mäter Ormen med anslutet och påslaget element mao...?
Jo precis, om elemeten inte funkar bör ju termostaten vara uppskruvad men ändå värmer det inte. Om ingen omkoppling har skett får man ju förutsäta att det har fungerat tidigare, så var min tanke!

Hej,
Stämde precis, var en kaputt säkring i huvudcentralen... tackar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.