Våran kåk är ett tegelhus med källare byggt på -50 talet. Jag har upptäckt färgförändringar i fasaden enligt bifogade bilder. Är detta någonting som man bör undersöka vidare, eller är det vanligt att det ser ut såhär?
då du har gräsmattan så nära grunden så blir det gärna så här,
soliga dagar så torkar det upp, men lämnar märke efter sig.
det är fult men grusat längst hela fasaden. aldrig jord mot fasaden
Om det inte är omdränerat dom senaste 10-15 åren så börjar det bli hög tid att göra det. Samtidigt som omdränering så kan det vara smart att isolera grunden på utsidan.
Man bör aldrig ha gräs/växter/träd/etc direkt inpå grunden.
Nja, dränera om vart 10-15:e år är överdrivet! Nog ska väl en dränering hålla minst 30-40 år iaf.
Men det verkar ju klart att din vägg fått ta emot en del fukt. Kan bero på snö, kan bero på växtlighet, kan bero på dålig dränering eller på ytvatten som rinner mot muren. Det viktigaste är nog ändå hur det ser ut och känns på insidan, och det vet vi inget om än.
Men om TS inte har problem inomhus i källaren, varför dränera bara för att dräneringen kanske är gammal? Den här dräneringshysterin bland dagens husägare har jag svårt att förstå. Ändå kommer flertalet inte ifrån det faktum att kapillärt stigande fukt ändå aldrig kan avhjälpas med dränering. Med följden att källarplatta och eventuellt ytterväggar fortsatt kommer att suga fukt.
Som tidigare skrivits ovan, ta bort gräset och lägg makadam eller singel närmast. Finns i helt okej kulörer. Märkena beror med största sannolikhet på snön. Mina fem cent till diskussionen.