Byggahus.se
Har nu eldat en IKEA-kasse ved om dagen hela vintern, blir ju en del aska. Jag går helt enkelt ut i trädgården och slänger askan varannan dag. Speciellt blir det att jag sprider askan i den numera uppgrävda taggbuskrabatten längs husväggen där jag tänkt sätta något användbart som hallon, eller kanske bara så gräs.

Kan det skada jorden så det inte växer om jag sprider för mycket aska på ett ställe?

Ja. Saltbalansen kan bli knas: växterna vissnar därför att salterna i askan drar vattnet ur rötterna, analogt med att en gurka skrumpnar i saltlag. PH stiger också, vilket somliga växter inte gillar, rhododendron o blåbär exvis.
Men det ska till mycket aska för att det ska vara skadligt. På det hela taget är det bara bra, sprid det lite bara. Hallon pallar det mesta.
Om det kommer lite kol med askan så är det jättebra för hallon och de flesta andra växter.

Ok, då blir det hallon längs husväggen och så promenerar jag några steg till när jag sprider askan.

Fast just hallon vill inte ha för högt pH, runt 5,5-6,5. Aska är basiskt och kommer att höja pH-nivån.

Urk, blir att aska ur någon annanstans. Finns det något alkaliskt gott ätbart, helst bär?

Hallon är rätt härdiga och påfrestande. Vinbär och rosor är tacksamma när det kommer till att göra sig av med aska. Men även de har en begränsad förmåga. Aska är bra men eldar man för uppvärmningen och vill ta till vara på all aska så får en nog gilla nyponsoppa och Aurora.

C
Förhoppningsvis har du en kompost.....jag har min aska i komposten...... så askan hamnar i sinom tid lite här o var på tomten......

Jag tog kål på en vinbärsbuske med för mycket aska.

Mikael_L
mikaelbe skrev:
Jag tog kål på en vinbärsbuske med för mycket aska.
Och hur mycket skulle du uppskatta att "för mycket" var?

Askade ur en gång i månaden från pelletspannan. Kanske det blev någon, några liter per gång. Kan i och för sig vara så att den dog av något annat. Jag obducerade inte den :).

Jag tror man ska vara försiktig med att lägga för mycket aska i trädgården. Det rubbar ph-balansen som någon skrev. Om man gör det så har jag förstått att det bästa är att se till att askan har "brunnit" innan, dvs lagt den i vatten och sedan låtit den torka. Annars kan den skada växtligheten.

Disclaimer: är ingen trädgårdsmästare.

Agorazo skrev:
Jag tror man ska vara försiktig med att lägga för mycket aska i trädgården. Det rubbar ph-balansen som någon skrev. Om man gör det så har jag förstått att det bästa är att se till att askan har "brunnit" innan, dvs lagt den i vatten och sedan låtit den torka. Annars kan den skada växtligheten.

Disclaimer: är ingen trädgårdsmästare.
Nej inte heller kemist, aska "brinner" inte som t ex gödsel! Det blir ingen större biologisk aktivitet även om askan läggs i vatten,

Rubba pH-balansen, men om den nu redan är rubbad och marken är för sur som hemma hos mig då borde askan göra underverk?
Eller deponera aska och köpa kalk?

Protte

får man slänga aska på tomten hur som helst?
Har för mig att man måste på återvinningen/soptippen med det?

Mikael_L
mikaelbe skrev:
Askade ur en gång i månaden från pelletspannan. Kanske det blev någon, några liter per gång. Kan i och för sig vara så att den dog av något annat. Jag obducerade inte den :).
OK, ja det var ju en hel del aska. Det kan man ju ganska lätt tänka sig att det påverkar en del, om du satt det mesta på ett enda ställe.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.