19 931 läst · 57 svar
20k läst
57 svar
Starta eget företag för att köpa tjänster för eget bygge?
Medlem
· Västmanlands län
· 251 inlägg
Hej jag är i det här skedet ute efter en geotekniker, och de som verkar bäst till bäst pris kan bara fakturera företag, inte privatpersoner.
Är det några konstigheter om jag startar ett eget, enskilt företag, och betalar min firma för att hyra in geoteknikern?
MVH
Nicklas
Är det några konstigheter om jag startar ett eget, enskilt företag, och betalar min firma för att hyra in geoteknikern?
MVH
Nicklas
Ja.
Ser flera konstigheter.
För att starta en verksamhet som en enskild firma ska du driva en vetksamhet med följande villkor: självständig, varaktig och i vinstsyfte. Om du startar en firma och hyr in geoteknikerna, vem ska du i din tur fakturera? Firman kan inte ha några kostnader för tjänsten i och med att det inte är firman som bygger.
Kort sagt skulle troligen Skatteverket se det som ett försök till skattefusk eftersom du betalar geoteknikerna med oskattade medel och kanske rent av lyfter momsen.
Alla företag kan fakturera privatpersoner. Det handlar bara om att de av olika anledningar inte vill.
För att starta en verksamhet som en enskild firma ska du driva en vetksamhet med följande villkor: självständig, varaktig och i vinstsyfte. Om du startar en firma och hyr in geoteknikerna, vem ska du i din tur fakturera? Firman kan inte ha några kostnader för tjänsten i och med att det inte är firman som bygger.
Kort sagt skulle troligen Skatteverket se det som ett försök till skattefusk eftersom du betalar geoteknikerna med oskattade medel och kanske rent av lyfter momsen.
Alla företag kan fakturera privatpersoner. Det handlar bara om att de av olika anledningar inte vill.
Medlem
· Västmanlands län
· 251 inlägg
Som jag skrev i första posten, jag betalar min firma.
Geoteknik vill ha 5000kr exkl. moms för tjänsten.
Kan inte "Nicklas Consulting" skicka en faktura till tomtägaren Nicklas. Där tomtägaren Nicklas betalar 5000+moms till Nicklas Consulting som i sin tur betalar Geoteknik?
Ser inget fiffel i det, förutom att mitt företag inte gör någon vinst. Men kan inget om att driva företag.
Är det förfärligt om mitt företag utför en tjänst utan att ta betalt så får väl Nicklas Consulting ta 5200kr+moms, betala Geoteknik 5000 och behålla 200kr som vinst för tjänsten.
Genom dethär försöker jag på inget sätt fuska med skatt etc. Utan jag vill bara använda ett företag som inte utför tjänster åt privatpersoner. De hade inget problem med att göra det om jag visste någon de kunde fakturera.
Geoteknik vill ha 5000kr exkl. moms för tjänsten.
Kan inte "Nicklas Consulting" skicka en faktura till tomtägaren Nicklas. Där tomtägaren Nicklas betalar 5000+moms till Nicklas Consulting som i sin tur betalar Geoteknik?
Ser inget fiffel i det, förutom att mitt företag inte gör någon vinst. Men kan inget om att driva företag.
Är det förfärligt om mitt företag utför en tjänst utan att ta betalt så får väl Nicklas Consulting ta 5200kr+moms, betala Geoteknik 5000 och behålla 200kr som vinst för tjänsten.
Genom dethär försöker jag på inget sätt fuska med skatt etc. Utan jag vill bara använda ett företag som inte utför tjänster åt privatpersoner. De hade inget problem med att göra det om jag visste någon de kunde fakturera.
Redigerat:
Försök i första hand att få dem att skicka fakturan till "Nicklas Consulting". Låtsas att det är din enskilda firma, med ditt personnummer som registreringsnummer. När fakturan kommer betalar du den privat, dvs ingen vidarefakturering. Att du betalar fakturan privat är inget skattefusk. Det är däremot väldigt dumt att vidarefakturera från ett företag som inte finns.
Kommer de kontrollera att firman verkligen finns blir det krångligare.
Kommer de kontrollera att firman verkligen finns blir det krångligare.
Nej, det borde inte vara några större problem egentligen. Men jag gissar att geoteknikerna kräver att du har F-skatt också, så det blir väl en del administration för din del, del vid uppstarten, åsså lite bokföring, extra jobb vid deklaration osv.
Du måste så klart se till att göra allt rätt med moms och att ditt företag fakturerar dig osv.
Men att geoteknikerna "bara kan" fakturera företag låter konstigt, snarare är det nog så att de "bara vill" fakturera företag.
Känner du inte någon företagare som jobbet kan gå via istället?
Fråga om de kan tänka sig göra jobbet om du förskottsbetalar.
Skulle vara intressant att få veta vad de angav för anledning till att det bara kunde fakturera företag.
Du måste så klart se till att göra allt rätt med moms och att ditt företag fakturerar dig osv.
Men att geoteknikerna "bara kan" fakturera företag låter konstigt, snarare är det nog så att de "bara vill" fakturera företag.
Känner du inte någon företagare som jobbet kan gå via istället?
Fråga om de kan tänka sig göra jobbet om du förskottsbetalar.
Skulle vara intressant att få veta vad de angav för anledning till att det bara kunde fakturera företag.
Medlem
· Västmanlands län
· 251 inlägg
Hmm ja du av någon anledning var det så. Jag ska nog ta kontakt med de igen och höra mig för mera. Det verkar ändå inte så svårt eller dyrt att starta ett företag så varför inte, kanske kan ha användning av det i framtiden med.
För att starta en enskild firma ska du ha en affärsidé och den ska enligt Skatteverkets regler vara i vinstsyfte, varaktig och självständig. Rent tekniskt går det såklart att regga en enskild firma ändå, men då är du i tassemarkerna för vad som är okej och inte. Nu uppfattade jag frågan som om det var okej, inte om det var tekniskt möjligt.
Har du enskild firma blir du så småningom ålagd att betala en preliminärskatt varje månad utifrån en beräknad omsättning. Du kommer dessutom vara tvungen att lära dig enkel bokföring samt hur man upprättar bokslut. Utöver detta kan du komma att få tillbaka på din skatt så sent som i december, inte före midsommar som alla som endast har A-skattsedel.
Enligt regelverket får man som enskild företagare inte vidarefakturera till sig själv utan att firman har lagt på en marginal. Det är alltså inte tillåtet att via firman köpa in något för 5000 +moms och sedan fakturera till sig själv för samma belopp. Man kan tycka vad man vill om detta men Skatteverket är väldigt tydliga på denna punkt.
Får man fråga om du har pressat den geoteknikerna till att göra ett undantag och fakturera dig, trots att du är privatperson? För dem är det ingen som helst skillnad, men de har förmodligen dåliga erfarenheter av privatpersoner.
Hur mycket skiljer det i pris till nästa leverantör? Är det värt allt extra arbete och uppskjuten skatteåterbäring, eller bedrar snålheten visheten?
Har du enskild firma blir du så småningom ålagd att betala en preliminärskatt varje månad utifrån en beräknad omsättning. Du kommer dessutom vara tvungen att lära dig enkel bokföring samt hur man upprättar bokslut. Utöver detta kan du komma att få tillbaka på din skatt så sent som i december, inte före midsommar som alla som endast har A-skattsedel.
Enligt regelverket får man som enskild företagare inte vidarefakturera till sig själv utan att firman har lagt på en marginal. Det är alltså inte tillåtet att via firman köpa in något för 5000 +moms och sedan fakturera till sig själv för samma belopp. Man kan tycka vad man vill om detta men Skatteverket är väldigt tydliga på denna punkt.
Får man fråga om du har pressat den geoteknikerna till att göra ett undantag och fakturera dig, trots att du är privatperson? För dem är det ingen som helst skillnad, men de har förmodligen dåliga erfarenheter av privatpersoner.
Hur mycket skiljer det i pris till nästa leverantör? Är det värt allt extra arbete och uppskjuten skatteåterbäring, eller bedrar snålheten visheten?
Uppskjuten skatteåterbäring förutsätter ju att man har nått att få tillbaka...
jag tycker det är toppen att ev få tillbaka nått i december, oftast får jag betala en skaplig summa i Mars... snart dax igen
:/
preliminär skatten kan man ju sätta till 0 i några år iaf
jag tycker det är toppen att ev få tillbaka nått i december, oftast får jag betala en skaplig summa i Mars... snart dax igen
:/
preliminär skatten kan man ju sätta till 0 i några år iaf
Men man gör också en preliminär självdeklaration, och för ett nystartat företag är det inte alls konstigt om resultatet första åren visar på noll eller minusresultat, och då blir det ingen preliminärskatt. Har man sen ingen aktivitet i firman deklarerar man den som passiv. Det är inte förrän man börjar få verksamhet och betala in pengar till skattemyndigheten som de faktiskt börjar undra om man verkligen har någon verksamhet, väldigt bakvänt, och skattemyndigheten själva kan inte förklara varför de gör så, men så gör de.joflopp skrev:Har du enskild firma blir du så småningom ålagd att betala en preliminärskatt varje månad utifrån en beräknad omsättning. Du kommer dessutom vara tvungen att lära dig enkel bokföring samt hur man upprättar bokslut. Utöver detta kan du komma att få tillbaka på din skatt så sent som i december, inte före midsommar som alla som endast har A-skattsedel.
Enligt de personer jag talat med på skatteverket får man visst vidarefakturera sig själv, man får dock inte ge sig själv några förmåner, få då ska de förmånsbeskattas. Det innebär i praktiken att när man tar ut varor/tjänster för eget bruk ur den egna firman ska man debitera sig själv ett marknadsmässigt pris. TS ska alltså kunna visa att han fakturerat sig själv ett marknadsmässigt pris. Sen är det bara att köra.joflopp skrev:Enligt regelverket får man som enskild företagare inte vidarefakturera till sig själv utan att firman har lagt på en marginal. Det är alltså inte tillåtet att via firman köpa in något för 5000 +moms och sedan fakturera till sig själv för samma belopp. Man kan tycka vad man vill om detta men Skatteverket är väldigt tydliga på denna punkt.
Nu tycker jag det börjar gå långt med desinformationen i ditt inlägg här joflopp, jag tycker faktiskt att du borde läsa på rätt mycket bättre innan du börjar vilseleda folk på nätet, ärligt talat.joflopp skrev:
Det är jättestor skillnad mellan B2B och B2C. Konsumentlagarna gäller vid B2C men inte vid B2B och dessa ger konsumenter ett mycket mer långtgående skydd än vad företagare får. Detta är naturligtvis också en av anledningarna till att konsumenter betalar högre priser än företag för många artiklar och tjänster. Och, detta är då också en av flera möjliga anledningar till att en del företag inte alls säljer till konsumenter.
För en säljare finns ingen anledning att kontrollera F-skatt hos köparen. Det är bara när man köper en tjänst som man måste kontrollera att säljaren har F-skatt.thomasx skrev:
Till TS:
Jag håller med övriga om att alla företag kan fakturera privatpersoner. I det här fallet kan problemet vara att företaget har en policy att enbart arbeta mot företag, eller något liknande.
Om de envisas med detta, låtsas att du har en enskild firma. Som jag redan nämnt kan du dock inte använda samma trick om du skulle vilja sälja till någon som bara köper av företag.
Om man nu inte anser att den tjänst som köps in av geoteknikerna är under marknadspris. Det var väl därför frågan kom upp?thomasx skrev:Enligt de personer jag talat med på skatteverket får man visst vidarefakturera sig själv, man får dock inte ge sig själv några förmåner, få då ska de förmånsbeskattas. Det innebär i praktiken att när man tar ut varor/tjänster för eget bruk ur den egna firman ska man debitera sig själv ett marknadsmässigt pris. TS ska alltså kunna visa att han fakturerat sig själv ett marknadsmässigt pris. Sen är det bara att köra.
På vilket sätt menar du att den aktuella geotekniska konsultfirman inte kan göra affärer med privatpersoner? Visst, det är skillnad på att göra affärer B2B eller B2C som det heter, men det är ett val som det aktuella företaget gör, det är inget som säger att de inte kan göra affärer med privatpersoner. Ahlsell är ett exempel på ett företag som säger sig inte vilja låta privatpersoner handla hos dem, men vi vet alla att det går om de vill.thomasx skrev:Nu tycker jag det börjar gå långt med desinformationen i ditt inlägg här joflopp, jag tycker faktiskt att du borde läsa på rätt mycket bättre innan du börjar vilseleda folk på nätet, ärligt talat.
Det är jättestor skillnad mellan B2B och B2C. Konsumentlagarna gäller vid B2C men inte vid B2B och dessa ger konsumenter ett mycket mer långtgående skydd än vad företagare får. Detta är naturligtvis också en av anledningarna till att konsumenter betalar högre priser än företag för många artiklar och tjänster. Och, detta är då också en av flera möjliga anledningar till att en del företag inte alls säljer till konsumenter.
Återigen, TS kan mycket väl starta en enskild firma och köra på sitt upplägg eftersom det är tekniskt möjligt. Men jag uppfattade frågan som om det var okej enligt regelverket, och jag anser att upplägget hamnar på fel sida av gränsen för detta eftersom det inte finns någon ambition i att driva en självständig, varaktig verksamhet i vinstsyfte.