Byggahus.se
Hej!

Har ett vanligt 4" järnrör som går upp igenom taket nu, har kapat detta nere vid badrummet, Nu är det så att det är lite tight att ha ett 110mm rör där jag ska dra ventilationen till avloppet , går det då att använda en 30 -40 cm långt 75mm rör som hade gått fint imellan en regel och golvet. för att sedan sätta en förstoring till järnröret igen ?

Tacksam för svar

Hej,

Jag vet inte vad riktlinjer eller föreskrifter säger men jag har tidigare ventilerat ett avlopp med 75mm rör och det fungerade utmärkt.

Krilleman
75mm får man ha som luftningsledning i varma utrymmen. Kallt utrymme ska ha 110mm.

Så som jag tolkar din text är detta inomhus du vill utföra denna skarv så då är det OK!

Hej! japp är under badrummsgolvet ,sen ska den gå in i en garderob sen ska det skarvas ihop med det vanliga 4" röret, som går upp i vinden och ut igenom taket.

Tack för svaren hjälpen uppskatts mkt

P
Funkar med 50 i undantagsfall om det är riktigt trångt.

krilleman_215 skrev:
75mm får man ha som luftningsledning i varma utrymmen. Kallt utrymme ska ha 110mm.

Så som jag tolkar din text är detta inomhus du vill utföra denna skarv så då är det OK!
Förlåt att jag stjäl tråden lite. När jag gjorde om badrummet och nya avlopsstammar så bytte jag även avluftningen, Det gamla röret gick upp genom ett "schakt" av massivt trä med 60mm tjocka väggar. Så jag lyfte upp röret bit för bit och kapade på vinden. Sedan skickade jag ner ett 75 rör från taket ned genom stosen för 110 röret. Och till slut sköt jag upp en bit 110 rör i den gamla stosen och skarvade ihop med 75 röret på vinden. Det innebär att jag nog har ca 40cm 75 rör på vinden.

Kan det ge problem? Borde jag isolera det röret?

Mitt gamla hus från 1943 har luftning genom kallvinden med ett gjutjärnsrör som jag gissar är 70-80 mm. Verkar ha gått bra i 70 år hittills...

Krilleman
Jo det är klart det går, men det kommer ju nya regler och normer, garanterat efter 70 år. Och dom är ju faktiskt till för att följas.

Ditt 75mm rör kommer antagligen fungera det med, men risken som jag förstått det är ju att 75:an fryser fortare. Visserligen extremfall för det ska bli så söder om dalälven, men men.

Så för att komma med ett konkret svar så vore ju det att om du kan komma åt att isolera, varför inte? Då har du följt normen så gott det går.

Hej, det antyds nånting om normer för avloppsventilation. Nån - vet vad som står ?

tänkte efter läst detta montera 75mm där jag vill tjäna utrymme, upp till vind och där gå över
till 110 till yttertakavluftning, men kunde vara intressant och läsa "byggnormer" antar det
finns nånstans

en annan fråga; golvbrunnar finns i 75 och 50 avlopp, vad ska man fundera när man väljer ?

Krilleman
Lusläs AMA VVS. En dyr skrift som inte är gratis.

Använd 75mm brunnen om det går, 50mm brunnar monterar jag bara i platsbrist.

Gå till ditt bibliotek och fråga efter AMA, kan ibland finnas som referens på något/några bibliotek i kommunen. Om inte annat fråga om dom kan skaffa in den.

AMA är nämligen lite som Jesus, alla pratar om den men ingen (nästan) har sett den (inklusive jag som inte orkade sätta mig i bilen utan surfade en halv natt istället med resultatet en högre grad av förvirring)

Har i huset hemma två avloppsstammar som avslutas med ett ca två meter långt 75 mm avluftningsrör upp genom taket. Går igenom ett ouppvärmt vindsutrymme. Huset byggt i slutet av 70-talet och i området finns flera hundra hus med samma lösning så fungerar med 75-rör gör det. Sedan kan den moderna normen säga ett annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.