Byggahus.se
Hager är i hopkopplingsbar av alla deras centraler både på sidan och upp/neråt.
Jag tycker faktiskt det är synd att skrota en så oerhört snygg central. Du ska veta att denna central faktiskt håller i 100år!
Du gör dig bara ett nerbyte egentligen.
JFB går att montera vid sidan om i sep kapsling.

ang mätare så brukar man i dagens nybygge sätta en elmätare på det som värmer upp huset. Övriga i centralen mäts inte där utan summeras ihop i elmätare i fasadmätarskåpet/mätarblocket.
Det finns möjlighet så som du vill ha. Dock lite"onödigt" tycker jag. blir en helt del koppla hit och dit i centralen men inget som man inte reder ur som sagt.

Skulle du begår detta "helgerån" att skrota centralen så är jag fortfarande intresserad av propphuvarna.

//Martin

Tack för era synpunkter.
Är det enkelt att montera ihop två Gammor, fixar min elektriker det utan problem?
Jag har aldrig kikat i en normcentral så det kanske är dumma frågor men hur bygger man ihop dem utan delar?? Om jag köper två färdigmonterade centraler behöver jag då inga extra delar för att montera ihop dem?

Jag vet att jfb går att montera på sidan av. Problemet är att jag (eller elektrikern) inte vill lägga allt på samma jfb. Han bedömde då att det skulle vara lättare att byta central än att kapa skenor och montera dubbla jfb. Ska lyfta frågan med honom igen innan jag bestämmer mig slutgiltigt.

Ska förresten elvärmen också ligga på jfb? Ska ALLT ligga på jfb eller finns det anledning att lyfta bort någon grupp?

Är en ny normcentral sämre än den jag har nu eller vad menar du med nerbyte? Vad är det för livslängd på en ny central?

Nu när jag har börjat fundera på normcentral så har jag blivit så sugen på att övervaka min egen förbrukning så flera mätare vore kul att ha. Onödigt ja, men kul och förhoppningsvis lärorikt.

Om det blir byte och ingen är intresserad av hela centralen så har -=fullmoon=- första tjing på huvarna =)

robsan skrev:
Tack för era synpunkter.
Är det enkelt att montera ihop två Gammor, fixar min elektriker det utan problem?
Jag har aldrig kikat i en normcentral så det kanske är dumma frågor men hur bygger man ihop dem utan delar?? Om jag köper två färdigmonterade centraler behöver jag då inga extra delar för att montera ihop dem?
Så här: http://www.youtube.com/watch?v=NHHzGD_eu-s

Titta ca. 5:15 in i filmen så ser du hur man gör med två kapslingar bredvid varandra.

• Gilla
robsan och 1 till
  • Laddar…
Tack för länken, nu fattar jag hur det funkar. Jag trodde att de där skenorna som alla brytare sitter på var spänningsförande, men det är alltså den taggiga skenan som matar vidare mellan grupperna.

Upprepar min fråga om vad som ska in på jordfelsbrytare.
Ska elvärmen också ligga på jordfelsbrytare? Ska alla grupper ligga på jfb, eller finns det anledning att lyfta bort någon grupp? Min elektriker rekommenderade att jag ska ha flera (åtminstonde två) jfb. Finns det ett givet sätt att fördela grupperna mellan dessa?

Litar du inte på din elektriker tycker jag att du ska byta till en som du litar på.

elmont skrev:
Litar du inte på din elektriker tycker jag att du ska byta till en som du litar på.
Jag litar absolut på min elektriker, det är inte det det handlar om.
Många frågor kan ha fler än ett svar. Jag vill lära mig och förstå för- och nackdelar med olika alternativ och därmed känna att jag gör ett aktivt val även om jag i slutändan antagligen bara följer min elektrikers rekommendationer.

Det funkar att ha en enda JFB som täcker all el i en villafastighet men det är en fördel att dela upp elen på flera.

Här är ett förslag:
En JFB som täcker garage och ute.
En JFB som täcker halva huset, inkl kyl/frys/spis.
En JFB som täcker resten av huset inkl värmen.

Om huset består utav flera våningar så är det en fördel att dela så att inte en hel våning slocknar ifall JFBn löser ut. Även vid enplanshus så bör man försöka lägga grupperna så att ingen del av huset riskerar att blir helsvart.

Vissa bastuaggregat och vissa värmepumpar kan behövas ligga utanför en 30mA-JFB, där bör man följa tillverkaren rekommendationer. Om man lägger värmen på en separat JFB så bör man sätta antingen en larmkontakt på JFBn så att man får reda på om den löser ut, eller så sätter man någon belysningsgrupp, som man använder dagligen, på samma JFB.

Vi har enplan med källare, vi har en JFB som täcker all el ute och hela garaget (elen ute (uttag & belysning) går på centralen i garaget) ligger på en JFB. Sedan så ligger all el inne på en JFB, hade planer från början att lägga inneelen på två eller tre JFBer men det finns bara en anslutningspunkt per fasskena i centralen (diezecentral). Jag har funderingar på att borra/skruva dit nya anslutningspunkter, men det har inte blivit av än.

Edit!
Kan tillägga det att om jag delar centralen så måste jag flytta om en del grupper. Jag kommer att försöka göra så att takbelysningen i intilliggande rum hamnar på olika JFBer, även uttagen i intilliggande rum. Belysningen i trappan ska jag försöka lägga skild från närmsta rummen så att man kan få lite ledljus i trappan om trappans JFB löser ut.

En gång har JFBn löst ut när en glödlampa gick sönder när jag skulle tända den. JFBn inne har löst ut max två ggr till, kommer inte ihåg anledningarna. JFBn i garaget har löst ut <10 ggr, några gånger så har jag råkat klippa av förlängningssladden med häcksaxen.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag bara spånade lite om hur det blir när han kommer och vill göra jobbet på sitt sätt och du protesterar och vill ha det annorlunda därför att du fått "fakta" på ett forum. Jag tror att om det är mig du ska ha till hjälp, så kanske det blir en konflikt som slutar med att jag går hem. :(

elmont skrev:
Jag bara spånade lite om hur det blir när han kommer och vill göra jobbet på sitt sätt och du protesterar och vill ha det annorlunda därför att du fått "fakta" på ett forum. Jag tror att om det är mig du ska ha till hjälp, så kanske det blir en konflikt som slutar med att jag går hem. :(
Om det nu handlar om saker som är upp till tycke och smak, varför i hela friden ska du hävda ditt sätt att göra det på om kunden vill ha det på ett annat sätt? Då är det rätt att gå hem och fundera lite....

• Gilla
mortirolo och 2 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Om det nu handlar om saker som är upp till tycke och smak, varför i hela friden ska du hävda ditt sätt att göra det på om kunden vill ha det på ett annat sätt? Då är det rätt att gå hem och fundera lite....
Precis. Min elektriker tycker bara det är kul att jag är intresserad och någorlunda insatt i hur jag vill ha det och varför. Sen får man bolla tillsammans och komma överens innan man börjar.
Även om jag litar på mina hantverkare som är experter inom sina områden så släpper jag dem inte helt fritt utan att tillsammans ha diskuterat hur jag vill ha det. Gäller elektriker, rörmokare, målare, snickare och alla andra yrkesgrupper. Det är mitt hus och det är jag som ska bo här :)

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Till saken hör att jag tror att 99% av dom som lite mer detaljerat frågar hur det "ska vara" tänker göra jobbet själv utan hjälp. Och det kan jag leva med men jag tycker att i såna fall ska man vara ärlig och säga det.
Alla får gärna bestämma vart och ur mycket "apparater" dom vill ha men när man sedan kommer till hur man i detalj ska utföra själva arbetet, vill nog den som har ansvaret för att det blir rätt även bestämma hur det utförs. Ska kunden detaljbestämma allt kan han lika gärna utföra hela jobbet.

elmont skrev:
Till saken hör att jag tror att 99% av dom som lite mer detaljerat frågar hur det "ska vara" tänker göra jobbet själv utan hjälp. Och det kan jag leva med men jag tycker att i såna fall ska man vara ärlig och säga det.
Trist att man inte får vara intresserad och vilja lära sig utan att bli misstänkliggjord.

Jag har som sagt en elektriker som ska utföra jobbet, tro det eller ej.

Jag ställde massor med frågor här om centralbyte innan det byttes i huset. Jag kunde därför presentera en detaljerad plan om hur jag ville ha slutresultatet gällande antal jfb, uppdelningar på dem osv. För att underlätta hade jag även gjort en karta över alla eldragningar med färger dosor uttag osv eftersom allt skulle jordas också.

Sedan presenterade jag min idé, fick några bra förslag till förbättringar och fick resultatet helt som jag ville. Allt utan att lyfta ett finger vilket jag tyckte var skönt. Kollade in i centralen och konstaterade att om jag hade gjort det hade det tagit enormt mycket längre tid. Behövde bara skifta två förbrukare i efterhand, men det var inte elektrikerns fel.

Så summa summarum: kunskap är användbart så man vet vad man beställer, detaljerna lägger jag mig inte i så länge resultatet blir det jag vill.

A
Förlåt för att jag drar upp en gammal tråd! Men fick se denna tråd och blev lite nyfiken på dessa Relus Centraler jag tycker dom är väldigt fina, Vad är det för speciellt med dom? Har jag rätt i att dessa användes i slutet på 70-talet? :)

Redigerat av moderator:
Har 3st Centraler (olika storlekar) Ca 50st propphuvar
Om intresse finns propp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.