Byggahus.se
Fick som sagt en prislista... Kollar man på Talltoppen 120 som enligt dem själva är deras mest sålda hus så kostar det 1053000. Frågan är vad som tillkommer innan allt är klart.

Som jag förstår det kommer huset i någon slags byggsats på lastbil. Hur många snickartimmar kan tänkas gå åt för att slutföra huset? Ska vi höfta med 5 timmar/kvm? Då blir det 120*5=600 timmar. 450kr/timme ger 270000kr

Varken grund eller markarbete ingår. Låter 350000 kr som ett vettigt ca-pris för 120m2 platta med golvvärme och utvändig VA?

Sen behövs uppvärmning. T ex bergvärme. Ska vi säga 150000 för det?

El ingår inte heller. 125000kr nämndes i en annan tråd här på forumet för all el till ett nybyggt hus.

VVS tillkommer också. Hittar inget bra uppskattat pris. Det är alltså vatten/avlopp till kök och badrum det handlar om mest eftersom golvvärmen redan är medräknad i priset på plattan. Kan det hamna på 50000kr?

Inredning till två badrum. 45000kr?

Ventilation behövs också. 60000kr hittade jag som uppskattning i en annan tråd.

Så, om mina snabbt uppskattade priser stämmer hamnar huset på 2100000kr

Sen tillkommer som vanligt anslutning av el och avlopp, målning, byggel, lagfart, pantbrev, bygglov, KA, byggherrekostnader, trädgård. 505000kr hamnade det på för en annan jag läste om.

Så totalt blir det kanske 2605000 + tomt.

Någon som har någon input på priserna ovan?

Hej. Vi bygger ett 2-planshus med 112kvm platta.
Håller på just nu att handla upp mark/grundentreprenad.
Vi budgeterade 350.000kr. Men tror att vi klarar oss precis under 300.000kr.

Då ingår följande: All vvs i plattan, såsom avlopp, tappvatten, vattenburen golvvärme, radonslang, tilluft till braskamin.
Servitutledningar, stenkista för dagvatten.

Våran tomt är dock ganska optimal, helt plan +-5cm, nära till anslutningspunkterna. Nära bred och fin asfalterad vag.
Vi tar även hand om dom schaktmassor som måste schaktas bort själv.

Men vi väntar som sagt pris från 2st entreprenörer, borde komma i veckan.

Angående bergvärmen så budgeterade vi 130.000kr. Tror att det kommer att hålla.
I energideklarationen så skulle den minsta pumpen på 6kw räcka till våra 186kvm.

• Gilla
Iioorr
  • Laddar…
Verkar stämma rätt bra med siffrorna jag höftade fram med andra ord :) Ligger kanske lite i underkant för markarbetet om tomten är lite krångligare.

Beror ju på hur pass färdig du vill ha resten av tomten.
Vi har inte räknat med gräsmatta, sten häckar mm.
Sådant tar vi kommande år.

Jag har lagt in 100000 ca i "trädgård" i sista listan jag skrev upp där totalen är 505000 :)

Var har du för totalbudget på hela bygget?

Räknar vi bort tomt på 825.000kr samt VA-el avgifter på 200.000kr så hamnar vi på 2.425.000kr
Då gör jag allt snickarjobb själv, även målarjobben samt vent.

Det är dyrt att bygga hus alltså :(

Japp. Det senaste halvåret har jag inte tänkt på något annat än pengar och budget.
Dock skönt nu när det visar sig att min budget verkar hålla. Än så länga iaf..

tlundberg skrev:
Fick som sagt en prislista... Kollar man på Talltoppen 120 som enligt dem själva är deras mest sålda hus så kostar det 1053000. Frågan är vad som tillkommer innan allt är klart.

Som jag förstår det kommer huset i någon slags byggsats på lastbil. Hur många snickartimmar kan tänkas gå åt för att slutföra huset? Ska vi höfta med 5 timmar/kvm? Då blir det 120*5=600 timmar. 450kr/timme ger 270000kr
Mailade och frågade ungefär hur många snickartimmar de räknade med. För ett hus på 90kvm räknar de med drygt 800 timmar.

Läste runt 2,5 miljoner för ett nyckelfärdigt Jörnträhus på 100kvm.

Jag tycker det känns dyrt för ett hus med t ex endast 165mm isolering i ytterväggar.

NÅgon undrade om jörnträhus är aktiva och det är dom i allra högsta grad. Jag blev tillochmed kontaktad personligen av nye vd:n eftersom jag var orolig pga konkursen i höstas, men han intygade att han som ny ägare tänker köra på precis som vanligt. Jag har haft kontakt med säljaren för södra Sverige som sitter i Norrköping och allt rullar på som vanligt. Jag är själv sugen på en talltoppen 50 eller 60 men kan inte bestämma mig för om jag skall bygga den själv eller anlita snickare. Dessutom tänkte jag först platta på mark men vacklar nu och tror att torpargrund räcker och blir bra mycket billigare.

Jag undrade i början av januari om Jörnträhus fortfarande är aktivt. Nu har jag ett nybyggt hus, ett Tallbo 25 med vissa modifieringar. Jag anlitade hantverkare för bygget, som har gått ganska smärtfritt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.