8 055 läst · 39 svar
8k läst
39 svar
Är det ett trådlyft?
Jag förstår fortfarande inte varför man behöver varnas.
Antagligen är det för att jag är pro-trådlyft men jag tycker oftast att diskussionen brukar komma igång igen i en tråd när någon lyft den. Så alltså fanns det mer att diskutera. Det är sällan jag ser att någon lyfter en tråd med ett inlägg och så dör den direkt igen (men, det kan som sagt vara för att jag väljer att inte "se" det omedvetet).
Och som jag sa tidigare - bara för att trådskaparen, och kanske ingen annan heller just nu, blir hjälpt av det nya inlägget kan det vara till stor hjälp för framtida besökare.
Antagligen är det för att jag är pro-trådlyft men jag tycker oftast att diskussionen brukar komma igång igen i en tråd när någon lyft den. Så alltså fanns det mer att diskutera. Det är sällan jag ser att någon lyfter en tråd med ett inlägg och så dör den direkt igen (men, det kan som sagt vara för att jag väljer att inte "se" det omedvetet).
Och som jag sa tidigare - bara för att trådskaparen, och kanske ingen annan heller just nu, blir hjälpt av det nya inlägget kan det vara till stor hjälp för framtida besökare.
Som ett exempel kan nämnas den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/36704-krypgrund-eller-platta-pa-mark.html Som någon förra året grävde fram sen den legat obesvarad sen 2004. 9-årigt trådlyft alltså (som självklart påpekades i tråden). Trotts (?) det kom diskussionen igång igen 
Allting är relativt vad en 3 m bräda kostade för 6 år sedan är väl inget att bry sig om. Men om man sitter med tex en VP där bäst före datum visserligen är passerat sedan länge,så kan ju info om problem lösning med just den vara intressant och man vill fråga vidare. För vi har ju en tendens till att oftast diskutera nya och modernare saker så gamla trådar kan vara riktigt bra.
Administrator
· Skåne
· 7 618 inlägg
Administrator
· Skåne
· 7 618 inlägg
Jag ser det inte som en "ond" varning, utan en påminnelse - observera detta - ifall man har glömt att titta på datumet. Så kanske man väljer att inte skriva, eller så väljer man att skriva om det passar trots att tråden har lite tid på nacken.
Administrator
· Skåne
· 6 435 inlägg
Vi tog bort datumen och la till avatarer för en tag sedan i förhoppning om att göra Liknande ämnen mer intressanta. Min tanke när vi gjorde detta var att det inte var så roligt att mötas av riktigt gamla datum. Kanske dags att lägga tillbaka datumen.MaxPax skrev:Jag vill minnas att det tidigare var så att det stod datum efter varje tråd som listades som "liknande ämnen". Detta kolla de jag för att avgöra hur aktuell information som fanns i respektive tråd och därmed vilken jag var mest inttresserad av att läsa.
Datumen försvann för en tid sedan och jag upplever mig efter detta mindre intresserad att ens kolla dessa trådar. Varför vet jag inte riktigt, men jag saknar att se "senaste inlägg" -datum där.
Jag har råkat ut för att man gör en sökning och hittar en tråd om ämnet. Så först när man läst ganska länge inser man att informationen är väldigt gammal.
Sånt kan ju vara tokigt om man läser om ämnen där branschstandarder och regler ändrats sedan tråden skapats, till exempel våtrum. (Självklart kan regler ha ändrats för bara en vecka sedan också, men risken är större med gamla trådar.)
Därför tycker jag en "gammal tråd"-varning vore bra.
Sånt kan ju vara tokigt om man läser om ämnen där branschstandarder och regler ändrats sedan tråden skapats, till exempel våtrum. (Självklart kan regler ha ändrats för bara en vecka sedan också, men risken är större med gamla trådar.)

ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 833 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 833 inlägg
Fast om det ska funka när man bara läser så måste det ju typ vara en varning så fort man klickar in på en tråd, det kan nog vara lite irriterande (kanske en banner skulle vara ok, men absolut ingen pop-up)Carl_Elvis skrev:Jag har råkat ut för att man gör en sökning och hittar en tråd om ämnet. Så först när man läst ganska länge inser man att informationen är väldigt gammal.
Nej nej, jag skulle väl föreslå en liten flagga bredvid trådtiteln.
Jag tycker inte att det behövs någon varning, men det kunde vara trevligt om datum syntes i liknande ämnen-listan. Trådlyft stör inte mig, om det inte är fånig smygreklam eller någon som får för sig att lyfta 15 trådar på raken.
Ibland verkar det dessutom som att det finns en allmän uppfattning om att det är okej att börja tramsa i trådar om inte TS är aktiv nog, det tror jag inte ökar viljan att lyfta och uppdatera sin gamla tråd.
Det här med att sidospår tar över diskussionen är kanske någonting byggahus skulle kunna bli bättre på? Det är ju en ganska tråkig företeelse, trådens syfte förstörs och en del som skulle kunna tillföra i den nya diskussionen hittar kanske inte ens dit för att de tror att tråden handlar om samma sak som trådrubriken.jtl skrev:Jag håller med men det finns tillfällen då en tråd kanske bör stängas.
Det är inte helt ovanligt att en tråd tar vissa sidospår och flera sidor i diskussionen handlar om något helt annat är ursprungsfrågan. Det är sällan jag orkar fortsätta att läsa och om en sådan tråd skulle lyftas med relevant information skulle iaf jag missa det...
Ibland verkar det dessutom som att det finns en allmän uppfattning om att det är okej att börja tramsa i trådar om inte TS är aktiv nog, det tror jag inte ökar viljan att lyfta och uppdatera sin gamla tråd.
Jag skrev om en varning för gamla inlägg i början av året, men då var det knappast några som brydde sig.
http://www.byggahus.se/forum/information-feedback/227005-gamla-inlagg.html
http://www.byggahus.se/forum/information-feedback/227005-gamla-inlagg.html
På ett reseforum så dyker tex en röd ruta upp ovanför svarsrutan (ingen pop-up) när man tryck på "svara":
Det verkar som den triggas av trådstarten och inte senaste inlägget, spontant så känns ju triggning mot senaste inlägget vettigare.
Jag tror vi ska undvika ordet varning också då det lätt kan kopplas ihop med det varningsssytem vi tyvärr behöver för att hålla ordning på forumet (visst vorde det trevligt om vi slapp alla spammare osv?).
Om vi istället kallar det informationsruta så blir det bättre tycker jag då det speglar vad det är vi vill åstakomma och gärna då med en trigger på 6 -12 månader mot sista inlägg
Om vi istället kallar det informationsruta så blir det bättre tycker jag då det speglar vad det är vi vill åstakomma och gärna då med en trigger på 6 -12 månader mot sista inlägg