Här kommer FYI, reviews, test eller vad man ska kalla det.
Alla verktyg som kommenteras har varit i bruk i ca 4 år.
Jag har lagt ner ca 10 h i veckan i snitt (vissa veckor 80 h medans andra 0h) dessa år på renoveringar/ny byggnation och annat husrelaterat (räknar ej klippa gränsmattan då.. ).
(Med kvalitet menas går ej sönder.)
(reservation för felstavningar skrivit i notepad )
Bosch PSR 18V Li-2 (med 2x1,5ah) v.1 (inte den som sälja nu alltså)
Fungerar lika bra som första dagen, top kvalité.
Batterina fortfarande helt ok, ~60%
Blandar fog och min 2 åring får leka med denna, den tål mycket stryk!
Den är för tung att jobba bekvämt med över axlarna längre perioder.
Jag fick även skavsår, mellan (i 'gropen') mellan tummen och pekfingret,
när jag skruva som mest över axlar pga tvisten som blir när man släpper avtrycker/moment reglering kickar in.
Den är tillräckligt stark.
Rekommendation:
Om du ska skruva lika mycket eller mer än vad jag gjort är en bra 10.8 v skruvmaskin ett bättre val.
(+ de komplement du behöver, e.g nätansluten borrmaskin)
(GSR 10,8 V-EC HX ser väldigt bra ut bla pga vikten)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch PST 700 PEL (just 700an har utgått)
Vet inte var jag ska börja, laser skräpet som sitter på går inte att såga efter.
Dels alldeles för svag nära maskinen och längre bort där den är stark är den 15 grader sned!
Enda sättet att såga rakt är att ha huvudet framför maskinen med glasögon på för att spånsugen knappt fungerar.
Farsan 20 år gamla biltema sticksåg som alltid sågar 20 grader snett är det lättare att såg 90 grader med...
Maskinellt är det inget fel på den, okey vikt och styrka, men vad hjälper det.
Det slutade med att jag bar upp pcm 8 på övervåning för at kapa parketten.
Ska du bara ha en sticksåg och använda den till mer än ett par golvläggningar köp en som du kan köra underifrån.
Annas ta den billigaste noname du hittar.
Jag tänkte plocka upp en AEG PST 500 X iaf, förresten någon som vill köpa en PST 700 ?
Kan tillägga att jag köpte grön bosch blad-set till, vid sågning i mer än 4-5 mm böjer sig bladen när du svänger.
Bosch PCM 8 ST
Den gör det den ska, sågar rakt, klarar det den ska.
Kvalitén på krimskrams runt omkring är tyvärr inte bra, tvingen paja direkt och ej lättanvänd (lyckades laga den).
Stativet har för mycket spel på armarna som går att dra ut, dom sjunker när du drar ut och tvärt om, vilket gör att du får ändra höjden på dom hela tiden.
Bromsen har slutat fungera delvis: om man släpper start+säkerhetsspärren sakta slår bromsen inte till. Ingen mjukstart, vilket är ett stort minus.
Tittar på PPS 7:an numera, verkar inte vara någon här som testat den... ?
Den är ok med tanke på priset, och den faktiskt sågar bra.
Bosch PWS 720-115
Inte mycket att säga än bra, men den levererar för lite kraft med tanke på vikten. (vilket bara är en ekonomisk fråga)
Ingen broms, ingen mjukstart, ej variabel hastighet.
Ett ok köp.
Bosch PKS 55 A
Den är sådär, jag skulle inte köpa den igen. Ibland känns den svag, den har också samma problem som PWS, med kraft/vikt.
Men det mest irriterande är att klinga skyddet vart genast trögt, så ibland jobbar klingskyddet så hårt emot att skäret hamnar snett i början.
Om det är viktigt att det blir ett bra skär får jag hålla upp klingskyddet med ena handen...
Rekomenderas ej.
Hilti TE 16-c
När betong blir smör Med en 10 mm hilti borr på är det lättare att får hålet exakt där man vill än med en 4 mm (isf skit borr) på vilken slagis som helst.
Den ger aldrig upp, blanda några säckar betong är som att blanda färg med en borrmaskin...
Jag har dock ej köpt denna, verkar finnas på ebay för 2 k kr klart värt du får garanterat inte än bättre borrhammare för detta pris!
Meec 710 W Tigersåg med vinklingsbart huvud
En av de mest prisvärda verktygen, saknar millimeter precision, men hur ofta behövs det när tigern åker fram?
Sneglar dock på en ny, vikt och kraft går inte ihop på denna heller, och den är ju skramlig.
Har en Ryobi 18 v, meec slår iaf ryobin lätt, även precision!
(ska tilläggas att jag bara kört med meec blad också....)
Jag har också en sån Meec tigersåg. Köpte den när jag skulle riva garaget och hade inga större förväntningar och förhoppningar men den har verkligen överraskat. Helt sanslöst prisvärd! Nu har den använts till alla möjliga och omöjliga jobb och den bara snurrar på. Det finns bara en negativ detalj med den, vibrationerna är helt överdjävliga....
Även jag blev överraskad av Jula tigern med vridbart huvud. Mitt exemplar bröts av i vridningen mitt under sågande ...
Det låter ju mindre bra, eller om man vill, livsfarligt!! Kommer garanterat inte vara lika roligt att köra sågen nästa gång efter att jag läst detta... Vad sa Jula?
Det låter ju mindre bra, eller om man vill, livsfarligt!! Kommer garanterat inte vara lika roligt att köra sågen nästa gång efter att jag läst detta... Vad sa Jula?
Jag bara slängde den. Den hade tjänat mig i ett par år, räknat i ägande tid, under timmen räknat i aktivt sågande. Idag kör jag med en Makita istället.
Jag har också en sån Meec tigersåg. Köpte den när jag skulle riva garaget och hade inga större förväntningar och förhoppningar men den har verkligen överraskat. Helt sanslöst prisvärd! Nu har den använts till alla möjliga och omöjliga jobb och den bara snurrar på. Det finns bara en negativ detalj med den, vibrationerna är helt överdjävliga....
Kan hålla med om Meec tigersågarna och vibrationer. Armarna känns som spaggetti i flera dagar efteråt tack vare vibrationerna. Sen blir maskinen riktigt varm, så man bränner sig.
Nu köpte jag iof Meec maskinen på 1050W tror jag det var, stora röda. Hade en fläderstubbe som spaden och spettet inte bet på. Jula hade rea så för 2 eller 3 hundra blev det tidersågen, ett långt blad och mycket ilska och sen var stubben besegrad. Köpte maskinen som ett "engångsverktyg" då den gick i stubbe, sten, jord och lera.
Om den fortfarande funkar och jag får ett behov kommer nog Meec sågen få leva vidare. Även fast det inte ser så bra ut i maskinparken. Men den får stå i skammvrån med ett par gamla "Glapp o Läcker".
Även jag blev överraskad av Jula tigern med vridbart huvud. Mitt exemplar bröts av i vridningen mitt under sågande ...
Jag har faktiskt tänk i dom banorna; att något sådant skulle kunna hända
Kanske skulle ta och skaffa en ny model lite snabbare än planerat....
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop.
Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget.
Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt.
Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.