Byggahus.se
Vad gör jag för fel när jag svetsar och pinnen fastnar. Jag tänder och börjar svetsa, men då och då så vill pinnen fastna och man får hålla en lång båge för att den inte ska fastna. Sen rätt som det är så går det bra att ha kort båge, så att man kan känna botten på fogen med pinnen.

Kör med Elga P48M 3,2 mm och i det övre spannet på amperen.

Tja, utan att vara svetsexpert så skulle jag säga att normalt är det lite för låg ström om den fastnar då och då.

• Gilla
AlexWeld
  • Laddar…
Andra alternativ kan vara; dålig kontakt på jordklämman, avbrott/glapp i svetskablar, dålig nätmatning fram till svetsen eller fel på svetsen. 3,25 mm elektroder är ju lite grovt att svetsa med om det är en äldre svets, speciellt om det är en 240 volt svets. Är det samma problem med tunnare elektroder?

Svetsar du något som kyler mycket så har jag upplevt samma sak, ökade strömmen då bara. Men som sagt så kan det vara glapp i jordklämman eller avbrott i kabeln också.
Har du rucklat lite på klämman så att du verkligen har bra kontakt så skulle jag ökat strömmen ytterligare och fortsatt för att se om det funkar.

Tackar för feedbacken, ska kolla över anslutningarna i svetskablarna.

Svetsen är ca 2 år gammal, en 230 V inverter på 200 A.
Körde via hyfsat lång skarvsladd, först en trefas (2,5 mm²) på ca 20-25 m, sen ca 10-15 m 230 V 1,5 mm².
Ska prova att köra utan 230 V kabeln.
Har rätt hög förimpedans hemma, lite över 0,8 ohm. Sen går kabeln (6 mm² har jag för mig) från mätarskåpet upp på övervåningen till HC, sen avsäkrad 16 A ner till källaren (troligtvis 2,5 mm²). Där har jag kopplat in en byggcentral så jag får JFB på 400 V kabeln ut.
Det blir ju några meter kabel...

Edit:
Har inte provat med grannare pinnar, ska se om jag har några 2,5 mm P48M.

Redigerat:
Om man räknar lite.

3000W, lite mycket för enfas men korta stunder.
200 A
Skulle ge en bågspänning på 15 volt, känns som lite fel

Var bara tvungen att starta min svets, en potent 3 fasare på 400 A med 83 volt tomgångsspänning

Med ca 90 A och en 2,5 mm så låg bågspänningen runt 25 volt
Skruvade upp till 200A och en 3,25 gav en bågspänning på 37 volt och det blev galet
Med en 4 mm så blev det mera måttliga 30 volt.

Så din svets med den matningen klarar kanske bara 2,5 mm.

Protte

I
3,2mm ska ha 80-145A enligt Elga. 4mm 120-210A. Ska inte vara några problem om svetsen ger 200A. Jag tror du har samma problem som jag hade när jag ryckte ut för att laga, nämligen kabeln. 25m 1,5mm2 kabel kunde man hjälpligt använda 2,5mm trådar. Jag använde förvisso Esab ok48, går fint när man fått tänt ok kör på. Men försöker man tända samma tråd mer än en gång klistrar den, även om man slaggat av änden. Tror Elga och Esab är lika användarvänliga men Esab ger ett bättre resultat. Skulle man svetsa mer måste jag ta en trefas och en övergång till enfas, då funka det. Alternativt en 2,5mm2 enfaskabel.

peternicklas
Pinnasvets kräver sin man för att funka. Som skrivet, för svag ström eller fuktiga/gamla pinnar. Det går bra att använda samma pinne med flera omstarter utan att det fastnar, kräver lite vana samt bra svets.

Har du en vettig jordklämma? Vissa kinamaskiner levereras med en urusel modell tex... (Lät som det var en sådan maskin).

Jag bytte en halvstrasig mot en hel av denna modellen http://www.jula.se/aterledarklamma-212009
samt kontakterade om både anslutningarna till sveten och klämman och elektrådhandtaget och märkte skillnad, framförallt mer lätttänd. Kändes precis som första strömrusningen sänkte spänningen mycket och elektroniken i svetsen kompenserade lite med svajighet som resultat.

Även bra svetskablar ger en del. 25mm2 brukar rekomenderas om det är >4-5m eller högre strömmar.

I
peternicklas skrev:
Pinnasvets kräver sin man för att funka. Som skrivet, för svag ström eller fuktiga/gamla pinnar. Det går bra att använda samma pinne med flera omstarter utan att det fastnar, kräver lite vana samt bra svets.
Eller en kvinna, finns duktiga som kan svetsa. Beror en hel del på vilken elektrod det är samt typ av svets. Svetsat med våta pinnar har jag gjort då det varit oundvikligt, då kan man få några riktiga smällar när man laddar om. Rostfria är lätta att tända många gånger, brukade använda sådana när jag skulle häfta ihop plåtar innan svetsning. Ok 43.32 är ett bra alternativ, 48:an är en klistertråd, så är det bara.

• Gilla
Sister ray
  • Laddar…
I
800192-EG600.jpg
Förvånad blev jag. De såg likadana ut på 60-talet.

I
-PC- skrev:
Vad gör jag för fel när jag svetsar och pinnen fastnar. Jag tänder och börjar svetsa, men då och då så vill pinnen fastna och man får hålla en lång båge för att den inte ska fastna. Sen rätt som det är så går det bra att ha kort båge, så att man kan känna botten på fogen med pinnen.

Kör med Elga P48M 3,2 mm och i det övre spannet på amperen.
Tänkte på en sak, du ändrar inte vinkeln på tråden? Smältan ska vara hästskoformad om du svetsar horisontellt, slaggen måste hållas borta från pinnen. Av samma anledning svetsar man nedifrån och upp om det gäller vertikalsvets. Annars tror jag det är matarkabeln som spökar.

• Gilla
XMAN
  • Laddar…
-PC- skrev:
Tackar för feedbacken, ska kolla över anslutningarna i svetskablarna.

Svetsen är ca 2 år gammal, en 230 V inverter på 200 A.
Körde via hyfsat lång skarvsladd, först en trefas (2,5 mm²) på ca 20-25 m, sen ca 10-15 m 230 V 1,5 mm².
Ska prova att köra utan 230 V kabeln.
Kan mycket väl vara klen matning till svetsen.

På firman så har vi några väggmonterade vindor som duger till det mesta, men att försöka svetsa med någon av dom små pinnsvetsarna (230v) går inte, det behövs grövre prylar för att ens kunna puttra på lite fint med 2,5or.

Var faktiskt in på Jula idag och köpte en ny jordklämma, japp det är en kines, en Ben-Royal, eller Stahlwerk som de heter i Tyskland.
Så nu sitter det ny jordklämma och handtag, hittade ett ESAB jag satte dit.
Katrongen pinnarna ligger i har varit öppen sen i somras/höstas. Ska prova att torka dem.
Ska även testa svetsström (om den blir lika som det står på displayen) och spänning och se vad det blir för resultat. Även spänning på 230 V sidan.
Kör vanlig horisontell svetsning.

Tror jag fick med allt :)

Stor risk att ditt problem är intermitensen, dvs hur stor del av en 10-minutersperiod som du kan svetsa. För dessa små 230V invertersvetsar så brukar intermitensen vid maxström ligga på sådär 10% (kolla databladet på svetsen), dvs du kan svetsa en minut i taget... Sedan blir elektroniken för varm och svetsen styr ner strömmen.

När jag svetsar med 230V maskiner använder jag max 2,5mm elektroder om jag vill jobba effektivt.

• Gilla
cykelpedal och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.