Byggahus.se
Jag har en Nibe Compact på 200L som jag upplever att jag får ut alldeles för lite varmvatten ur. Temperaturer är bra, men ibland så tar vattnet slut redan efter en helt vanlig dusch. Jag har mätt tempen på vatten med IR mätare och den visar över 65. Termostaten fungerar och är dessutom utbytt.

Det känns helt enkelt som att det är för lite vatten i beredaren. Någon som har några tips på vad det kan vara innan jag byter ut den?

Har varmvattenflödet minskat över tid?
Möjligen är beredaren igenkalkad.

Det tror jag inte, inte som vi tänkte på det iaf. Dock känns det som att det inte är konstant. Alltså inte alltid lika mycket varmvatten kvar. Ibland kan man duscha längre och ibland kortare. (med rejäl uppvärmningstid innan)

Kan man göra något åt en igenkalkad beredare? Den är från 2001.

Jag vet inte riktigt hur beredare är uppbyggd, men jag gissar att den tar det varma vattnet i toppen. Min fundering har varit om den av någon anledning inte tog längst upp utan i mitten. Då skulle ju den faktiska mängden varmvatten vara mindre, men det låter otroligt?

Vatten avger kalk vid uppvärmning vid ca 60-70 gr. Kalkhaltigt vatten snabbare igensättning.
Är beredaren 12 gammal så är det nog dax för rengöring.
Om du inte har lämplig pump och kemikalier (tex citronsyra) så låt en rörläggare utföra jobbet.

Vet inte exakt hur din beredare är konstruerad men om elpatroner sitter i direkt kontakt med vv så kan dom bli helt igenkalkade och detta kan ske ganska snabbt beroende på din vattenkvalite (hårdhet). Vad som då ofta händer är att dom pajar.

Vi har enligt kommunen cirka dH 4 vatten. Dvs ganska mjukt. Är det dyrt att kalka av den?

Du får helt enkelt ringa runt och fråga lokala rörläggare. Ont om jobb = lägre priser, Mycket jobb =troligtvis högre priser.
Lagen om tillgång och efterfrågan.

Jag tog mig till slut i kragen och plockade ur beredaren. Hade redan köpt en bättre begagnad, vågade inte chansa och stå där utan.

När jag plockade ut elementet så var det inga som helst problem med kalk osv. Felet låg i att pex-röret som går från varmvatten ut till toppen av tanken var i småsmulor. Detta gjorde att man bara använde 20% av tankens kapacitet. Började märka detta när jag tömde den. Duschade innan för att inte slösa med varmvatten. När jag tömde den märkte jag att det fanns massor av varmvatten kvar.

Någon som har sett detta innan?

Intressant om du kunde posta några bilder;)

Röret finns tydligen att köpa av Nibe för 125kr. Dock fanns den aldrig på lager för den fick aldrig sönder. Den vita slangen längs ner är den enda som faktiskt påminner om att det har varit en hel pexslang. Resten av slangen har jag pillat ut från tanken.

nibe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förstår inte riktigt din beskrivning i inlägg # 8.

Varmvattenuttaget bör tas ut i toppen på VVB där det är varmast.
Kallvattnet bör komma in i botten på tanken så att en skiktning sker med kallt vatten i botten och som nämnt det varma vattnet överst.
Som jag tolkar din text menar du att varmvattnet tas ut i botten????
Det är möjligen inte så att det är kallvatten rörets inlopp som du avbildat i inlägg # 10? :confused:

Krilleman
roland53 skrev:
Förstår inte riktigt din beskrivning i inlägg # 8.
Varmvattenuttaget bör tas ut i toppen på VVB där det är varmast. [bild]
En NIBE compact 200 är ju bottenkopplad Roland!

jedwardh skrev:
Röret finns tydligen att köpa av Nibe för 125kr. Dock fanns den aldrig på lager för den fick aldrig sönder. Den vita slangen längs ner är den enda som faktiskt påminner om att det har varit en hel pexslang. Resten av slangen har jag pillat ut från tanken.

[bild]
Detta fenomen har jag bara hittat på äldre villapannor som man varit tvungen att slakta för att få ut ur källaren (varför har inte alla källartrapp utomhus?!) Men aldrig på en lös beredare...

• Gilla
roland53
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
En NIBE compact 200 är ju bottenkopplad Roland!
..
:surprised:.... är inte det lite udda med bottenanslutning eller är det vanligt förekommande?

Krilleman
Inte på en NIBe compact ;)

6933425-1320048724.jpg
Skapa konto

Se bifogad bild från nibes hemsida.Nr 73 är det trasiga röret.

nibe.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.