1 030 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Källarväggar och golv i hus fr.1926
Hej,
Jag håller på att renovera min källare. Tidigare har det suttit glasfibertapet och väggarna är bredspacklade bakom. Jag håller på att slita ner väven och den ramlar av längs golvet men siter hårt högre upp. Ja har läst att det bästa att måla med är silikatfärg, men då måste allt bort intill putsen, vilket känns som ett alldeles för stort arbete.
Huset är nydränerat, men golvet är ju samma gamla originalbetong. Golvet suger lite fukt med andra ord, som går upp i vägg. Jag tänkte därför måla silikat ca 20 cm upp på väggarna och därefter bredspackla och måla med vanlig väggfärg..? Då slipper jag ta bort all spackel och all väv, men väggarna andas i alla fall.
Låter detta som en vettig medelväg?
Tacksam för svar.
/Lars
Jag håller på att renovera min källare. Tidigare har det suttit glasfibertapet och väggarna är bredspacklade bakom. Jag håller på att slita ner väven och den ramlar av längs golvet men siter hårt högre upp. Ja har läst att det bästa att måla med är silikatfärg, men då måste allt bort intill putsen, vilket känns som ett alldeles för stort arbete.
Huset är nydränerat, men golvet är ju samma gamla originalbetong. Golvet suger lite fukt med andra ord, som går upp i vägg. Jag tänkte därför måla silikat ca 20 cm upp på väggarna och därefter bredspackla och måla med vanlig väggfärg..? Då slipper jag ta bort all spackel och all väv, men väggarna andas i alla fall.
Låter detta som en vettig medelväg?
Tacksam för svar.
/Lars
1larban skrev:
Du tänkte alltså låta den övre delen av väggen behålla spackel och väv och sedan måla på detta med "vanlig väggfärg". Den nedre delen skall däremot vara målad med silikat?
Rent tekniskt fungerar det säkert.
Men jag har lite svårt att tro att detta kommer att bli snyggt?
Nej, det låter bara som en genväg.1larban skrev:
Redigerat:
Funkar det tekniskt så räcker det för mig.eviljava skrev:Du tänkte alltså låta den övre delen av väggen behålla spackel och väv och sedan måla på detta med en annan typ av färg. Den nedre delen skall däremot vara målad med silikat?
Rent tekniskt fungerar det säkert.
Men jag har lite svårt att tro att detta kommer att bli snyggt?
Nej, det låter bara som en genväg.
Snyggt kan det nog iofs också bli med nedre delen av vägg mattmålad, silikaten, och övre blankare och slät, akryl, men samma kulör.
Eller finns det någon bra akryl, färg+spackel som inte är diffusionstät?
/L
Du kan ju leta efter så kallad "källarfärg". Det brukar vara färg som inte är lika diffusionstät som vanlig väggfärg. D.v.s. lämplig i källare, osv.
De brukar dock inte vara tvättbara, så finns det risk för att du skvätter ned väggen och behöver tvätta den ibland är de inte att rekommendera.
De brukar dock inte vara tvättbara, så finns det risk för att du skvätter ned väggen och behöver tvätta den ibland är de inte att rekommendera.
Liknande trådar
-
Balansera golvvärme i tvåvåningshus
Värme allmänt -
Lägga golvvärme i hus från 1979
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är rimlig kWh förbrukning nybyggt hus med vattenburen golvvärme platta på mark
Fritidshus -
Hur göra med golv i källarbastu hus från-63
Bastu -
Hussvamp, källarsvamp eller saltutfällning källargolv?
Miljö & Hälsa