Byggahus.se
Tommor, i andra trådar har du skrivit att Säker Vatten inte behandlar värmeledningar. Detta är är fel. I denna tråd skriver du att det som står om dolda fogar på fördelare är rekommendationer trots att det står "ska" i reglerna (sedan kan man undra hur det kan stå något alls om detta eftersom Säker Vatten inte behandlar värmesystem...).

Nu säger du något i stil med att Säker Vatten inte behöver följas när det gäller värmesystem för att ett arbete ska anses vara fackmannamässigt. Tyvärr kan jag inte säga att jag litar på ditt ord tillräckligt för att ta detta som en sanning.

Ja det har jag gjort då jag inte uppfattat revideringen som gjordes vid årskiftet, dock är det fortfarande endast dolda fördelningar och slitsar som den ändringen gäller. Och säkervatten handlar fortfarande inte med krav när det gäller värmeledningar utom den tidigare diskuterade fördelningen. Så ja säker vatten handlar inte om värme, det handlar om vattenledningar. Sen att det skrivs in riktlinjer om både värme och avlopp är i mitt tycke enbart dumt. Dör det kommer komma något som hetero säkervärme, och säkeravlopp inom kort och då kommer liknande krav ställas på dessa som med vattenledningar.

och att du inte tror på mig kunde jag bry mig mindre om, för man kan inte komma överens med alla...

injonil skrev:
Tommor, i andra trådar har du skrivit att Säker Vatten inte behandlar värmeledningar. Detta är är fel. I denna tråd skriver du att det som står om dolda fogar på fördelare är rekommendationer trots att det står "ska" i reglerna (sedan kan man undra hur det kan stå något alls om detta eftersom Säker Vatten inte behandlar värmesystem...).

Nu säger du något i stil med att Säker Vatten inte behöver följas när det gäller värmesystem för att ett arbete ska anses vara fackmannamässigt. Tyvärr kan jag inte säga att jag litar på ditt ord tillräckligt för att ta detta som en sanning.
sen så läser du återigen det du vill" jag har aldrig påstått att det är en rekommendation med vattentätbotten i slitsar eller fördelare som byggs in i vägg. Dock var frågeställningen huruvida det är krav på skåp dör golvvärmefördelare. Och det är det inte! Den kan monteras hur du vill så länge den inte byggs in i vägg eller schakt..

Revideringen av branschreglerna rörande värmefördelare kom väl iofs 2011.

Jag ser ingenstans att säkert vatten bara skulle handla om vattenledningar och inte värme eller avlopp. Hur framgår det?

VVS-installationer är en viktig del av en byggnads funk- tion. Installationerna ska ge brukaren livskvalitet och säkerhet. Branschregler Säker Vatteninstallation 2011:1 är regler för installationens utförande och kvalitet med syfte att förhindra person- och egendomsskador.
Branschregler Säker Vatteninstallation är ett kvalitets- system som är framtaget av VVS-företag tillsammans med myndigheter, försäkringsbolag och tillverkare av VVS-produkter för att minska risken för vattenskador, legionellatillväxt, brännskador och förgiftning.
Reglerna ställer krav på VVS-företag, arbetsutförande och på att VVS-produkter installeras rätt. När reglerna ställer krav på egenskaper för produkter krävs att de kan verifieras.
I systemet ingår auktorisation av VVS-företag och obligatorisk utbildning av VVS-montörer och arbets- ledande personal.
VVS-installationer som är utförda enligt branschregler Säker Vatteninstallation uppfyller kraven i Boverkets byggregler (BBR) och är anpassade till GVK:s bransch- regler för tätskikt i våtrum (Säkra Våtrum) och Bygg- keramikrådets branschregler för våtrum (BBV).
Branschreglerna är samordnade med AMA VVS & Kyl.
Samhällets krav på VVS-installationer i Boverkets bygg- regler gäller bara vid nybyggnad och tillbyggnad. Branschregler Säker Vatteninstallation gäller för VVS- installationer vid nybyggnad och tillbyggnad, men även vid ombyggnad och reparation (ändring), det vill säga för alla VVS-installationer. Detta förutsätter att byggnaden
i övrigt gör det möjligt att utföra installationerna enligt branschreglerna, till exempel genom byggnadsteknisk konstruktion eller utformning av tätskikt.
En VVS-installation utförd enligt branschregler Säker Vatteninstallation är att betrakta som ett fackmässigt utförande.
Beställare ska efter avslutat arbete få ett intyg som anger att VVS-installationen är utförd enligt bransch- reglerna. Intyget, vilket enbart auktoriserade VVS- företag kan lämna, är ett värdebevis som kan användas vid till exempel försäljning och vid kontakt med försäkringsbolag.
Försäkringsbolagen ställer krav på att VVS-installation- erna är utförda enligt de branschregler som gällde vid installationstillfället för att försäkringen ska gälla fullt ut. Detta gäller såväl vid nybyggnad som vid ombyggnad och reparation.

I detta stycke berättar de vad säker vatteninstallationer är, och en vatteninstallation är varken ett avlopp eller ett värmesystem.
Och att det finns information om hur man gör avloppsgrodor tycker jag inte är dåligt, men det är inget som föranleder en avvikelse om avloppet är 110 till köket istället för vägledningen 75. Men för att få med Gvk och bbv krävs det ju att man tar upp vissa grejer som fortfarande inte regleras av säkervatten.. S

Tommor skrev:
I detta stycke berättar de vad säker vatteninstallationer är, och en vatteninstallation är varken ett avlopp eller ett värmesystem.
Nej, det finns ingen definition på vad en vatteninstallation är i ditt inlägg #35.

Det är ganska uppenbart att din definition inte samstämmer särskild väl med Säker Vatten.

Inlägget #35 talar hela tiden om att säkert vatten reglerna gäller för VVS, och VVS är en förkortning på "Värme Ventilation och Sanitet". Så Säkert vatten verkar täcka in även värme.

Orkar inte diskutera detta mer, tro vad ni vill och gör hur ni vill, med stor sannolikhet gör ni fel ändå..

Tommor skrev:
Orkar inte diskutera detta mer, tro vad ni vill och gör hur ni vill, med stor sannolikhet gör ni fel ändå..
Gällande Säker Vatten så redan 2005 ingick försäkringsbolagen en överrenskommelse att genom våtrumsrådet investera i skadeförebyggande åtgärder mot vattenskador då dessa skenade i höjden sedan slutet av 1990 talet. Det investerades otaliga miljoner och en av de största skadeposterna föranledde sammanställandet av Säker vatten.

Säker vatten är en branschorganisation för vvs alltså värme, vatten och avlopp och denna branschorganisations regler åtföljs av alla försäkringsbolag som varit med i överrenskommelsen. Om något inte är nedtecknat i Säker vatten så kan monteringsanvisningar etc gälla förutsatt att produkten kan uppfylla kraven på fackmannamässighet. Om det däremot finns med en direkt anvisning i Säker Vatten så gäller denna för fackmannamässighetni slutgiltig skadereglering. Det hindrar inte att enskild skadereglerare eller bolag ersätter utöver detta men för försäkringstagare finns det ingen trygghet i villkoren utan det blir då fråga om goodwill.

De bolag som finns med i överrenskommelsen mig veterligen är

Länsförsäkringar
Folksam
If
Trygg-Hansa
Dina försäkringar
Moderna försäkringar
Vesta

Till dessa ska alla underbolag inkluderas såsom exempelvis

Aktsam
Tre Kronor (Swedbank)
Salusansvar
Water circles etc

Sedan har vi Vardia och Svedea som båda annekterade Moderna försäkringars överrenskommelser.

Gjensidige har sedan sitt inträde även de ingått i samma överrenskommelse.

Så de flesta bolag skall följa säker vatten som ett mått för fackmannamässighet.

D
Eftersom ni inte skriver i era försäkringsvillkor att säkert vatten är ett krav utan bara allmänt hänvisar till branschregler, så är det tveksamt om ni ensidigt kan hävda att säkert vatten är ett krav, speciellt som kunden har tolkningsföreträde.

Är det inte lite OT att börja diskutera juridik här? Nu vet vi att försäkringsbolagen anser att Säker Vatten gäller även för värme.

D
injonil skrev:
Är det inte lite OT att börja diskutera juridik här?
Nej, det tycker jag inte alls. Rubriken frågar om det är ett krav och då är det väl högst relevant om försäkringsbolagen verkligen har på fötterna om de kräver något sådant... Tycker att försäkringsbolagen (som vanligt) kräver en massa, men de är väldigt dåliga på att uttrycka det i sina försäkringsvillkor, utan det skall komma som trevliga överraskningar när något händer. Att Länsförsäkringar ändrar sina försäkringsvillkor stup i kvarten (eller i alla fall ser det som ett självändamål att komma med en ny version varje år, ungefär som biltillverkarna och bilmodeller) är väl ytterligare ett bevis på hur ogenomtänkt deras strategi är. Att det har hänt mig ett flertal gånger också att försäkringsbolagen nekar ersättning med hänvisning till skumma paragrafer i försäkringsvillkor men sedan antingen tvärt ändrat sig själva eller blivit tvingade av ARN att ändra sig visar väl också på hur dåliga försäkringsbolagen egentligen är på att uttrycka sig i villkoren.

Ok, jag kan hålla med dig.

O
Det är väl idag allmänt vedertaget att man skall för att utföra något fackmannamässigt, följer de "regler" som branschen kommit överens om. Tror det blir svårt att vinna något om man inte följer De branschregler som finns, eller gör det bättre.
Sedan att försäkringsbolagen har luddiga paragrafer det är en helt annan sak och har inte så mycket med den här tråden att göra!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.