Byggahus.se
Är det någon som har erfarenhet av biometriska lås jag funderar på att köpa det. Har någon provat eller har bra åsikter som man kan ta del av?

kolla på detta tycker, det ser riktigt bra ut

http://www.neureka.se/Produkt_Ytterdorr.htm

Mythbusters testade dem nyligen. Inte bra enligt deras "tester"

T
Låsfirman kanske skulle heta Neurotisk.se istället. :D

Har råkat ut för detta fenomen i USA + dito passkontroll där sensorn oftast måste torkas av ofta pga hudfett och otvättade fingrar m.m. Och en nöd-pinkod ifall att..., kanske inte är bästa reklam för låset (speciellt att försäkringsbolagen inte heller godkänt detta system), som dessutom är avpasssat för USA-systemen = att det är 1 genomgående stång istället, vilket då inte lirar så bra ihop med våra dörrar som har 2 hål förborrade. Jag skulle spara pengarna och invänta ett tag tills det kommer något som även försäkringsbolagen godkänner, varför skruva bort ett äldre godkänt (?) lås till förmån för något som dom inte godkänner......

Enligt folksam som jag har pratat med så ser dom inget hinder till att man har sådant lås. ;)
Det ska inte skruvas bort något lås utan det ska bli på en ny dörr.

Det var inte samma lås som Mythbusters testade men det kanske är samma sak, lås som lås::)

Nu är jag inte så insatt i denna hårdvara men tidiga scanners gick att komma förbi med en fotokopia på ens fingeravtryck. Även gummibjörnar var/är ett populärt sätt att lura scannern ::)
http://www.theregister.co.uk/2002/05/16/gummi_bears_defeat_fingerprint_sensors/

Jag är fascinerad av dylika apparater men väntar nog på någon cool retina-scanner istället :)
Jag skulle forska VÄLDIGT noga i hur dessa lås och scannrar är uppbyggda om jag skulle köpa en.

Mvh
/ Fenris

Dom låsen brukar känna av att fingret är varmt..

Inte så smart med andra ord på vintern..  Min erfarenhet av fingeravtryck lås är att dom är Kassa.

Dom gillar inte mina kalla fingrar..  vissa dagar kan dom fungera ok, andra dagar inte..  har man råkat att repa skinnet på fingret så... Nej då funkar det inte.. !

Sen brukar dom vara ganska känsliga hur man håller fingret på läsaren.. i bland kan man hålla på några minuter innan den köper fingret..

Tekniken har långt kvar att gå innan det är något o sattsa på..

Så det är faktiskt smidigare med magnet kort + kod eller vanlig nyckel..

Som tidigare talare sa kolla Mythbusters programmet där dom testade fingerscanners... Så löjligt enkelt det var trotts tillverkaren aldrig hade lyckats lura fingerläsaren :)

Finns att tanka på Internet.

Så löjligt enkelt det var trotts tillverkaren aldrig hade lyckats lura fingerläsaren
En doktorand vid Linköpings Universitet gjorde något liknande med de mest avancerade biometriska låsen. Ett silikonavtryck lurade lätt dektorn, trots värmekänslighet. Jag tvivlar på att fungeravtryckslås är ett dugg säkrare än ett modernt ASSA-lås. Men visst - om man tycker att det är en kul grej så...

(Nu är det väl sällan låset som ställer till problem för tjuven. Den som verkligen vill in i ett hus tar sig in ganska snabbt - om man nu inte bygger hemmet till en borg. Själv tycker jag känslan av att vara inlåst är lika obehaglig som att låsa ute. Och inbottsstatistiken har inte ökat även om många tycks tro det - särskilt lås- och larmsäljare.)

Finns någon variant på www.conrad.se. Där har dom även rfid vilket låter som en bättre variant. Dvs. du har en bricka i fickan som kommunicerar med låset automatiskt utan kontakt.

Är det inte lite kallt med bio-lås på en ytterdörr.
Själv drar jag mig för att ta handen ur vantarna för att fiska upp nycklarna ur fickan.

.Henrik

Jag har ett sådant lås från Neureka!
För det första så sitter mitt ASSA 2000 lås kvar. Fingerlåset monterade jag ovanför det vanliga. Så jag kan låsa med vanlig nyckel om jag är orolig att inbrottstjuven har ett rullande laboratorium med sig och kan tillverka något som lurar låset:)
För det andra så använder jag låset till vardags. när jag är på semester så kör jag med nyckellåset. Men när man bara är ute i trädgården eller i affären så är alternativet att dörren står olåst. Jag orkar inte låsa när det är dags att klippa gräset! Men med fingerlåset så är det låst när jag stänger dörren. Inte för mig, men för tillfällighetstjuven. Man har ju alltid bilnycklar, mobil och plånbok innanför dörren precis?

När barnen har gått till skolan och man ser att de lämnat nycklarna på köksbordet är låset HELT perfekt! Har hänt tre gånger i våras....

Jag tror att man ska släppa tanken att någon skulle kopiera fingeravtrycket, det är ändå dörren i sig, fönster mm som avgör hur lätt tjuven tar sig in! Men för att slippa stöld när man kanske är hemma är det som jag känner som den största fördelen!

Assa har ju ett lås med fjärrkontroll, kod och vanligt nyckellås, verkar grymt fint. Saftigt pris dock ! ca 6500:-

Jag skulle nog vänta tills ett mer känt märke tex Assa gjorde ett fingeravtryckslås innan jag skulle våga lita på det.

Men det är ju min åsikt.

I Halmstad testar hemtjänsten ett nytt system istället för nycklar till vårdtagarna.

Man bankar fyra gånger på dörren och slår sedan in en PIN-kod på sin mobil och dörren går att öppna.

Systemet fungerar så, att den dörr som det bankas på aktiveras (granndörren förblir låst om den också är i systemet) och ENDAST med de mobiltelefoner som ingår i systemet kan man slå PIN-koden så att dörren öppnas.

Detta system verkar mer säkert och med snabbval på telefonen, så skulle öppningen gå snabbt.

En Rfid lösning, t.ex. Aptus finns installerad och fungerar bra på många platser i sverige. Om man har barn är det en betydligt bättre lösning, då de kan ha chipet i ett armband eller dylikt som de inte kan ta av sig.

Har beställt ytterdörr och fönsterpartier från tyska Schüco i aluminium med el-lås och fingeravtrycksscanner.

Kommer troligen att använda larmkod+nyckel för det mesta, men praktisk om man har gäster som övernattar ibland som man slipper låna ut nycklar till.

Ellåset perfekt till IHC om man behöver ge hantverkare access. Be hantverkaren ringa när han är vid dörren så ringer du hem och öppnar. Låser sedan när han går på samma vis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.