Byggahus.se
D09
dof skrev:
Är det inte jula som har en pirra speciellt för att dra ved? Det skulle jag tro är en mycket bättre lösning.
Den var nog billigare också

Jag tog min jula skottkärra och svetsade på armeringsjärn som sticker upp på sidorna så nu har jag nog dubblat kapaciteten he he

Däremot kommer jag knappt in genom dörren pga fel vinkel på järnet he he

MathiasS skrev:
Den högen på EN dag tror jag när jag ser det, men jag blev ändå lite triggad och plockade fram yxorna istället för att klyva min lilla hög med fjanthydralklyven jag har. Det var faktiskt riktigt roligt att klyva manuellt så jag åkte och köpte en klyvyxa i rätt storlek och då blev det ännu roligare.
Klyva med yxa -Så funkar det.
Det är mycket teknik. Man måste alltid träffa så vedträt's centrum ligger i linje med yxbladet. Ju närmare du träffar ju troligare att den går isär på första hugget.
Finns det redan en liten spricka så anger den hur vedpinnen vill isär så träffa i den.
Lägg aldrig energi på att hugga tvärs över en kvist.
Svinga aldrig hela klabben med yxa över huvudet om du inte vill impa på nån. Då tar orken slut på noll tid.
Använd en tuung yxa. Lyft den så högt som möjligt o släpp bara ner den, med lätt kraft, mitt i centrum.
Ta bara i om veden är vresig.
Ha inte hög huggkubbe, då får inte yxan full kraft innan den träffar.
Klyv inte pannved finare än att hinner torka tills vintern, dvs lövved löjligt fint och barrved så den kommer in genom luckan,typ.
Undvik grov rotbjörk samt vriden fura. De själ för mycke energi. Spara dem tills du är förbannad o ta dem med slägga o kil eller kapa isär dem med motorsåg.

• Gilla
Stenolofanders och 3 till
  • Laddar…
A
Elffors skrev:
Det är mycket teknik. Man måste alltid träffa så vedträt's centrum ligger i linje med yxbladet. Ju närmare du träffar ju troligare att den går isär på första hugget.
Finns det redan en liten spricka så anger den hur vedpinnen vill isär så träffa i den.
Svinga aldrig hela klabben med yxa över huvudet om du inte vill impa på nån. Då tar orken slut på noll tid.
Använd en tuung yxa. Lyft den så högt som möjligt o släpp bara ner den, med lätt kraft, mitt i centrum.
Klyv inte pannved finare än att hinner torka tills vintern, dvs lövved löjligt fint och barrved så den kommer in genom luckan,typ.
Undvik grov rotbjörk samt vriden fura. De själ för mycke energi. Spara dem tills du är förbannad o ta dem med slägga o kil eller kapa isär dem med motorsåg.
Nää, klyv med vedklyv vettja. Yxa är bara för det förvridna skiten som vägrar dela på sig i vedklyven.

Elffors skrev:
Tack för tipsen. Imorgon ska jag ta ett litet enkelt spännband runt kubben så inga bitar far iväg eller välter. Behöver också öva upp träffsäkerheten en aning till, det var länge sedan jag använde yxa senast. Idag gjorde jag så att jag klöv kubben i två bitar eller fick ur en tårtbit, därefter spjälkade jag små/lagom vedträn från den hörnan/öppningen - behövs då väldigt lite kraft för att slå ur en bit. Nu har jag en lite tyngre klyvyxa till första splitten och sedan en lättare fiskars (x17) till spjälkningen efter första spräckningen.

Bra-byggare: Det vridna och kvistiga, det tar jag med vedklyven nu....:)

bra-byggare skrev:
Nää, klyv med vedklyv vettja. Yxa är bara för det förvridna skiten som vägrar dela på sig i vedklyven.
Vilken smart ide!!
Det har jag aldrig tänkt på.............

M
MathiasS skrev:
Tack för tipsen. Imorgon ska jag ta ett litet enkelt spännband runt kubben så inga bitar far iväg eller välter. Behöver också öva upp träffsäkerheten en aning till, det var länge sedan jag använde yxa senast. Idag gjorde jag så att jag klöv kubben i två bitar eller fick ur en tårtbit, därefter spjälkade jag små/lagom vedträn från den hörnan/öppningen - behövs då väldigt lite kraft för att slå ur en bit. Nu har jag en lite tyngre klyvyxa till första splitten och sedan en lättare fiskars (x17) till spjälkningen efter första spräckningen.

Bra-byggare: Det vridna och kvistiga, det tar jag med vedklyven nu....:)
Såg ett klipp där man satte ner veden i ett gammalt däck för att förhindra att de flyger iväg och välter etc. Såg hyffsat effektivt ut.

http://www.youtube.com/watch?v=ROY4wWV4FTg

Redigerat:
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Däckmodellen funkar väl om man ska klyva lite till en kamin eller så, men ska man klyva ved till en panna som sväljer 20-30kbm så är en hydraulklyv nästan det lägsta kravet man har, i alla fall jag, jag klöv mina första 10kbm, sen pajade jag armbågen och det var inte värt det.

M
xdigger skrev:
Däckmodellen funkar väl om man ska klyva lite till en kamin eller så, men ska man klyva ved till en panna som sväljer 20-30kbm så är en hydraulklyv nästan det lägsta kravet man har, i alla fall jag, jag klöv mina första 10kbm, sen pajade jag armbågen och det var inte värt det.
Jo, jag har redan sagt vad jag tycker TS bör göra i inlägg #434

Men om man nu ska klyva med yxa, så kan det kanske vara ett tips med ett däck.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jo, för den lilla mängden men jag tycker det verkar bökigt när man klyver att krångla med ett däck också, går så fort att kasta upp kubbarna på huggkubben ändå! :)

Andreas_Hansson skrev:
[bild]
Så här ser spjälet ut. Är en solenoid som öppnar spjället då den får 240v.

Skall bli intressant att se vad sotar mäster säger:confused:
Är Du nöjd med spjället? Var köpte Du det/märke? Pris?
Verkar något som många borde fundera på att skaffa tycker jag.

Lillkorpen skrev:
Detta är jag också intresserad av att veta :)

xdigger skrev:
Släng upp en bild på pannan!

D09
Elffors skrev:
Släng upp en bild på pannan!
Ha ha vore grymt med en panna som tar 30 m3 i ett svep.

En påfyllning per år ;)

Lillkorpen skrev:
Köpte det här.
http://www.vvs-experten.se/index/motorspjall-415
Rätt dyrt men det funkar bra och är enkelt att koppla in.
Kör det på samma matning som laddomaten
Är riktigt nöjd med spjället.

• Gilla
xdigger och 3 till
  • Laddar…
Hehe, OM året grabbar, om året! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.