Hagers FW skulle jag rekommendera. Kan man bestycka precis som man själv vill. Om man vill ha täckta lock för dinskenor med plintar, vilken typ av lösning för noll och jord plintar man föredrar. Om man exempelvis vill ha en en del helt öppen för convertrar eller kanske media delen i samma kapsling. Så här gjorde jag sist, frågor på de?
Skulle säga att det blir billigare också.....
Antingen en byggare som är knuten till ett fabrikat eller så en lösning med där man själv kan välja fabrikat....
Jag håller på att researcha knx för kommande byggnation, och tror att "mareon" är inne på liknand spår som jag, även om jag håller på att dra det ett steg till nu Jag vill att mitt knx-system skall bli decentraliserat för slippa dra så mycket sladd. Därför tänker jab mig flera elskåp och/eller "rums-styrningar", kanske från ABB även om jag inte förstått konceptet fullt ut än:
Även jag tycker Hager FW är lite trånga (typiskt på djupet), men Chillbergs skåp tycker jag ser bra ut (dock är ju det där ett monster bland skåp, sällan man har yta nog att ha så många moduler).
nets skrev:
Jag håller på att researcha knx för kommande byggnation, och tror att "mareon" är inne på liknand spår som jag, även om jag håller på att dra det ett steg till nu Jag vill att mitt knx-system skall bli decentraliserat för slippa dra så mycket sladd. Därför tänker jab mig flera elskåp och/eller "rums-styrningar", kanske från ABB även om jag inte förstått konceptet fullt ut än:
[länk]
Jag tycker du (ni) är inne på rätt spår, decentralisering är inte alls fel. Anledningen till att centralisera placeringen är som jag ser det främst att kostnaden per utgång generellt sett går ner med större aktorer, så du får väl räkna lite på vad det kommer kosta.
Glömde säga, för mig är decentralisering VIKTIG för framtida expansion/förändring inte skall vara för komplicerad/dyr. Att exempelvis gå ner i elcentralen i källaren för att lägga till styrning av en jalusi på ovanvåningen blir ju inte gjort. Då blir det säkert en "annan lösning".
Tack för kloka svar och tankar på frågan jag ställde.
Jag hade från början tänkt mig decentraliserat av de skäl ni anger ovan, men blev av elektrikern rekommenderad att köra centraliserat. Så nu har det dragits slang nåt alldeles väldigt.
Enk Projektet skrev:
Hur många moduler behövs?
Mått på bredden och höjden?
Tillgängligt utrymme är ca 120 cm på bredden, ca 160 cm på höjden (kan bli 200 cm vid behov om man trixar lite med hur rören kommer in).
Antalet moduler har vi inte räknat på ännu (ca 30 dimmerutgångar, 20 brytare och lite annat är det som det handlar om, kan man kanske uppskatta grovt utifrån det?), jag antar att det är därför elektrikern vill satsa på att börja jobba med en lösning med flera små centralskåp istället för ett större.
Min första tanke när jag såg den var att den inte ser ut att vara för "intelligenta" system - jag trodde snarare det skulle se ut som nåt i stil med skåpet på de fina bilder chillberg visar, men jag kanske tänker fel? Det kanske kan fungera med att ha lösningen i säg 4-6 sådana små skåp som elektrikern tycker? Bra/dåligt?
Den "Room Controller" jag länkade till ovan i #21 var tydligen gammal och ersätts av denna som då kostar runt 2500 :-.
[länk]
Vore kul om du gjorde lite prisjämförelser mellan ABBs room controller och en liten kapsling med samma funktioner på dinskena. Jag har alltid dömt ut room controller för att jag trodde det blev dyrare, och för att jag inte gillar att bli fast hos en leverantör. Dock är har de ju ett attraktivt format om man nu ska köra distribuerat så det vore kul att prova.
Ingen som kan hjälpa mig med synpunkter på den här lådan som KNX-central? Behöver veta om jag kan låta elektrikern fortsätta på den inslagna vägen att bygga utifrån 4-6 sådana lådor, eller be honom helt tänka om.
Ingen som kan hjälpa mig med synpunkter på den här lådan som KNX-central? Behöver veta om jag kan låta elektrikern fortsätta på den inslagna vägen att bygga uirfårn 4-6 sådana lådor, eller be honom helt tänka om.
[bild]
[länk]
Funkar gör det ju, det är inget magiskt med en KNX-central, bara att de brukar behöva väldigt många moduler om man kör centraliserat. Om ni redan från början tror er behöva 4-6st sådana skulle jag fundera på lite större enheter, mest för att inte behöva gå mellan kapslingarna med så många ledare. Vad är din elektrikers motivation? Det största som går att få fram tillräckligt snabbt? Bäst pris per modul? Båda dessa kunde ju vara tillkräckliga för att avgöra...
Största skillnaden mellan en enklare normcentral i plast och dom andra typerna av centraler är djupet.....det klart att det går att använda den elektrikern hänvisar till men det beror troligen på att han är mer van att jobba med den typen.....
Största skillnaden mellan en enklare normcentral i plast och dom andra typerna av centraler är djupet.....det klart att det går att använda den elektrikern hänvisar till men det beror troligen på att han är mer van att jobba med den typen.....
Det är säkert vanan vid dessa som gör att han vill använda dem, på samma sätt som det verkar vara rekommenderat av honom att dra till central punkt med stora mängder ledning. Båda dessa saker gör i mina ögon att mycket av de grundläggande fördelarna går lite förlorade med systemet. Men allt annat lika är det nog bäst för slutresultatet att i stort följa vad/hur han vill göra, inte lätt att förändra tänket där troligtvis.