2 710 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Elektrikern som har gjort fel och tagit för mycket betalt har dött
Hej,
Jag anlitade en elektriker som jag kollade upp innan jag anlitade honom hos skatteverket m.m. Allt var OK. Han påbörjade arbetet, som han till en viss del ville ha betalt i förväg via en faktura där han kallade det startavgift m.m. och summan ingick i hans offert. Efter att han hade påbörjat arbetet och jag sökte honom.....fick jag inte tag i honom via telefon, sms eller mail. Skickade till slut ett brev till honon, som kom i retur från Post och telestyrelsen till slut. Då kontaktade jag skatteverket igen och fick beskedet att han hade dött. Kontaktade därefter dödsboet via brev och fick till svar i brev skrivet på baksidan av mitt brev att de beklagade sig och inte kunde hjälpa mig. Via kronofogden och boupptäckningen finns inget att hämta. Men hans elfirma finns inte med någonstans.
Jag vet att han hade en ansvarsförsäkring, men jag minns inte var. Någon som vet var jag ska vända mig för att få tillbaka mina pengar som jag har lagt ut och som enligt min nya elfirma rekommnederade att den andra velfirman skulle betala tillbaka. Det var innan jag visste att han hade dött.
Tacksam för tips och ideer
Jag anlitade en elektriker som jag kollade upp innan jag anlitade honom hos skatteverket m.m. Allt var OK. Han påbörjade arbetet, som han till en viss del ville ha betalt i förväg via en faktura där han kallade det startavgift m.m. och summan ingick i hans offert. Efter att han hade påbörjat arbetet och jag sökte honom.....fick jag inte tag i honom via telefon, sms eller mail. Skickade till slut ett brev till honon, som kom i retur från Post och telestyrelsen till slut. Då kontaktade jag skatteverket igen och fick beskedet att han hade dött. Kontaktade därefter dödsboet via brev och fick till svar i brev skrivet på baksidan av mitt brev att de beklagade sig och inte kunde hjälpa mig. Via kronofogden och boupptäckningen finns inget att hämta. Men hans elfirma finns inte med någonstans.
Jag vet att han hade en ansvarsförsäkring, men jag minns inte var. Någon som vet var jag ska vända mig för att få tillbaka mina pengar som jag har lagt ut och som enligt min nya elfirma rekommnederade att den andra velfirman skulle betala tillbaka. Det var innan jag visste att han hade dött.
Tacksam för tips och ideer
Tyvärr vet jag inte var du skall vända dig, men detta är tyvärr ännu ett exempel på att man *ALDRIG* skall betala i förskott. Om inte hantverkare har råd att ligga ute med pengarna tills arbetet är klart (helt eller delvis) så är det nog ingen chans att man kan få ut några pengar vid problem/tvist....
Lider dock med dig/er.
Lider dock med dig/er.
Ring kronofogden och fråga. Du har ett krav antingen på hans firma eller hans dödsbo och har "samma" rätt som alla andra att få med dina krav i det hela.
Fogden har oförtjänt dåligt rykte de är trevliga och hjälpsamma! Det vet jag av erfarenhet
Fogden har oförtjänt dåligt rykte de är trevliga och hjälpsamma! Det vet jag av erfarenhet
Hmmm...TS har väl anlitat ett företag väl? Om detta företag är ett AB så finns det ju en styrelse. Om företaget fortfarande "lever" så är det väl inga konstigheter att ställa krav (men kan ju vara svårt om det inte finns några tillgångar och företaget måste sättas i KK) för dödsboet har väl i så fall inget ansvar inför ett AB som är egen juridisk person.
Hur det förhåller sig om företaget är en enskild firma vågar jag inte svara på men skattemyndigheten/fogden har säkert bra svar där med men jag tvivlar på att man har något att hämta i en situation som denna, även om man rättsligt har rätt.
Hur det förhåller sig om företaget är en enskild firma vågar jag inte svara på men skattemyndigheten/fogden har säkert bra svar där med men jag tvivlar på att man har något att hämta i en situation som denna, även om man rättsligt har rätt.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
OM det är en enskild firma så är dödsboet ansvarigt i samma utsträckning som om elektrikern fortfarande hade levt. Men dels kan det ju vara brist på pengar i dödsboet, dels känns det nog lite kymigt för de flesta av oss att kräva ett dödsbo.
Du har väl fakturan och kvittot.
Dessa använder du för att påvisa din fordran mot bolaget.
Om företaget (om ab) eller dödsboet (enskild firma) avvisar kravet går du till kronofogden.
Och så tar du med dig lärpenningen att aldrig aldrig betala i förskott.
Jag har inte ens betalat material i förskott utan då är det "omgående betalning" när man ser att leveransen kommit till byggarbetsplatsen.
Dessa använder du för att påvisa din fordran mot bolaget.
Om företaget (om ab) eller dödsboet (enskild firma) avvisar kravet går du till kronofogden.
Och så tar du med dig lärpenningen att aldrig aldrig betala i förskott.
Jag har inte ens betalat material i förskott utan då är det "omgående betalning" när man ser att leveransen kommit till byggarbetsplatsen.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Det är snart sju år sedan så tom TS kan ha avlidit.....
Protte
Protte