Byggahus.se
Jag har tagit bort kakel över diskbänken och behöver spackla ytan. Det är ngn slags puts under, huset är byggt 52. Med kaklet följde alltså en del puts med och det blev ganska djupa kratrar här och var upp till 1,5cm.

Jag har vanligt finspackel som jag spacklat mindre hål med mm. Kan jag använda det? Eller måste jag ha ett grövre spackel? Vore grymt att ta det jag har eftersom det finns hemma. Men kan det bli problem när jag ska sätta nytt kakel sen?

Vanligt spackel krymper, spricker och torkar långsamt om man lägger på tjocka lager.

Gipsspackel eller husfix är pulver som blandas med vatten och härdar utan att krympa även i tjockare lager.

Vanligt spackel är bara att glömma om du ska sätta kakel ovanpå.
Husfix blir vansinningt dyr om det är större ytor.
Det finns cementbaserat spackel avsett för detta.Det är pulver du blandar i vatten.Ett exempel är Ardex a46 och Kiilito TT
Ett annat alternativ är att spackla med kakelfix.
Fredrik

Ok, tack. Då får jag pallra mig till affären då. Jag tänker att grovspackel borde funka lika bra?

Sandspackel tål inte vikten av kakel.
Det ska vara cementbaserat.
Fredrik

Ok,tack!

En fråga om konsistensen oxå. Nu har jag köpt husfix och blandat 1 del vatten och 4 delar pulver som det står på förpackningen. Men massan blir smulig, påminner om smuldeg ungefär. Ska den vara sån eller ska jag ha mer vatten?

Mer vatten.Den ska bli kletig

Jag misstänkte det. Gick inte direkt att jobba med smulorna :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.