Hej!
Jag håller på och ska byta ut kaklet i köket och har stött på två vita lock i kaklet över blandaren. Jag misstänker att det bakom döljer sig rör från en gammal kran som suttit i väggen. Någon som vet om min gissning är rätt? Och i så fall, kan jag knacka bort kaklet med locken? Eller kommer det att börja spruta vatten?
Är det någon som kan hjälpa mig?

Jag håller på och ska byta ut kaklet i köket och har stött på två vita lock i kaklet över blandaren. Jag misstänker att det bakom döljer sig rör från en gammal kran som suttit i väggen. Någon som vet om min gissning är rätt? Och i så fall, kan jag knacka bort kaklet med locken? Eller kommer det att börja spruta vatten?
Är det någon som kan hjälpa mig?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 578 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 578 inlägg
Kolla under diskbänken där borde du kunna se var dom tittar ut. Normalt sett murade man in dessa gamla rör till köksblandaren rakt nedåt men drog dom vidare genom skåpen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 801 inlägg
Räcker det inte med en tråd?
Svarar samma här: Troligtvis rester från den gamla vattenstammen i samband med stambyte. Plastlocken sitter där för att man ska slippa se rörstumparna.
Svarar samma här: Troligtvis rester från den gamla vattenstammen i samband med stambyte. Plastlocken sitter där för att man ska slippa se rörstumparna.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Skall vi gissa att rören är kapade och omdragna till den nya blandaren?
Plastlocken kan du ju pilla bort och titta vad som finns bakom.
Blås i rören där och lyssna om någon svarar
Plastlocken kan du ju pilla bort och titta vad som finns bakom.
Blås i rören där och lyssna om någon svarar
Man kan ju stänga av vattnet och pilla bort ett av locken. Om det är rör med tryck i så lär det sitta någon plugg där.
Se till att tappa upp några dunkar vatten ifall ni skulle ha otur och behöva ringa in en röris.
Se till att tappa upp några dunkar vatten ifall ni skulle ha otur och behöva ringa in en röris.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Men sluta skrämma upp den stackars köksrenoveraren Baloba!
Det är väl solklart att plastpropparna inte är pluggar till trycksatta vattenledningar.
De skall ju bara täcka för fula hål i kaklet.
Baloba: Häng undan flytvästen
Det är väl solklart att plastpropparna inte är pluggar till trycksatta vattenledningar.
De skall ju bara täcka för fula hål i kaklet.
Baloba: Häng undan flytvästen
Det är så kallade julgranar som sitter där. En plastpropp med hullingar, som man tryckt i för att dölja de gamla rören. Bara att pilla bort. Eventuellt får du slipa bort lite om rörmuffen sticker för långt ut när du ska kakla.
Liknande trådar
-
Hjälp mig tolka vad detta är för glasdörrar
Fönster & Dörrar -
Hsb och Brf styrelsen struntar i Brf hushållets felanmälning eller beställning. Vem /vad kan hjälpa mot det här?
Bostadsrätt -
Hjälp, varför blir det såhär?
Färg, Måla & Tapetsera -
Svårt att välja värmepump - så var det att få hjälp av Robin Toneby
Bloggkommentarer -
Hjälp med diskbänksskåp, ska jag avbryta eller är det OK?
Vatten & Avlopp