Byggahus.se
Claesk skrev:
Kontroll nr 8. Ska vattenrör och PE ha kontakt?
Hade du fortsatt läsa hade du sett att de antingen ska eller inte ska ha kontakt. Så inga mellanting.

V
el_richard skrev:
Liten fundering:
Nollan som går till höger? Är den bara skarvad i mätartavlan?
Ja nollan som går till höger är skarvad den kommer från garaget och går upp till nollan i centralen
till vänster. ohm mätaren visa cirka 4 ohm på bilden är det rätt då

V
okej jag förstår men vill vara på den säkra sidan när det är el .

Volvo v70 skrev:
Ja nollan som går till höger är skarvad den kommer från garaget och går upp till nollan i centralen
till vänster. ohm mätaren visa cirka 4 ohm på bilden är det rätt då
Bägge sakerna låter fel tycker jag.

Är du Volvo V70 samma person som claesk? Blir smått förvirrande om du använder olika identiteter..

V
Nä det är jag inte jag är Volvo V70........ JAG HAR BAR EN IDENTITET

Redigerat av moderator:
Ok, trodde inlägg #63 var svar på mitt svar till claesk..

Slugge skrev:
Ok, trodde inlägg #63 var svar på mitt svar till claesk..
Ja, det såg bra händit ut faktiskt!

V
Punkt 8, har uppmätt resistans på nära 0 . punkt 9, strömmen på inga problem. punkt 10, spänningen i alla uttag är ok. Punkt 11, använde uttagsprovaren föra att kolla så att jordfelsbytarna fungerade det är ok. Punkt 12 hoppar jag över värkar lite svår.
VILL PASSA PÅ ATT TACKA DE SOM HJÄPT TILL MED MIN ELCENTRAL ETT STORT TACK :)
Jag har lärt mig mycket om el och hur det fungerar, jag är mycket nöjd med min elcentral. Det
var en svår uppgift at få allting rätt men jag ger aldrig upp. Kommer med uppdatering om elcentralen
i garaget. Bild på slut resultatet .
SDC11357.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SDC11358.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, jag har ritat en ny fantastisk frihandsteckning. Kanske införskaffar linjal och suddgummi med tiden...

[bild]

Det som kan te sig lite småmagiskt när en central matas med TN-S är N-plinten "N". Den förekommer inte alltid i praktiken, utan man drar inkommande N direkt till ingången på JFBerna. Men den kan vara praktiskt, speciellt i detta exempel.

Det är egentligen ingenting konstigt med denna plint. Fanns det inga JFBer så skulle detta vara den enda N-plinten. Men med JFBer så behövs en N-plint efter varje JFB, "N1" och "N2" i detta exempel. Det är ifrån dessa plintar som vanliga grupper skyddade av en JFB tar sin nolla ifrån.

Nu har jag ritat in kabeln till garaget också, och lagt den utanför JFBerna, men via dvärgar för ordningens skull. Denna kabel plockar då N ifrån inkommande N-plint "N" eftersom kabeln inte är skyddad av en JFB. Det förutsätter vi att du installerar i garagets central (y). Nu ser vi lite mer praktisk nytta av denna N-plint då terminalerna på JFBerna kanske inte räcker till för att sy N-ledare till höger och vänster.

Inkommande fasledare går via huvudbrytare (som du inte har) till ingångarna på JFBerna, plus till de dvärgar som skyddar kabeln till garaget, allt detta alltså före JFBerna.
Hej, en fråga för att få klarhet. Skulle du inte ha kunnat ta ledarna till garagets dvärgbrytare direkt från fasskenan? Det ser ut som att du lagt dvärgbrytarna utanför fasskenan och dragit trådar dit?

Som bilden är ritad ligger kabeln till garaget under centralens huvudbrytare men utanför dess JFBer och grupper. Jag har inte läst den gamla tråden varför man ville ha det så, men det är så det är gjort. Det kanske finns en elcentral i garaget med en egen JFB.

Om man skulle ta fasledarna från fasskenan på bild så hamnar man under en JFB. Så kan man ju göra om man vill, men då måste man också flytta på neutralledaren och koppla den till rätt N-plint som ligger efter denna JFB.

• Gilla
Pianogreen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.