5 051 läst · 27 svar
5k läst
27 svar
Hantverkarna kommer inte?
Förseningsvite finns nämnt, men man bör komma överens om det under övrigt. Tex avdrag med 5% per förseningsvecka. Eller att entreprenören skall utge förseningsvite med tex 2500kr per försenad vecka......då hade de varit skuldiga dig pengar nu. Vi hade ett segt företag som segade trots avtalat föresningsvite.....vi sade inget om det då vi hade kontrakt. När allt var klart skickade de oss slutfaktura på 147000 och valde att stämma oss när vi påpekade att ednligt kontraktet hade dessa pengar ätits upp och DE var skyldiga OSS 250000 kr. De hade mkt svårt att hitta advokat som ville företräda dem, efter att de bytt ombud tre ggr gick de i konkurs. Vi gick ur det hela i princip på plus minus noll då vi fick pynta advokat och låta mer serjiöst företag rätta en del fel.......

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 4 692 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 4 692 inlägg
Jag har råkat ut för liknande. Dagen efter min skriftliga uppsägning av det beställda arbetet ringde firman och hade helt plötsligt möjlighet att göra arbetet inom en vecka. Deras orderstock hade väl troligen tunnats ut lite väl mycket, så att de orkade lyfta telefonen. Mycket tråkigt beteende, även detta från en certifierad och ansedd firma.
Därför skriv aldrig på ett avtal utan start o sluttid och sedan vite på ett överenskommet belopp. Detta gör man inte som kund för att man hoppas på att få jobbet gratis, utan för att man inte skall bli lämnad i sticket....
Vi brukar be de vi tar in offerter ifrån att speca även tid, start o slut. Innan vi väljer slutgiltigt tar vi upp vite och då säger (vilket är sant) att meningen med vitet inte är att vi vill ha jobbet billigare utan att vi vill ha det gjort. Vi brukar även ge företagen en till två veckor extra innan vitet börjar löpa, dvs om de uppskattar tiden till 4 v så säger vi ok vi kör 6v sedan prisavdrag per vecka. De flesta köper resonemanget, men kan också vara ärlig o säga att i tre fall av fyra blir det rejäla avdrag....pga att de tar in andra projekt ändå och inte jobbar enligt ök. Vi brukar diskutera arbetsider o sånt muntligen, men byggbranchen är en mycket speciell värld där mycket inte är .ågra problem innan de börjat....och sen.....sen...kommer problemen. Och då är man mycket glad att ha ett bra avtal.Henri skrev:
Ett vanligt avtal utan vite (abs eller hantverkarformulär) ger inte någon juridisk möjlighet till ersättning eller kompensation utöver just ktjl. Alltså har man få påtryckningar till skillnad från avtal med vitesklausuler då dessa utfaller utan krav på specificerade kostnader.
Jag rekommenderar också som byggis att alltid skriva specificerade avtal med just ett märkbart vite men där man förstås tagit till lite extra marginal. Sedan kan kunden ändå välja att inte begära ut vite vid rimliga skäl (sjukdom i småföretag som jobbat så gott det går etc), men då finns påtryckningsmedel för att få jobbet slutfört.
Jag rekommenderar också som byggis att alltid skriva specificerade avtal med just ett märkbart vite men där man förstås tagit till lite extra marginal. Sedan kan kunden ändå välja att inte begära ut vite vid rimliga skäl (sjukdom i småföretag som jobbat så gott det går etc), men då finns påtryckningsmedel för att få jobbet slutfört.
Efter många om och men fick jag till slut kontakt med dem sent igår kväll och fick en förklaring som inte ursäktar deras brist på kommunikation men som jag i slutändan kände att jag kunde köpa.
Eftersom jag verkligen vill ha jobbet gjort innan vintern och inte länner mig säker på att hinna anlita en ny firma så bestämde vi oss för "tredje gången gillt" (med viss kompensation).
Så nu på morgonen dök de faktiskt upp på utsatt tid och satte igång. So far so good... Får återkomma när jobbet är gjort. Förhoppningsvis tar de igen sina brister i kommunikation med hantverksskicklighet!
Tack för alla svar, känns skönt att få "gnälla av sig lite" på nätet när man är som mest frustrerad
/J
Eftersom jag verkligen vill ha jobbet gjort innan vintern och inte länner mig säker på att hinna anlita en ny firma så bestämde vi oss för "tredje gången gillt" (med viss kompensation).
Så nu på morgonen dök de faktiskt upp på utsatt tid och satte igång. So far so good... Får återkomma när jobbet är gjort. Förhoppningsvis tar de igen sina brister i kommunikation med hantverksskicklighet!
Tack för alla svar, känns skönt att få "gnälla av sig lite" på nätet när man är som mest frustrerad
/J
En sak att tänka på med vite, som alltid verkar hända mig, är att man också skall formulera färdigställande som en gk besiktning av besiktningsman och avtala in en sådan. Jag tar allltid till ett par veckor men av någon anledning blir ju hantverkare alltid försenade och då kan det finnas risk för att det slarvas på slutet - men då blir det inte gk heller om man har en bra besiktningsman så man stoppar risken för hafsjobb. Vi hade stort projekt med budget på över en halv mille där vi inte kom överens med företaget på slutet pga diverse saker. Då var det fantastiskt bra med en oberoende besiktningsman. Det var på det projektet deras slutfaktura på över 100000 brann inne och de var skyldiga oss 250000 innan det var klart (något vi inte tänkte driva in.....). De stämde oss på slutfakturan men de hade mkt svårt att hitta ett ombud som ville driva deras case. Avtalet var ju solklart.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Jo, men beställr man ett jobb för 10 - 20 000 eller kanske mindre, så är det ofta inte ekonomiskt rimligt att anlitas en bes. man. Annat är om man faktiskt kommer i konflikt och behöver en besiktning som "bevis".
Håller med. Vid dessa små summor är det inte värt. Personligen anlitar jag ofta besiktningsmän eeftersom jag tycker det är jobbigt att bråka om allt. Det verkar som att hantverkare lyssnar mer till dessa än kunden. Byggbranschen är en av de få där jag upplever attityden omvänd det normala, dvs där anser man oftast att kunden alltid har fel....hempularen skrev:
Nu pratar vi Tätskikt, på förra firman jag jobbade för tog dom 200kr/kvm.
En rulle är oftast 7500 eller 8000 i vissa fall beroende på tillverkare. Förr var dom ofta 8000 men dom skar ner 500 pga ergonomi och arbetsmiljö, då en rulle på 7500 väger cirka 43kg.
Till saken, 200 x 7,5 = 1500kr / rulle. (Då var det också riktig proffs papp, till skillnad ifrån Byggvaruhusens tätskikt).
Så 1375 kr rullen är ju iofs ett schysst pris om det nu var riktig märkesvara och inte ByggMax egna hobbypapp.
Men eftersom dom har lämnat ett pris så kan man ju tycka att dom bör kunna sina priser in och utan, om det nu var en säljare som hade tittat på jobbet.
Lycka till.
Mvh
En rulle är oftast 7500 eller 8000 i vissa fall beroende på tillverkare. Förr var dom ofta 8000 men dom skar ner 500 pga ergonomi och arbetsmiljö, då en rulle på 7500 väger cirka 43kg.
Till saken, 200 x 7,5 = 1500kr / rulle. (Då var det också riktig proffs papp, till skillnad ifrån Byggvaruhusens tätskikt).
Så 1375 kr rullen är ju iofs ett schysst pris om det nu var riktig märkesvara och inte ByggMax egna hobbypapp.
Men eftersom dom har lämnat ett pris så kan man ju tycka att dom bör kunna sina priser in och utan, om det nu var en säljare som hade tittat på jobbet.
Lycka till.
Mvh
Liknande trådar
-
Onödigt och galet projekt, jag troligen inte kommer förverkliga.
Övrigt Off Topic -
Bidrag för laddstolpe till BRF men inte "kommersiellt tillgänglig"?
Laddboxar & Elbilar -
Kommer det inte in vatten mellan fönsterfoder och fasaden?
Fönster & Dörrar -
Hur fungerar det om man vill handla på postorder från Norge.Dom är ju inte med i eu så tillkommer tullavgifter
Information & Feedback -
Värmepump - kondensvatten kommer inte?
Värmepumpar