Vill gärna göra mina egna spjällor/spaljéer till ett blivande räcke på ovanvåningen. Är lite rädd för att använda och fräsa i vanligt bygghandelsvirke då jag ser en risk i att det slår sig när det torkar.
Mitt lokala byggvaruhus har bara vanliga spaljéer hemma (rektangulära) medan jag vill ha helt fyrkantiga. De kan visserligen ta hem till ett meterpris på närmare 40:- och väldigt begränsat val av dimensioner.
Jag har faktiskt precis gjort exakt det du efterfrågar! Jag ville också ha kvadratiska spjälor. Jag köpte 21x95mm planhyvlad furu. Limmade ihop 2 sådana bitar för att få en 42x95mm planka. Sedan klöv jag denna till 2 st 42x42mm bitar.
Jag köpte långa längder planhyvlat som jag kapade på mitten, sedan vände jag dom "mot" varandra. Tanken var att spänningarna som uppstår vid uttorkningen skulle ta ut varandra eftersom de limmade bitarna kom från samma planka! Det verkar ha fungerat mycket bra, väldigt formstabilt hittills!
Sen hade jag ytterligare en anledning att limma och det var att spjälorna står med ena halvan på vagnstycket och den andra halvan är längre och skruvad i sidan på vagnstycket.
Är nästan klar med mina räcken. Gjorde ungefär som du gjorde. Hittade snustorrt virke för ändamålet hos lokala byggshopen. Han hade liggande på loftet som nog skulle ha varit någon tjock dekorlist eller något. Tog i alla fall två stycken och limmade ihop. Ena sidan hade formen av en halvmåne vilken jag körde två varv i klyvsågen, och vips hade jag en formstabil kvadratisk spaljé!
Jag har fräst alla fyra sidorna med 10 cm avslut både uppe och nere. Har även valt dold infästning (se bifogade bilder). Nu är det bara lite finlir och kvistlackning kvar innan de skall målas.
Spännande. Mina spaljepinnar har äntligen kommit upp nu, dom har legat och gottat till sig i väntan på en helg utan barn (har småbarn så ville inte montera ner det gamla trappräcket när dom var hemma).
Spännande. Mina spaljepinnar har äntligen kommit upp nu, dom har legat och gottat till sig i väntan på en helg utan barn (har småbarn så ville inte montera ner det gamla trappräcket när dom var hemma).
Håller som bäst på med handledare.[bild][bild][bild][bild][bild]
Vad har du använt för material och var är det inköpt? Tänkte tex dimension på stolparna. Riktigt snyggt räcke som jag gärna har i vår fjällstuga.
Tack! såg det nu, blandade ihop alla inlägg. Synd för mig du gjort specialare. Har jag inte riktigt tid med tyvärr.
Vet du möjligtvis vad de minsta måttet på spjälorna bör vara för rätt hållbarhet? eller bör man inte ha mindre än ca 42*42. Minns du på ett ung vad du använde för skruv?
Hade en tanke att göra det enkelt med limträpelare på 90*90, en 45*95 som "underliggare" 45*45 på spjälorna och 45*70 lr ngt annat som överliggare. Men frågan är hur det ser ut. :/
Tack! såg det nu, blandade ihop alla inlägg. Synd för mig du gjort specialare. Har jag inte riktigt tid med tyvärr.
Vet du möjligtvis vad de minsta måttet på spjälorna bör vara för rätt hållbarhet? eller bör man inte ha mindre än ca 42*42. Minns du på ett ung vad du använde för skruv?
Hade en tanke att göra det enkelt med limträpelare på 90*90, en 45*95 som "underliggare" 45*45 på spjälorna och 45*70 lr ngt annat som överliggare. Men frågan är hur det ser ut. :/
/Kristina
Det går definitivt bra med mindre än 42x42. Särskilt om man styvar upp det genom att avsluta med en grövre stolpe. Alternativt fästa i vägg eller liknande. Svårt att ge ett generellt svar då det är så mycket som spelar in.
Vet inte riktigt va du menar för skruv, men det är vanlig elförzinkad träskruv i lite olika dimensioner.
Man kan naturligtvis bygga det i regelvirke på det sättet du beskriver. Det blir ju väldigt mycket mer grovyxat utseende dock. Det kan ju visserligen vara något eftersträvansvärt. Risken är dessutom ganska stor att det slår sig inne i stugvärmen.
Håller som bäst på med handledare.[bild][bild][bild][bild][bild]
Snyggt bygge! Fräste du någon radie på kanterna på spjälorna?
Snyggt bygge! Fräste du någon radie på kanterna på spjälorna?
Ska jag vara helt ärlig så minns jag inte riktigt, det är ju trots allt 7 år sen. Men jag tror att jag fräste en liten radie ja. Alternativt så slipade jag bara en liten rundning för hand.
Det är förstår jag att du inte minns. Överliggaren du gjort i ek är det vanligt planhyvlad ek du sågat till och limmat ihop?
Ja!
Hade jag gjort det idag hade jag inte gjort på detta sätt men det beror framförallt på att min maskinpark uppgraderats väsentligt sen jag gjorde trapprenoveringen.
Hade jag gjort det idag hade jag inte gjort på detta sätt men det beror framförallt på att min maskinpark uppgraderats väsentligt sen jag gjorde trapprenoveringen.
Ja för det första hade jag inte köpt planhyvlat ekvirke och limmat ihop på plats. Dyrt och inexakt. Jag hade hyvlat upp överliggaren av ett enda stycke ek själv, från råsågade ekplank jag har. Sen hade jag använt dominon för att fästa överliggaren i spjälorna osynligt.
Billigare och bättre resultat.
Men min lösning ovan är ändå rätt smart givet en normal verktygsuppsättning för en hemmafixare. Idag har jag ett litet snickeri.