Byggahus.se
Surfarunt på lite trådar om 8mm golvvärmeslang utan att hitta det jag söker. Hoppas på lite erfarenheter.

Jag håller på att renovera badrummet och skall flyta in golvvärmeslang. För att tjäna bygghöjd och pengar (går inte så mycket flytspackel) så planerar jag att lägga 8mm slang. Finns en begränsning på slanglängden enl LK på 45meter och jag kommer att behöva typ 44,5 meter.

Jag har vanliga högtemp radiatorer i resten av huset och fjärrvärme.

1. Ni som har lagt 8mm slang, hur har det fungerat för er?
2. Vilket rum har ni lagt golvvärmen?
3. Har ni lagt slingorna med cc120mm?
4. Har ni använt någon typ av mini shunt typ Push12/M60?

//H

Jag har det i ett badrum på dryga tre kvadrat. Cc 120mm, ingen shunt. Slingan går på pannans cirkpump, det fungerar efter att jag strupit övriga radiatorer ganska hårt, cirkpumpen går ändå på lägsta, vilket krävs för att få ett vettigt delta över värmepumpen.
Med så smala rör så går det att känna var de går i spacklet, värmespridningen med tunnt spackel blir inte så bra. Att köra utan shunt fungerar då jag har lågtempsystem, men hade jag gjort det idag hade jag gått upp i slangstorlek....

Har 10 mm i badrummet. Skulle hamnat på drygt 40 meter men valde att dela upp det på två slingor i stället.

@sandhall
Vad har du använt för fabrikat och prylar?

Wirsbo / Uponor. 10 mm i badrummet och 20 mm i gles i resten av rummen. Delvis därför jag delade in badrummet i två slingor. Skulle bli svårt att justera in fördelaren annars.

Redigerat:
Använde följande med stor framgång http://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Golvvaermepaket-8-mm/Golvvaermepaket-L8-5.htm

Jag göt strax ovanför slingan som jag limmade med smältlim. Jag använde hela slingan på 5,5m2. Man kan skönja var slingan ligger eftersom fix och klinker ligger direkt ovanför. Utrymmet som det ligger i är hallen. Fuktiga skor mm torkar upp bra.

Jag hade bygghöjdsundringar så jag startade en annan tråd där det finns lite bilder.

Glöm inte lägga slingan dubbel och möjlighten att avlufta...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.