Jag tänkte ha slätspontad träpanel i taket (vitmålad) och har sett från några forumsinlägg och hört av byggare att ett alternativ är att köpa furugolv och sätta i taket,dels för att det är relativt billigt och dels för att det är uttorkat så man inte får så stora sprickor. Är det någon som har nån erfarenhet av detta? Funkar det bra, var köpte ni golvet, ser det bra ut osv? Såg att dom hade ett billigt furugolv på byggmax för 100kr/kvm t.ex...
Det finns ju färdig slätspont panel att köpa på tex xl bygg som du slår in utan springor sen torkar det till ca 3mm viktigt är att inte låta den torka för länge före man slår dit den! då blir det ganska täta springor...
Inom en månad skall det vara på plats hade jag tänkt. hade inte tänkt att måla det, eventuellt skall det oljas. Jag kör samma furugolv på golvet, synliga timmerväggar och åsar. så det blir trä alround. Har nästan lagt hela golvet. och det var väldigt olika kvalitet på golven. De första paketen jag öppnade var alla plankor 100% shyssta, inga märken, helt släta och fina. Sen öppnade jag en annan batch av längre golvplank och där kunde 1/8 plankor vara 100%, de som inte var 100% hade "barkådror", hål efter bortfallna kvistar och kvistar som satt kvar var väldig fula med jack i osv. Här har man nog använt ett träd som var dåligt tror jag. Jag räknade med 20% spill och jag tror det precis kommer gå att få golvet klart på det.
Jag satte slätspont i taket i vårt nya badrum som blev klart för två månader sedan. Jag har laserat taket två gånger med Herdins tak- och panelvitt. Jag är riktigt nöjd.
Jag satte slätspont i taket i vårt nya badrum som blev klart för två månader sedan. Jag har laserat taket två gånger med Herdins tak- och panelvitt. Jag är riktigt nöjd.
Kul! Var köpte du slätsponten och du känner inte för att lägga upp en bild?
Jag plockade fram systemkameran så förhoppningsvis går det att få en bra uppfattning om hur det verkligen ser ut. Du kan klicka på bilderna för att se den högupplösta varianten.
Sponten och taklisten är köpt på Karl Hedin.
Artikel 10 003425135, Salningslist furu vit 19x27mm, ca 20 kr/lpm
Artikel 30 262685, Siljan panel slätspont 15X120 Gran, ca 20 kr/lpm
Jag plockade fram systemkameran så förhoppningsvis går det att få en bra uppfattning om hur det verkligen ser ut. Du kan klicka på bilderna för att se den högupplösta varianten.
Det blev riktigt fint det där!
Tusen tack för bilderna, man slutar aldrig förvånas över hur hjälpsamma folk på byggahus är!
Tackar. Jag har själv haft en massa nytta av forumet så jag tycker att jag kan försöka ge tillbaks när jag har något att bidra med.
Värt att lägga till kan vara att fönstersmygen är gjord i vanlig limfogsskiva av furu, s.k hobbyskiva, som jag också målat med samma färg. Hantverkaren som byggde badrummet tyckte att det skulle vara en bättre lösning är någon slät skiva.
Jag hade tänkt att använda hyvlad spont i mitt tak också, dock så hade dom inte det varken på beijers eller byggmax, och det var dom jag hade att välja på. Känns som att furugolvet är ungefär samma sak, aningens dyrare bara.
Jag har använt råspont på väggar och tak i mitt 8-kantiga kaminrum (inomhuskuvös). Sågade sidan ned i tak, släta ut på vägg. Eftersom rsp är något olika hyvlad blir det en springa på släta sidan. Målad med blåtonade oljelasyr på väggar. I tak med utspädd vit Alcro utomhusgrund.