Byggahus.se
Midsommarafton, lunchtid, då upptäckte jag att nätverket inte fungerade. Det har hänt nån gång, omstart av router brukar hjälpa till, men nu var det helt stopp. Ringde Telia och fick besked om att inga kända störningar förelåg. De bad mig kolla vilka lampor som lyste på "modemet", dvs konvertern och vi konstaterade att länk/trafik på FX-sidan inte var aktiv. Supporten konstaterade torrt att den är trasig och jag får vänta till tisdag nästa vecka innan någon kan komma ut :/

Under de sex år vi haft fibern har det inte varit några problem, förutom i februari i år då en switch skulle bytas. Eftersom det bytet tog några dagar fick jag en tillfällig mobil uppkoppling som jag hämtade ut i Telias butik. Nu föreslog jag att de kunde aktivera den igen men det kunde de inte eftersom de inte hade någon registrering på detta. Ett samtal senare fick jag hjälp av "Andreasson" som hade jobbat i Telia-butik och visste både hur man kollade upp den tidigare tillfälliga uppkopplingen och dessutom kunde aktivera den på nytt. Dock ville han reservera sig för att nästa gång jag fick problem så kanske det inte går lika lätt :) En halvtimma senare var det igång igen, på en dator men det får duga. Bredbands-TV fungerar förstås inte men eftersom jag är garderad med CD/CMore så går det att leva med det också.

Så vad vill jag säga med detta? Jo, att ibland kan även Telia leva upp till ett visst mått av service ;)
Dessutom är det kanske bra att inte förlita sig till enbart en lösning på TV? Dessutom testar jag ett Comviq mobil som fungerar som router för andra uppkopplingar (iPad och laptop) och det ger en acceptabel surf på upp till 6Mb. Det ger lite alternativ till fibern som Telia är ensamma på i området dessutom.
 
Ett visst (begränsat) mått av service...
Trots förklaringen att felet är inomhus, på konvertern, så lyckas deras tekniker åtgärda felet och meddelar glatt detta via sms 21.43 på söndag kväll. Kollar upp det på morgonen men felet kvarstår förstås. När jag ringer upp berättar de att deras stödsystem är ur funktion och ber mig återkomma under em. Samma sak igen men de lyckas spåra ärendet och orsaken till sms är att ärendet flyttats över till någon annans bord! Så löser man problemet, nån annan får ta det, låter iofs bekant :/
Får vacker vänta på kontakt, tre arbetsdagar kan det ta. Tur att man inte är såld på Stanley Cup ;)
 
Intressant i vilken del av sverige har detta inträffat?
 
Skövde. Supportern säger iaf att det är konvertern, men än har jag inte fått hjälp. De menar sig ha tre arbetsdagar på sig att fixa detta, och idag onsdag gäller upp till bevis.
 
  • Gilla
Janne Näsström
  • Laddar…
Tesen att aldrig lägga alla ägg i samma korg stämmer rätt bra. En av anledningarna till att jag är skeptisk till IPTV.

Bra ändå att du fick ett tillfälligt mobilt bredband.
 
Drivs den av ström?
En korkad fråga om den gör det har du provat att koppla den till ett annat uttag för att se om den lyser?
Eller om den drivs av en adapter som konverterar så kanske du har en annan med rätt volt att koppla in och se om det lyser eller mäta befintliga?
 
Jag har tidigare jobbat som nätverksspecialist och bytt ett flertal fiberkonvereterare. Att sådana dör är ganska vanligt.
 
Den är strömdriven ja, alla lampor lyser/blinkar utom länk/trafik på FX-sidan ( är väl ingående).
Väntar på kontakt med Telia nu, deras kundtjänst är en djungel :)
Gäller att ange rätt problem, i mitt fall med fiber kan man ringa 020-240250 som nån slags direktnummer?
 
Om länk/linklampan inte lyser så är det nog transmissionsbiten som är fel nånstans men det kan dom ju testa.
Så man undrar vad det är som tar sådan tid.
 
Redigerat:
Men av alla i huset är det ingen som har surf i sitt abonnemang på sin telefon?
Där brukar det ju ingå en del gig 3,5,10 och ibland fri surf och har man smartphone så går det ju att dela ut som trådlös router.
 
Jo, det finns men det är en snålvariant med 0,5GB :)
Händer att det tar slut o då brukar jag köpa 1GB för 29:- hos Telia (flex small tror jag det heter). Telefonen är mest ansluten till Wi-Fi jobbet/hemma.
 
Efter 3-4 samtal fortfarande inget besök. Sista samtalet vid fem-tiden angav att felet var åtgärdat!!!
Supporten kunde direkt se att länken var bruten men han kunde inte få tag på teknikerna. Han skulle kontakta dem direkt i morn bitti och försöka få dem att förklara sig. Tyvärr kan man inte få kontakt med ElTel som har hand om nätet, men de har ett fiberskåp tvärs över gatan. Nån gång kanske man ser dem där....
 
Samma problem med min fiber, dog igår och tidigare i Januari...telia som leverantör och bor på Lidingö. Skiten ballar alltid ut i samband med semester. Tur att jag inte har IPTV utan tallrik på taket.
 
Morgon bitti har passerat med råge och ingen har hört av sig. Förvånad någon? Ringer upp igen och har nu avverkat två handläggare. Senaste samtalet håller på och försök görs att nå ElTel, senaste besked var att jag bor i Jämtland och heter Olle!?!
något i deras datasystem gör tydligen att jag "styr" åt det hållet. Trivia; Telia har ca 400 callcenter/supportcentraler runt om i landet med ett hundratal anställda.
 
Det där håller inte, "försöker att nå eltel" de har direktnummer som de kan ringa til eltels support.
Men detta är något för Telias 2:a eller 3:dje linjens support, dvs dem du pratar med har säkert följt alla processer vad som gäller felsökning, ärendehantering, m.m.

Ring upp igen kräv att få prata med en chef hänvisa till att det finns ett ärende och nu ska det escaleras vilket borde ha gjorts för länge sen.
Att Eltel som är Telias partner ej har folk på plats alternativt jour finns ser du som obefintligt.
Om det ej går att kontakta dem eller jouren inte har kallats in i dagsläget så är hög tid för telia att se sig om efter en ny partner.
Dock så tror jag inte Eltel är flaskhalsen i detta fallet när det gäller att få information.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jpm77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.