Har en sidobyggnad som jag vill sätta in WC i och behöver därmed avloppsanslutning. Har inte dragit avloppsrör förr och vore tacksam för lite hjälp. Avståndet är ca 40m mellan anslutningen i sidobyggnaden och anslutningspunkten på bef. avlopp. Jag undrar följande:
* Hur mycket fall ska man ha? Finns det ett maxfall?
* Hur skarp böj kan man ha? Finns det något speciellt att tänka på där?
* Hur djupt ner i marken bör man lägga röret för att klara vintrar?
* Behöver man ha någon luftning?
* Det är ju en bra bit rör, bör man sätta inspektions/rensperiskop , och hur tätt i så fall?
Många frågor, ursäkta en novis. Mycket tacksam för svar från någon sakkunnig.
Är ingen expert, mycket av dina funderingar kan man läsa om hos tillverkarna av rör, titta på ex. uponor, har för mig att jag läst ett pdf dokument där som heter något i stil med inomhusavlopp, projektering, tror att det finns ett liknande dokument för utomhus dragning.
Fallet skall vara 1 - 2 cm per meter.
enkelt uttryckt så skall man aldrig ha 90 grader böjar (eller 88,5, som de är). Det finns några lägen där de är OK, men om man som huvudregel aldrig använder 90 graders böj så slipper man fundera.
Det finns två problem med 90 graders böjar. Dels så hindrar de flödet om det ex. kommer en spolning från toan, vattnet forsar in i böjen med hög fart, stoppar mot väggen i böjen, och studsar tillbaka, där det då stoppar efterkommande vatten. Till slut rinner det givetvis ut men kraftigt uppbromsat.
Andra problemet handlar om rensning. Det är svårt att få en rensfjäder eller en spolslang genom en 90 gradrs böj.
Man kör istället med två 45 graders böjar, det finns även 90 graders "storböjar", som har en större kurvradie, de ger samma funktion som 2 st 45 graders, men tar lite mindre plats.
Vet ej vilket djup som gäller, lägger du det på frostfritt djup (varierar i landet) så är det ju säkert, men jag är osäker på om det är nödvändigt.
Luftning är jätteviktigt. När du spolar på toan så trycks det ut vatten i röret som fyller röret helt i tvärsnittet. Det gör att vattnet bildar en "kolv" som färdas genom röret. Bakom kolven blir det då undertryck, den suger med sig luft. Om det då inte finns något luftintag så kommer dels vattnet i vattenlås som är kopplade till röret att sugas ur, och sedan kan lukt tränga upp. Dels ger undertrycket bakom kolven en inbromsning av vattnet så att flödet blir sämre, fasta partiklar kan då fästa på rörväggarna, och på sikt blir det stopp. Det finns tabeller hos bla. uponor om hur långa sträckor rör man kan ha oavluftade, beror på förväntat flöde, och rördimension.
Vet ej hur tätt man bör ha rensrör. Men jag skulle tänka på att en avloppsspolslang till en vanlig högtryckstvätt är 15m, kan man då komma in i röret från båda håll, och kanske i en punkt på mitten så skulle man klara att rensa själv. Proffs spolbilarna har mycket längre slangar.
Jag håller med Hemmapularen om allt, möjligen vill jag förtydliga att jag, och många med mig, hävdar att fallet ska vara minst 1cm/m. Möjligen kan man kortare sträckor acceptera mindre än 1cm/m men det får aldrig bli bakfall, för mycket fall existerar dock inte när vi pratar om moderna plaströr.
Tex har jag från mitt hus flera längre partier med fall kring 10-15cm/m
Ta ett vattenpass och tejpa fast en liten träkloss i ena änden. Träklossen ska vara lagom stor för att passet ska ligga i våg när röret har rätt lutning.
Luftningen skall helst sitta så nära toastolen som möjligt. Dvs luftröret skall vara påkopplat där. Om det sedan går 10m rakt upp till en takventil, eller om det sitter en vacuumventil där direkt bredvid toan, spelar inte så stor roll. Om det går utan alltför stora problem, så dra ett ventilationsrör upp till taket. Då kan det vara öppet. Alla varianter på vacuumventiler riskerar att sluta fungera så att det antingen alltid är öppet (dålig lukt) eller fastnar i stäng läge, stopp i röret efter ett tag.
Om du följer projekteringstabellen jag nämnde tidigare så kan man läsa hur lång röret får vara oluftat, dvs om du sätter ventilationen någonstans på vägen, så kan röret få gå ex. 4m från toan utan avluftning (vet ej rätt siffra), det handlar helt enkelt om hur mycket undertryck som hinner byggas upp i röret innan "vattenkolven" passerat luftintaget, och trycket jämnas ut.
Ok, så om jag förstått saken rätt så är jag i luftningsfrågan safe eftersom jag har möjlighet att sätta luftningen precis i anslutning till toaletten.
Lite OT kanske men jag prövar med en fundering till som rör det här: Jag kommer gräva ur jord och sten för att få till ett schakt och placera ovannämnda avloppsrör i. Kan jag lägga ned röret rätt av eller bör man först gräva ur lite extra och sedan fylla på med lite sand eller något innan man placerar röret?
Jag tror att du skall undvika större stenar, framförallt vassa sådana i direkt kontakt med röret. Sedan så är det väl lämpligt att lägga röret på en någorlunda jämn, paddad eller ialla fall stampad bädd. Har du dåligt packat material under röret så finns risk att röret trycks ned senare, med lokala bakfall som resultat. Skall man packa ett 40m dike så skulle jag nog ordna fram en padda, kan bli lite jobbigt att hoppa sig fram en sådan sträcka. Nackdelen kan vara att få den tunga maskinen ned och upp ur diket,
Jag håller med Hemmapularen om allt, möjligen vill jag förtydliga att jag, och många med mig, hävdar att fallet ska vara minst 1cm/m. Möjligen kan man kortare sträckor acceptera mindre än 1cm/m men det får aldrig bli bakfall, för mycket fall existerar dock inte när vi pratar om moderna plaströr.
Tex har jag från mitt hus flera längre partier med fall kring 10-15cm/m
Jag har hört att om man har för mycket fall så rinner vattnet ifrån toapappret, men det stämmer alltså inte?
Jag tror att det är en skröna, möjligen en kvarleva från den tiden vi hade betongrör som avlopp. Det går bevisligen helt utmärkt att ha betydligt mycket mer än 1-2cm/m i fall.
Jag har byggt två hus själv och bägge dessa avlopp drog jag enklaste vägen utan hänsyn till några "maxbegränsningar" och jag har aldrig upplevt några som helst problem med avloppen.
OM det skulle stämma så kommer ju papper och annat att spolas med i nästa spolning, om avloppet används på ett normalt sätt. Men man skulle kunna tänka sig att om det ex. är ett fritidshus där det kan hinna torka fast i röret mellan användningarna, skulle det kunna vara värre.
Minst 1cm/m. Inga längre sträckor med tex 8-10cm per meter, då kan du få problem med att skräp samlas och orsakar stock. Det är inte en skröna, men det händer inte särskilt ofta. Men har man en lång ledning som lutar tex 10cm/m över 10meter, då lovar jag dig att du kommer drabbas av problem genom åren. Men om du har grovt fall på kortare sträckor gör inte mycket med plaströr.
90 tradiga böjjar endast på vertikal- lodrätt el lodrätt-vertikalt. Inte på en vertikal böj med andra ord.
110 går utmärk att passera med spolitrustning, besvärligare på mindre dimensioner.
Sätt hellre för många rensmöjligheter än för få. 15-20m mellan punkterna funkar oftast för de verktygen man själv kan komma åt.